تفاوت شرکت دانش بنیان با سایر شرکت‌ ها

شرکتهای دانش بنیان با سایر چه فرقی دارند؟

شرکت‌های دانش بنیان در ایران شامل شرکت‌های خصوصی و تعاونی می‌شوند که دانش و فناوری از عناصر اصلی آن‌ها است. این شرکت‌ها به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی تأسیس می‌شوند. در ادامه به تفاوت شرکت‌های دانش بنیان با سایر شرکت‌ها خواهیم پرداخت.

شما همچنین برای ثبت شرکت دانش بنیان، می توانید شرایط و مراحل آن را از این لینک مطالعه نمایید

خصوصیات شرکت های دانش بنیان

محصولات شرکت‌های دانش بنیان شبیه به کالا‌های تولیدی شرکت‌های عمومی نیستند. این شرکت‌ها، برخلاف شرکت‌های تجاری، برای تولید از عواملی مانند زمین و ماشین آلات استفاده نمی‌کنند. محصولات تولیدی این شرکت‌ها در واقع اطلاعاتی است که توسط تعدادی از افراد تحصیل کرده تولید می‌شوند. از آنجایی که دارایی‌های شرکت‌های دانش بنیان ملموس و قابل لمس نیستند؛ حقوق معنوی آن‌ها از مهمترین مسائل حقوقی این نوع شرکت هاست.

زمینه‌ های فعالیت شرکت‌های دانش‌ بنیان

فعالیت شرکت‌های دانش بنیان، با فعالیت سایر شرکت‌ها متفاوت است. فعالیت‌های این شرکت‌ها، بیشتر مربوط به فناوری هستند و در نتیجه از آن‌ها اطلاعات تولید می‌شود. از جمله فعالیت‌هایی که در این مؤسسات انجام می‌گیرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انجام تحقیقات کاربردی
  • ارائه خدمات علمی، تحقیقاتی و فنی
  • توسعه فناوری
  • نظارت بر تحقیقات پژوهشی، اجرایی و مشاوره
  • ارائه خدمات برای توسعه کارآفرینی
  • تأسیس مراکز به منظور رشد خدمات و توسعه کسب و کار
  • تولید و توسعه محصولات جدید
  • مهیا کردن شرایط برای ورود کسب و کار‌ها به بازار‌های جهانی
  • فعالیت در زمینه توسعه کارآفرینی در سه سطح محلی منطقه‌ای و ملی

تفاوت شرکت‌های دانش بنیان با سایر شرکت‌ ها

تفاوت اصلی شرکت‌های دانش بنیان و سایر شرکت‌ها، در منبع تولید و نوع محصولاتی است که ارائه می‌دهند. شرکت‌های تجاری با استفاده از سرمایه‌های نقدی و مادی به تولیدکالا و خدمات می‌پردازند. در حالی که شرکت‌های دانش بنیان تأسیس می‌شوند تا به وسیله سرمایه‌های غیر نقدی، محصولات فناورانه تولید کنند. وظیفه شرکت‌های دانش بنیان، تولید محصولات تجاری مربوط به فناوری است. این محصولات تجاری به واسطه دانش و فناوری‌های نوین تولید می‌شوند.

از دیگر تفاوت‌های شرکت‌های دانش بنیان و سایر شرکت‌ها می‌توان به قانونی اشاره کرد که به موجب آن، شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان، مورد حمایت دولت قرار می‌گیرند. این قانون که، حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات نام دارد، به صورت اختصاصی و به منظور حمایت از فناوری‌های داخلی تصویب شده است.

ویژگی‌ های متمایز ‌کننده شرکت‌ های دانش بنیان

شرکت‌های دانش بنیان به دلیل تفاوت‌هایی که در زمینه فعالیت و تولید محصولات خود با سایر شرکت‌های عمومی دارند، دارای ویژگی‌هایی هستند که به واسطه آن‌ها می‌توانید این دسته از شرکت‌ها را از شرکت‌های دیگر تشخیص دهید. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رقابت بین این نوع شرکت‌ها به نوآوری و اختراع مربوط می‌شود
  • شرکت‌های دانش بنیان، نسبت به سایر شرکت‌ها هزینه‌های بیشتری را صرف تحقیق و توسعه می‌کنند.
  • تجارت در این نوع شرکت‌ها به واسطه ارائه محصولاتی با فناوری جدید، صورت می‌گیرد.
  • این شرکت‌های دارای محیط‌های تجاری ثابتی نیستند
  • از اولویت‌های اصلی شرکت‌های دانش بنیان، وجود نیروی کار متخصص و ماهر است. سهامداران این نوع شرکت‌ها در واقع متخصصان کار هستند که از دانش و فناوری نوین به عنوان سرمایه استفاده می‌کنند.
  • ابزار‌ها، امکانات و کار‌آموزی‌های خاص و پیشرفته از جمله نیازمندی‌های یک شرکت دانش بنیان است.

