نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی

یکی از کارهایی که صاحبان مشاغل، شرکت ها و موسسات و همچنین اشخاص حقیقی باید در پی انجام آن بوده و گزارش آن را در اختیار سازمان امور مالی قرار دهند اظهارنامه مالیاتی است. معمولا در پایان سال مالی سود، زیان، هزینه ها، استهلاک و بقیه موارد باید در قالب یک اظهارنامه مالیاتی مشخص شود. در نهایت بر اساس این اظهارنامه میزان مالیاتی که فرد باید بپردازد مشخص می شود.

روش تنظیم اظهارنامه مالیاتی

افراد و یا شرکت هایی که برای تنظیم اظهارنامه مالیاتی اقدام نکنند به ضرر خود رفتار می کنند؛ علت آن نیز به لزوم پرداخت مالیات بر می گردد. از آنجایی که برخی افراد برای فرار از پرداخت مالیات اقدام نمی کنند ممیزین اداره مالیات مبلغی را به عنوان مالیات تعیین می کنند و اینجاست که ممکن است این رقم بیش از چیزی باشد که یک فرد یا شرکت باید بپردازد.

بنابراین اگر نمی خواهید بیش از آن چیزی که باید، مالیات بدهید سعی کنید به صورت داوطلبانه برای تنظیم اظهارنامه اقدام کنید و در تاریخ تعیین شده برای تنظیم آن اقدامات لازم را انجام دهید.

آموزش تنظیم اظهارنامه مالیاتی

محاسبه مالیات به دو شکل انجام می شود. یکی از روش های محاسبه مالیات روش خود اظهاری است. در این روش خود فرد بیان می کند که چقدر درآمد دارد و چه میزان مالیات باید پرداخت کند. در روش خوداظهاری کلیه اطلاعات مورد نیاز توسط خود فرد داده می شود و ممیزین اداره مالیات هیچ دخالتی در تعیین میزان مالیات ندارند.

روش دیگر برای محاسبه مالیات روش علی الراس است. ممیزین اداره مالیات زمانی به سراغ این روش می روند که افراد و شرکت ها اظهارنامه مالیاتی را به سازمان امور مالیاتی تحویل نمی دهند. در این صورت خود اداره دارایی شخصا وارد عمل شده و مالیات را محاسبه می کند. در این روش نظر کارشناس سازمان اداره مالیات ملاک تعیین میزان مالیات است.

چه کسانی باید به دنبال یادگیری تنظیم اظهارنامه مالیاتی باشند؟

تنظیم اظهارنامه مالیاتی چیست؟

برخی افراد ممکن است سوال کنند که لزوم پرداخت مالیات چیست؟ چرا ما باید این مبلغ را به دولت پرداخت کنیم. مساله ای در  این میان اهمیت زیادی دارد آن است که شما با پرداخت مالیات در واقع به سود خود عمل می کنید؛ زیرا پرداخت مالیات برای تقویت قدرت حکومت و تامین برخی مخارجی صورت می گیرد که به آنها مخارج عمومی گفته می شود.

توجه داشته باشید که در کشور هر فردی باید توجه به توانایی مالی که دارد مالیات را پرداخت کند و در واقع با پرداخت مالیات است که اوضاع کشور تا حدی زیادی سروسامان می گیرد. در ادامه برخی افرادی که باید مالیات بپردازند را معرفی خواهیم کرد:

  • افرادی که به آنها ارث می رسد باید مالیات بپردازند.
  • به اسناد و مدارک نیز مالیات تعلق می گیرد. به این نوع مالیات، مالیات حق تمبر گفته می شود.
  • افرادی که ملکی در اختیار دارند و می خواهند آن را واگذار کنند باید مالیات پرداخت کنند.
  • به حقوق نیز افراد نیز مالیات تعلق می گیرد و افرادی که در خدمت فرد دیگری هستند باید این مالیات بپردازند.
  • افرادی که در خارج از کشور زندگی می کنند اما درآمد آنها از داخل کشور تامین می شود نیز از جمله افرادی هستند که باید مالیات را پرداخت کنند.
  • افرادی که در داخل کشور زندگی می کنند و داخل و یا خارج از کشور فعالیت دارند حتما باید اظهارنامه را تنظیم کرده و میزان مالیاتی که باید بپردازند باید مشخص گردد.

البته برخی از ارگان ها مانند شهرداری، سازمان هایی که دولت میزان بودجه آنها را مشخص کنید، موسساتی دولتی، شرکت های تعاونی مانند شرکت های دانش آموزی، کارمندی و کشاورزی و غیره ملزم به تنظیم اظهارنامه مالیاتی نبوده و نیازی نیست مالیات پرداخت کنند.

