تفاوت برند لاتین و فارسی

تفاوتهای برند لاتین و فارسی

در زمان گذشته تنها دغدغه افرادی که مشغول اداره یک کسب و کار بودند تنها مسئله فروش بود و از طرفی با توجه به اینکه تنوع فروشگاه‌ها و منابع محدود بود در نتیجه کم و بیش به این هدف دست می‌یافتند. اما در جهان امروز کسب و کارها بر محور تبلیغات حرکت می‌کنند.

امروزه تمامی کسب و کارها به دنبال این هستند تا فعالیت‌های خود را گسترش دهند و با انجام تبلیغات مناسب میزان فروش کالا و خدمات خود را افزایش دهند. ثبت برند لاتین و فارسی، اقدام مهمی است که تمام کسب و کارها و اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند از این اقدام به عنوان یک تبلیغات سود ده بهره ببرند. یکی از مهم‌ترین مراحل فرایند ثبت برند انتخاب نام مناسب است، نامی که از حروف فارسی و یا لاتین، اشکال مختلف و تصاویر تشکیل شده است.

نام برند می‌تواند به صورت فارسی و لاتین باشد که هر کدام از این نام‌ها شرایط و قوانین خاص خود را دارند در ادامه توضیحات بیشتری راجع به این موضوع به شما ارائه خواهیم کرد.

تفاوت برند لاتین و فارسی چیست؟

ثبت برند یک اصل مهم و اساسی برای پیشرفت مشاغل و کسب و کارها است، برند در واقع یک اصطلاح است که اعتبار و کیفیت محصولات و خدمات یک شرکت را به دیگران نشان می‌دهد.

مفهوم برند تنها در اعتبار و کیفیت خلاصه نمی‌شود بلکه موضوعی فراتر از این مسائل است، اما به طور کلی تمام مواردی که یک شخص حقیقی یا حقوقی برای افزایش اعتبار محصولات خود انجام می‌دهد همچون خدمات پس از فروش، ارائه محصولات و خدمات با کیفیت بالا، پشتیبانی از مشتریان، بسته بندی مناسب محصولات و غیره در برندسازی موثر هستند.

و در نهایت برای اینکه برند ساخته شده از لحاظ قانونی و معنوی منحصرا به شما تعلق گیرد می‌توانید اقدام به ثبت رسمی آن کنید. این فرایند در ادارات و مراکز مربوطه انجام می‌شود و با ایجاد یک نام برای برند خود آن هم به صورت قانونی هیچ شخص دیگری اجازه استفاده از این نام را نخواهد داشت.

هدف از ثبت برند لاتین و فارسی

برندهای لاتین و فارسی

مهم‌ترین هدف برای ثبت برند به انحصار درآمدن برند ایجاد شده است، داشتن یک برند اعتبار زیادی به محصولات و خدمات شما می‌بخشد و حتی در سطح جهانی و بین‌المللی نیز می‌تواند سبب محبوبیت محصولات شما شود.

زمانی که شما به صورت رسمی برند خود را به ثبت برسانید راه برای سودجویان بسته می‌شود، در بیشتر مواقع زمانی که یک کسب و کار با کیفیت بالا وارد بازار می‌شود و توجه مردم را به خود جلب می‌کند، افراد سودجو سعی در استفاده از آن برند محبوب می‌کنند و محصولات بی‌کیفیت و نامرغوب خود را با نام این برند روانه بازار می‌کنند. اما زمانی که شما برند خود را به صورت رسمی به ثبت برسانید قانون این اجازه را به سایر افراد نمی‌دهد تا بتوانند از برند شما سواستفاده کنند. بنابراین با ثبت برند هم اعتبار خود را افزایش می‌دهید و هم از عمل سودجویان جلوگیری می‌کنید.

ثبت برند فارسی

همانطور که گفته شد برند بر پایه نشان دادن خدمتی که به مشتریان ارائه می‌شود، ساخته می‌شود. در واقع برند از هویت اجتماعی برخوردار است و به همین منظور تعلق خاطر مشتریان به برند از اهمیت زیادی برخوردار است. به عبارت دیگر برند می‌تواند سبب کسب اعتماد و وفاداری مشتریان شود، موضوع وفاداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به این صورت که برخی از افراد ترجیح می‌دهند تنها از یک برند خرید کنند و به دلیل کیفیت بالای برند انتخابی خود آن را به دیگران نیز معرفی می‌کنند.

جلب اعتماد مشتریان با یک برندسازی مناسب سبب می‌شود که هر مشتری خود به عنوان یک مسئول فروش دیده شود که افراد دیگری را جذب برند شما می‌کنند.

برای ثبت برند با نام فارسی باید مدارک لازم را تهیه کرده و به مراکز مربوطه ارائه کنید که در ادامه توضیحات بیشتر را ارائه خواهیم کرد. ثبت برند در ایران توسط اداره مالکیت معنوی انجام می‌شود، این اداره با دریافت مدارک لازم از متقاضی و بررسی مدارک توسط کارشناسان در صورت نبود مشکل با ثبت برند موافقت می‌کند و در صورت نداشتن شرایط لازم برند را برگشت می‌زند.

