Skip to content
آگاه ثبت » وبلاگ و مقالات » مقالات ثبتی » تفاوت برند و برندینگ

تفاوت برند و برندینگ

تفاوت برند و برندینگ
برند و برندینگ چه تفاوتی دارد؟

تفاوت برند و برندینگ یکی از ابتدایی‌ترین مفاهیم دنیای تجارت مدرن است. کسانی که به این مفهوم آگاه باشند، می‌توانند در کسب‌وکار خود بهتر عمل کنند و با به‌دست گرفتن بازارهای بیشتر، به سود بالاتری دست پیدا کنند. برای دست‌یابی به موفقیت‌های بزرگ در تجارت باید دانش لازم در این زمینه را داشته باشیم و اولین قدم آن هم، یادگیری مطالب تئوری است. در این مقاله از سامانه ثبت شرکت آگاه، به بررسی دقیق دو کلمه “برند” و “برندینگ” می‌پردازیم.

برند چیست؟

معنی برند چیست

تفاوت برند و برندینگ بسیار فراتر از چیزی است که افراد عادی می‌پندارند. برند در واقع همان ذهنیت و احساسی است که مشتریان از یک شرکت یا یک محصول دارند. شاید برایتان پیش آمده باشد که پس از خرید یک لباس یا کفش به دوستتان بگویید که این لباس بسیار با کیفیت و زیبا است. این جمله دقیقا خود برند است!

یک تولیدکننده نمی‌تواند برند خودش را توصیف کند یا از مزایای آن برای مردم بگوید بلکه این خود مردم هستند که باید براساس تجریبات گذشته‌شان برای شما برند ایجاد کنند. از آن‌جایی که تصور ذهنی مردم با میزان فروش و سودتان ارتباط مستقیمی دارد، شما به‌عنوان یک تولیدکننده باید بتوانید نظر آن‌ها را درباره تولیدات خود جلب کنید و این‌جاست که مفهوم برندینگ به‌وجود می‌آید.

کاربرد برند

برندها در هر جایی که دادوستدی وجود داشته باشند، شکل ‌می‌گیرند؛ از یک تعمیرگاه خودروی کوچک گرفته تا شرکت‌های بزرگ و معروف همگی با کسب اعتبار در بین مردم دارای برند می‌شوند. البته برند دربعضی زمینه‌ها مانند مراکز خدماتی، خرده فروشی‌ها و تولید محصولات ضروری مردم از اهمیت بیشتری برخوردار است.

جهت پیگیری و آشنایی با مراحل و شرایط ثبت برند، می توانید این مقاله را مطالعه نمایید.

برندینگ چیست؟

لازمه برنده شدن در رقابت بین تولیدکنندگان برای فروش بیشتر، کسب رضایت مشتریان قدیمی و تلاش برای جلب اعتماد مشتریان جدید است. به‌طور کلی برندینگ یا برندسازی یعنی تلاش برای افزایش محبوبیت در میان مردم و تبدیل شدن به یک برند. در فرایند برندینگ باید از نکات استراتژیک در تمام مراحل عرضه کالا به‌گونه‌ای استفاده کرد که حتی خود خریداران با معرفی محصول به اطرافیانشان باعث گسترش برند شوند. پروسه برندینگ در طول زندگی یک شرکت خدماتی تقریبا دو یا سه بار انجام می‌شود. البته شرکت‌هایی که اعتبار کمی دارند، چند شعبه‌ای هستند یا به‌صورت مداوم محصولات تازه‌ای را وارد بازار می‌کنند، باید از این فرایند بیشتر استفاده کنند.

در زمان‌های گذشته نوعی از برندینگ وجود داشت که در آنبدون اینکه توجهی به نیاز مردم یا نظر مشتریان شود، شرکت‌های تبلیغاتی اقدام به تبلیغات گسترده درباره یک محصول می‌کردند. این نوع تبلیغات صرفا باعث سردرگمی بیشتر مردم و نارضایتی آن‌ها می‌شد اما امروزه این روش کاملا منسوخ شده است و به‌جای آن از شیوه “برندینگ جدید” استفاده می‌شود. در این شیوه تولیدکننده برحسب نیازی که مصرف‌کنندگان دارند، یک محصول را تولید کرده و تلاش می‌کند تا براساس سلیقه آن‌ها رفتار کند.

انواع برندینگ

متخصصان حوزه تجارت برندینگ را در پنج دسته متفاوت تقسیم کرده‌اند:

  1. برندینگ مشارکتی (Corporate Branding): در این نوع برندینگ یک شرکت برای رسیدن به نتیجه بهتر با یک شرکت دیگر همکاری می‌کند.
  2. برندینگ دیجیتال: به استفاده از انواع رسانه‌های دیجیتال مانند ساخت وب‌سایت و تبلیغ در رسانه‌های جمعی برندینگ دیجیتال می‌گویند.
  3. برندینگ شخصی (Personal Branding): در برندینگ شخصی مدیر یک کسب‌وکار از روش‌های خاص خود در جهت ایجاد یک برد استفاده می‌کند.
  4. برندینگ جغرافیایی (Geographical Branding): از این نوع برندینگ بیشتر برای مکان‌های توریستی یک کشور و با هدف افزایش میزان گردشگران استفاده می‌شود.
  5. برندینگ خرده فروشی (Retail Branding): این برندینگ بیشتر توسط صاحبان صنایع بزرگ استفاده می‌شود و هزینه آن نسبت به انواع دیگر برندینگ بالاتر است.