برای تنظیم اظهارنامه مالیاتی چه مدارکی مورد نیاز است؟

مدارک برای تنظیم اظهارنامه مالیاتی

  • مجوزهای صادر شده توسط مراجع ذیصلاح
  • اجاره نامه و یا گواهی مربوط به سند محل شرکت
  • کپی کارت ملی و شناسنامه تمامی اعضای هیات مدیره و افرادی که صاحب امضا هستند
  • گواهی مربوط به ترازنامه در مورد اشخاص حقیقی و حقوقی
  • ارئه یک صورت وضعیت از سود و زیان
  • ارائه درآمد حاصل از فروش در داخل از کشور یا خارج از کشور
  • کارت بازرگانی
  • ارائه گواهی مربوط به حساب های مالی سال گذشته
  • کدکاربری، رمز عبور، کد رهگیری پیش از ثبت نام
  • شماره مربوط به ثبت دفاتر قانونی و کد رهگیری
  • ارائه صورت بهای تمام شده کالاها و یا خدماتی که ساخته شده و یا به فروش رفته است
  • ارائه گواهی های مربوط به گردش حساب به همراه مهر شرکت
  • ارائه سود و زیان باقی مانده از دوره های قبل و گردش حساب های مربوط به تعدیلات سنواتی
  • ارائه سندهای مالیاتی سال های قبل که پرداخت شده و سازمان امور مالیاتی نیز آنها را تایید کرده است

نکات مهمی که باید در تنظیم اظهارنامه مالیاتی بدانید

  • کد کاربری و رمز عبور خود را در محلی قرار دهید تا همیشه بتوانید در مواقع لزوم به آن مراجعه کنید.
  • اگر هنگامی که در حال پر کردن اظهارنامه هستید با خطای 504 رو به رو شدید به این معنی است که شما شرایط پر کردن اظهارنامه را ندارید.
  • تمام قسمت هایی که به صورت ستاره دارد و یا قرمز نشان دار شده است را باید پر کنید. اگر این قسمت ها پر نشود اجازه ندارید وارد مراحل بعدی شوید.
  • اطلاعات هویتی فردی که به عنوان مدیر عامل قانونی شرکت معرفی شده است در زمان تکمیل اظهارنامه لازم و ضروی است.
  • اطلاعات حساب های بانکی فرد باید به صورت درست و صحیح وارد شود تا ممیزان اداره مالیات به راحتی بتوانند این حساب ها را ارزیابی و راستی آزمایی کنند.
  • با کد رهگیری که در مراحل آخری ثبت اظهارنامه الکترونیکی به شما داده می شود، می توانید اظهارنامه را پیگیری کنید.
  • اختلافی که بین تراز دارایی ها و بدهی ها در اظهارنامه وجود دارد، باید صفر شود.
  • قبل از آنکه بر ارسال اظهارنامه را ثبت نهایی کنید اطلاعات وارد شده را به دقت مطالعه کنید.
  • چنانچه تراز مالی در اخر دوره را وارد نکنید و یا مبالغ مربوطه را درج نکنید نمی توانید اطلاعات وارد شده را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنید.

تنظیم اظهارنامه مالیاتی چگونه است؟

برای اظهارنامه مالیاتی افراد باید به سایت سازمان امور اقتصادی و دارایی مراجعه کنند. در این سایت نیز اظهارنامه مالیاتی قرار داده شده است و باید کلیه اطلاعات خواسته شده به صورت دقیق در این اظهارنامه به ثبت برسد.

پیش ثبت نام الکترونیک برای تنظیم اظهارنامه مالیاتی

مرحله اول:‌ اولین قدم برای ثبت الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی، پیش ثبت نام الکترونیک است. در این مرحله افرادی که قصد دارند یک اظهارنامه مالیاتی پر کنند باید کد اقتصادی داشته باشند. در مرحله بعدی اطلاعات پایه ای از شرکتتان برای شما ارسال می شود و بعد از آنکه شماره تلفن در سیستم تایید شد، باید کد پستی ده رقمی را وارد کنید.

صحت سنجی اطلاعات برای تنظیم اظهارنامه مالیاتی

مرحله دوم: این مرحله صحت سنجی اطلاعات خوانده می شود و بخشی از اطلاعاتی که در مرحله اول ثبت شده بود استعلام شده و اگر این دیتا مورد تایید قرار گرفت می توانید وارد مرحله سوم شوید. اگر اطلاعاتی که وارد کرده اید درست نباشد با ارسال یک پیامک موضوع به اطلاع شما خواهد سید.

مرحله سوم

چنانچه اطلاعاتی که وارد کرده اید درست و صحیح باشد و از نظر سازمان امور مالیاتی نیز مورد تایید قرار گیرد یک کد کاربری و رمز عبور برای فرد ایجاد و در قالب یک پیامک برای او فرستاده می شود.

مرحله چهارم

مرحله چهارم از مراحل روش تنظیم اظهارنامه مالیاتی ثبت نام الکترونیک است. بعد از آنکه اطلاعات کاربری را در  اختیار گرفتید و وارد سامانه شدید باید اطلاعات اقتصادی شرکت و یا کسب و کاری که در اختیار دارید را وارد کنید.

مرحله آخر

در این مرحله نیز اعتبار سنجی ستادی و میدانی صورت می گیرد و با پرونده هایی که در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دارد تطابق داده می شود. اگر در این مرحله نیز بین اطلاعات وارد شده در سامانه و اطلاعات موجود در پرونده مغایرتی مشاهده شود مراتب امر به صورت پیامک به اطلاع صاحب کسب و کار خواهد رسید. اگر اطلاعات درست باشد باید اظهارنامه الکتریکی را ارسال کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

 

 

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…