ثبت برند لاتین

ثبت برند لاتین و فارسی

ثبت برند لاتین نیز همانند برند فارسی در اداره مالکیت معنوی انجام می‌شود، اما یک تفاوت اساسی بین برند لاتین و برند فارسی وجود دارد، آن هم اینکه اشخاص حقیقی و حقوقی که متقاضی ثبت برند لاتین هستند ابتدا باید کارت بازرگانی دریافت کنند‌‌.
کارت بازرگانی در اصل نوعی مجوز برای انجام صادرات و واردات است و به طور کلی شرکت‌هایی که بصورت بین‌المللی فعالیت می‌کنند و با شرکت‌های خارجی تجارت انجام می‌دهند نیازمند کارت بازرگانی و استفاده از حروف لاتین در نام برند خود هستند.

برای ثبت برند لاتین وارد سامانه اداره مالکیت معنوی شده و سپس فرم‌های لازم را تکمیل کرده و اظهارنامه شما به کارشناسان ارجاع داده می‌شود، پس از انجام بررسی‌های لازم و استعلام برند و در صورت محیا بودن تمام شرایط موافقت اولیه با ثبت برند لاتین انجام می‌شود.

تفاوت برند لاتین و برند فارسی

به طور کلی افرادی از برند لاتین استفاده می‌کنند که تمایل به همکاری با شرکت‌های خارجی داشته باشند، در برند لاتین نام برند ریشه لاتین دارد و این نوع برندها برای آسان‌تر شدن صادرات و واردات انتخاب می‌شوند. در مراحل ثبت برند لاتین و فارسی تفاوت‌هایی وجود دارد که در ادامه به این تفاوت‌ها اشاره خواهیم کرد.

اگر نامی که برای برند خود استفاده کرده‌اید معنای لاتین داشته باشد باید برند را به صورت لاتین ثبت کنید، این موضوع ربطی به نوشتار فارسی یا انگلیسی ندارد بلکه معنی کلمه مد نظر است.
امکانات لازم برای ثبت برند لاتین نسبت به برند فارسی کمتر است، یعنی بیشترین اولویت با ثبت برندهای فارسی است، ثبت برند به صورت لاتین سبب رونق یافتن روابط بین شرکت شما و شرکت‌های خارجی می‌شود.

یک نکته مهم دیگر در ثبت برند لاتین این است که باید بررسی‌های لازم بر روی نام انتخابی شما انجام شود تا هیچ‌گونه شباهتی با نام‌های لاتین دیگر نداشته باشد. این موضوع از طریق سیستم مادرید انجام می‌شود و به طور کلی برند لاتین باید از قوانین بین‌المللی نیز پیروی کند.
همانطور که گفته شد برای ثبت برند لاتین نیاز به کارت بازرگانی دارید، در حالی که برند فارسی نیازی به دریافت کارت بازرگانی ندارد.

استعلام برند لاتین

یکی از نکات مهم در رابطه با ثبت برند لاتین این است که باید تمام قوانین بین‌المللی را درباره این موضوع رعایت کنید، یکی از الزامات ثبت برند لاتین استعلام نام انتخابی است. باید مطمئن شوید که نام انتخابی شما تکراری نیست و برای استعلام برند لاتین باید از کنوانسیون مادرید که تحت نظر سازمان جهانی مالکیت معنوی فعالیت می‌کند استفاده کنید.

یک راه دیگر برای استعلام برند استفاده از موافقت نامه تریپس است که تحت نظر سازمان تجارت جهانی فعالیت می‌کند. برای ثبت درخواست استعلام برند می توانید از سامانه ما در آگاه ثبت استفاده کنید.

مدارک لازم برای ثبت برند لاتین

مدارک ثبت کردن برند لاتین و فارسی

به طور کلی برای مدارک ثبت برند دو دسته گروه وجود دارد، اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی که به هنگام ثبت برند لاتین هر کدام از این گروه‌ها نیازمند ارائه مدارک تعیین شده از جانب اداره مالکیت معنوی هستند.

اشخاص حقیقی برای ثبت برند لاتین باید مدارک زیر را تکمیل کنند:

  • کارت بازرگانی
  • مدارک شناسایی یعنی تصویر شناسنامه و کارت ملی
  • آدرس محل سکونت، کدپستی، شماره تماس و آدرس ایمیل
  • تحویل یک نمونه از برند در ابعاد تعیین شده

اشخاص حقوقی برای ثبت برند لاتین باید مدارک زیر را تکمیل کنند:

  • کارت بازرگانی
  • تحویل یک نمونه از برند در ابعاد تعیین شده
  • روزنامه رسمی تاسیس شرکت
  • مدارک شناسایی یعنی تصویر شناسنامه و کارت ملی تمام افرادی که در شرکت دارای حق امضا هستند.

جمع بندی

برند فارسی و لاتین دارای تفاوت های عمده ای می باشند و اساسا شما می توانید برند تجاری فارسی خود را در ایران ثبت کرده و یک برند بین المللی نیز در سطح جهانی داشته باشید. برند بین المللی در بسیاری از کشور ها قابل تائید و دارای اعتبار بوده و می توانید در حوزه صادرات و واردات بسیار حرفه ای عمل کرده و کسب و کار های بزرگ و کوچک، تجارت شما را بشناسند. در طرف مقابل برند فارسی بیشتر در داخل ایران کاربرد داشته و هر 2برند حق و حقوق مالکیت معنوی خدمات و محصولات شما را حفظ خواهند کرد.

تفاوت برند لاتین و فارسی چیست؟

برند لاتین برای ثبت در حوزه بین الملل و برند فارسی برای داخل ایران استفاده می شود.

تفاوت هزینه برند لاتین وفارسی چیست؟

هزینه ثبت برند بین المللی یا لاتین به نسبت برند فارسی و داخلی بیشتر می باشد.

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…