مزیت شرکت دانش بنیان نسبت به شرکت ‌های عمومی

شرکت‌های دانش بنیان، پس از گذراندن مراحل قانونی ثبت شرکت، می‌توانند از امکانات و تسهیلاتی استفاده کنند که مخصوص این نوع شرکت‌ها است. از مزایای مربوط به شرکت‌های دانش بنیان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرکت‌های دانش بنیان برخلاف شرکت‌های عمومی از پرداخت انواع مالیات، عوارض، حقوق گمرکی و سود بازرگانی به مدت ۱۵ سال معاف هستند

شرایط مالیات شرکت ها را در این مقاله می توانید مطالعه نمایید.

  • شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند برای تأمین هزینه‌های تولید و عرضه خود، از تسهیلات کم بهره یا بدون بهره، به صورت بلند مدت یا کوتاه مدت استفاده کنند.
  • اولویت استفاده از پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و مناطق ویژه اقتصادی با شرکت‌های دانش بنیان است.
  • شرکت‌های دانش بنیان در تمامی مراحل تولید، عرضه و به کارگیری، بیمه می‌شوند تا خطر‌پذیری دست آورد‌های مربوط به دانش و فناوری به حداقل ممکن برسند.
  • مؤسسان و کارکنان شرکت‌های دانش بنیان، تسهیلات نظام وظیفه و کسری خدمت دریافت می‌کنند.
  • فعالیت در هیئت علمی شرکت‌های دانش بنیان ارتقای رتبه را برای اعضای آن به ارمغان می‌آورد.
  • این شرکت‌ها برای وارد شدن به بازار بورس از حمایت‌های سازمان بورس برخوردار می‌شوند
  • به منظور تسهیل کار این شرکت‌ها، خدمات آزمایشگاهی، ثبت علامت تجاری و ثبت حق اختراع با تخفیفات همراه می‌شود.
  • این شرکت‌ها برای تأمین محل کار، حضور در مناقصات بین‌المللی و نمایشگاه‌های دولتی از حمایت ویژه برخوردار می‌شوند.

تفاوت شرکتهای دانش بنیان با شرکتهای دولتی

برخلاف تصورات عمومی، شرکت‌های دانش بنیان به دلیل دولتی بودنشان مورد حمایت قرار نمی‌گیرند. قانونی که به موجب آن حمایت و تسهیلات در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌گیرد، به هیچ وجه شامل حال شرکت‌ها و موسسات دولتی و نهادهای غیر دولتی عمومی نمی‌شود؛ در نتیجه دلیل این حمایت‌ها به هیچ وجه دولتی بودن شرکت‌های دانش بنیان نیست. شرکت‌های دانش بنیان کاملاً خصوصی هستند. تنها دلیل حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و ارائه تسهیلات به آن‌ها تشویق متخصصان برای فعالیت بهتر در این زمینه و پیشرفت کشور در عرصه فناوری و تکنولوژی است.

در صورت حمایت از متخصصان و راحت شدن روند مراحل ثبت شرکت‌ ، کشور ایران در زمینه دانش و فناوری پیشرفت روز افزون خواهد داشت. گسترش این فعالیت‌ها باعث بهبود شرایط کشور در تمام زمینه‌های اقتصادی، علمی و… خواهد شد.

سخن پایانی

روند تأسیس یک شرکت دانش بنیان، تفاوت خاصی با تأسیس یک شرکت عادی ندارد. آنچه که شرکت‌های دانش بنیان را از سایر شرکت‌ها متمایز می‌سازد، نوع خدمات و محصولاتی است که ارائه می‌دهد. اگر به دنبال کسب در آمد از طریق تأسیس شرکت هستید و در یکی از زمینه‌های مربوط به شرکت‌های دانش بنیان تخصص دارید، توصیه می‌کنیم حتماً یک شرکت دانش بنیان تأسیس نمایید.

تأسیس شرکت دانش بنیان علاوه بر ایجاد اشتغال و کسب درآمد برای شما، به پیشرفت جامعه در زمینه فناوری نیز کمک خواهد کرد. در صورت نیاز به دریافت راهنمایی های بیشتر می توانید از طریق مشاورین ما در سامانه آگاه ثبت، درخواست خود را اعلام نمایید.

تفاوت شرکت دانش بنیان با سایر شرکتها چیست؟

فعالیت بر بستر علم و فناوری با بهره گیری از دانش متخصصین، هدف اصلی این گونه شرکتها می باشد.

آیا امکان تاسیس این شرکتها در تمام شهر های ایران وجود دارد؟

بله، شما با در نظر گرفتن شرایط موجود که در سامانه آگاه ثبت به آن اشاره شده است، می توانید مراحل تاسیس را آغاز نمایید.

برای ثبت درخواست و مشاوره رایگان فرم زیر را ارسال کنید:

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…