می‌توان برندینگ را به‌گونه‌ای دیگر هم دسته‌بندی کرد:

  1. برندینگ اسمی (Name Brand Recognition): در این نوع برندینگ از لوگو یا نام شرکت‌های معروف مانند اپل یا کوکاکولا که برای اغلب مردم شناخته شده است، برای معرفی یک محصول جدید استفاده می‌شود.
  2. برندینگ منفرد (Individual Branding): شرکت‌هایی که برند مخصوص به خود را دارند، گاهی اوقات اقدام به تولید محصول به‌صورت مستقل از شرکت مادر می‌کنند و برای تبلیغ آن برند خودشان را به‌کار می‌برند.
  3. برندینگ نگرشی (Attitude Branding): در برندینگ نگرشی درواقع سبکی از زندگی تبلیغ می‌شود و خود برند از محصول مهم‌تر است.
  4. برندینگ بدون برند (No-brand Branding): در این برندینگ که به شیوه‌ای ساده و مینیمالیستی انجام می‌شود، محصول تبلیغ شده از طراحی ساده و ثابتی برخوردار است.
  5. توسعه برند (Brand Extension): وقتی محصولی به‌تازگی وارد بازار می‌شود، این شیوه برندینگ برای تبلیغ آن به‌کار برده می‌شود.

مقایسه برند و برندینگ

انجام فرایند برندینگ درحقیقت یک سرمایه‌ گذاری برای تضمین آینده کسب‌وکار است و برند سودی است که از این سرمایه گذاری نصیبتان خواهد شد؛ بنابراین داشتن برند برای یک شرکت از هر ثروتی بالاتر است. برند مفهومی است که توسط مصرف‌کنندگان تعریف می‌شود و میزان تمایل آن‌ها را برای استفاده از خدمات یا محصولات یک شرکت تعیین می‌کند؛ پس تولید برند خارج از اختیار تولیدکننده است.

درحالی‌که برندینگ باید توسط مدیر تبلیغات شرکت انجام شود و از طریق رسانه‌ها گسترش پیدا کند. برند روی مشتریان تاثیر می‌گذارد؛ به‌طوری که حتی در برخی موارد طرفداران حاضر می‌شوند برای خرید جدیدترین محصولات برند مورد علاقه‌شان ساعت‌ها پشت در فروشگاه انتظار بکشند. اما جذابیت برندینگ بیشتر برای سهامداران است.

گام ‌های اساسی در برندینگ

برندینگ به چه معناست

  1. نیاز روز مردم را بشناسید و بدانید که محصول شما در چه زمان یا مکانی می‌تواند فروش بهتری داشته باشد.
  2. برای محصولتان مزایایی را درنظر بگیرید که نمونه‌های مشابه از ‌آن‌ها بی‌بهره باشند؛ به‌این ترتیب مردم به برتری شما نسبت به دیگر رقبایتان آگاه خواهند شد.
  3. انتخاب نام خوب و مناسب باعث ماندگاری بیشتر برند شما در ذهن مردم می‌شود.
  4. پس از اینکه محصولتان را وارد بازار کردید، دائما از مشتریان نظرسنجی کنید و از آن‌ها بخواهید تا میزان رضایت خود را از تولیدات شما اعلام کنند.
  5. امروزه خرید کالا به‌صورت آنلاین به‌سرعت درحال گسترش است و طراحی یک وب‌سایت برای تبلیغ برند بسیار موثر خواهد بود.
  6. در نهایت با احترام گذاشتن به مشتری و ایجاد رابطه صمیمانه با آن‌ها، وفاداریشان را نسبت به برند خود تثبیت کنید.

سخن پایانی

در تاسیس یا ثبت شرکت یا تولید یک محصول کسانی موفق‌تر عمل می‌کنند که شناخت بیشتری روی شیوه‌های تجارت داشته باشند و علاوه بر آن بتوانند از این شیوه‌ها به بهترین نحو استفاده کنند. بهره‌مندی از دانش تجارت و دانستن مواردی مانند تفاوت برند و برندینگ به شما کمک می‌کند تا در شغلتان به پیشرفت‌های بیشتری برسید.

مزایای برندینگ چیست؟

با انجام یک برندینگ موفق، افراد بیشتری نسبت به محصولات شما آگاهی پیدا می‌کنند و سرمایه‌گذاران می‌توانند با اطمینان خاطر روی سود کسب‌وکارتان حساب کنند؛ همچنین هر مقدار که محبوبیت برند شما در میان مردم بیشتر باشد، میزان تقاضا برای کار در شرکت بالاتر می‌رود و کارمندانتان هم از شغلشان لذت بیشتری می‌برند.

آیا برند همان نام تجاری است؟

خیر؛ نام تجاری یا لوگو تصویری است که شما برای کسب‌وکارتان تعریف می‌کنید، اما برند تصور مشتری از خدمات و کالاهای شما است.

برای مشاوره رایگان فرم زیر را ارسال کنید:

  • 7 + 6 =

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *