Skip to content
آگاه ثبت » وبلاگ و مقالات » دفاتر پلمپ » بهترین روش پلمپ دفاتر

بهترین روش پلمپ دفاتر

پلمپ دفاتر پلمپ

 

پلمپ دفاتر یکی از دقدقه های بزرگ افراد پس از ثبت شرکت یا دد پایان هر سال مالی است. پلمپ دفاتر از مهمترین مسائل صاحبان شرکتها میباشد که باید به آن اهمیت داد، و اگر پلمپ دفاتر در موعد مقرر انجام نگیرد، باعث ایجاد جرائمی میشود که در مقاله جریمه عدم پلمپ دفاتر به طور کامل برای شما عزیزان شرح داده ایم.

پلمپ دفاتر را جدی بگیرید تا دچار علی الراس شدن مالیاتی نشوید. اگر مشکلی در پلمپ دفاتر به وجود آید، جرائم مالیاتی برای شما به وجود می‌آید. این دفاتر، دفترهایی میباشند که توسط اداره ثبت شرکتها پلمپ می‌شوند. در ادامه تعریفی از این دفاتر برای شما بیان میکنیم.

 

دفاتر پلمپ چیست؟

همه اشخاص اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی، برای ثبت هزینه ها و درآمد های روزانه، هفتگی و ماهانه ی خود، نیاز به دفاتر رسمی برای ورود این اطلاعات و حساب های خود دارند، که به این دفاتر، دفاتر پلمپ گفته میشود.

انواع دفاتر پلمپ: به شکل دفتر پلمپ روزنامه و دفتر پلمپ کل، در مدل های 50، 100 و 150 برگی می باشند.

 

دفتر کل

دفتر کل، دفتری است که تمامی هزینه های وارد شده در دفتر روزنامه، به صورت هفتگی وارد دفتر کل می شود. دفتر کل و دفتر روزنامه، هر ساله بعد از اتمام سال جاری، و در سال بعد برای ثبت امور مالی شرکت دریافت می گردند؛ که در هر سال مالی، هر شرکت موظف است این دفاتر را تکمیل کند.

 

دفتر روزنامه

دفتر روزنامه، به دفتری گفته می شود که تمامی هزینه ها، سود و زیان ها به صورت روزانه در آن ثبت می شوند. همچنین در دفتر روزنامه، اطلاعات بر حسب سر فصل یا کد گذاری اطلاعات در صفحات مخصوص ثبت می شود. لازم به ذکر است که پس از اتمام ماه، تمامی اطلاعات و حساب های داخل دفتر روزنامه، حداکثر تا 15 ماه بعد باید به دفتر کل منتقل شود.

 

دفتر مشاغل (دفتر درآمد ها و هزینه ها)

دفتری است که حداقل اطلاعات آن؛ تاریخ، شرح معاملات، درآمد، هزینه و دارایی ها می باشد و معاملات به ترتیب تاریخ، در آن ثبت و ضبط می شوند.

شما عزیزان می توانید از خدمات مشاوره رایگان موسسه حقوقی آگاه ثبت بهره مند شوید یا با ثبت سفارش آنلاین دفاتر پلمپ کار خود را چند مرحله جلو ببرید.

 

دفتر دارایی

دفتر دارایی دفتری است که تاجر باید هر سال صورت جامعی از کلیه دارایی منقول و غیرمنقول و دیون و مطالبات سال گذشته خود را به ریز ترتیب داده در آن دفتر ثبت و امضاء نماید و این کار باید تا پانزدهم فروردین سال بعد انجام پذیرد.پلمپ دفاتر امروزه عملاَ در بنگاه های تجاری به علت آنکه عملیات سالیانه تاجر یا شرکت تجاری به صورت ترازنامه تنظیم می گردد، اهمیت خود را از دست داده است.

 

دفتر کپیه

کلیه مراسلات و مخابرات و صورت حساب های صادره تاجر یا شرکت تجاری به ترتیب تاریخ، ثبت گردد و همچنین بنا به تبصره ماده مذکور کلیه مراسلات و مخابرات و صورت حساب های وارده نیز باید به ترتیب تاریخ ورود، مرتب و در پوشه مخصوص ضبط گردد”. امروزه بنگاه های تجاری از سیستم تایپ و بایگانی پیشرفته به جای دفتر کپیه استفاده می نمایند.

 

 

 

پلمپ دفاتر

 

پلمپ دفاتر پلمپ

 

قانون پلمپ دفاتر اینگونه است که بر اساس ماده 6 قانون تجارت، اشخاص حقیقی و حقوقی، موظف به دریافت دفاتر تجاری هستند. در هر سال مالی، اداره دارایی برای بررسی وضعیت حساب های شما و دریافت مالیات از شما، ازپلمپ دفاتر (دفاتر روزنامه و دفاتر کل) استفاده می کند.

از آن جهت به این دفاتر، دفاتر پلمپ گفته می شود زیرا تمام صفحات این دفاتر، در اداره مالیات و ثبت شرکت ها، پلمپ می شوند که این نشان دهنده ی اهمیت بسیار زیاد پلمپ دفترها می باشد.

 

آگاه ثبت پلمپ دفاتر را به بهترین شکل ممکن انجام میدهد، زیرا با سالها تجربه و با حضور متخصصین امور ثبتی و حقوقی، یکی از معتبرترین موسسات ثبتی کشور است که تمامی خدمات را به صورت آنلاین برای شما انجام میدهد.

 

 

شرایط پلمپ دفاتر تجاری

  • دفاتر باید به درستی پلمپ شده و کاملا صفحات شماره گذاری شوند و شماره به ترتیب و مرتب باشند .
  • دفاتر نباید با مداد یا هر وسیله ای که به مرور زمان نوشته ها پاک شود تحریر گردد بهتر است با خودکار مشکی نوشته شده و یا اینکه اگر می خواهید با مداد بنویسید باید بعدا با خودکار مشکی روی نوشته ها را پررنگ کنید.
  • پلمپ دفاتر باید طوری تنظیم شوند که امکان تهیه ترازنامه و محاسبه سود زیان از اطلاعات وارده وجود داشته باشد.
  • درطی پلمپ دفاتر ستون هایی که در هر یک از این دفتر ها لازم است باید وجود داشته باشد مثلا ستون هاب حساب های بدهکار و بستانکار یا ردیف مانده در دفتر کل و غیره باید به روشنی و به تفکیک تحریر شده باشند.
  • کلیه اطلاعات مربوط به دارایی ها و هزینه ها باید در دفاتر دارایی و هزینه ثبت گردد و چیزی از قلم نیفتد.
  • تاریخ معاملات و رویداد های مالی باید به ترتیب در همه دفاتر پلمپ رعایت شود.
  • دفتر روزنامه باید به صورت روزانه و دفتر کل به صورت ماهانه یا حداکثر ۱۵ روز بعد از پایان هر ماه تحریر گردند و این کار به تاخیر نیفتد.
  • شرکت ها و بنگاههای اقتصادی که دارای چندین شعبه می باشند باید حساب های شعبه های فرعی را روزانه و حداکثر ماهی یکبار در دفاتر قانونی شعبه مرکزی منتقل نمایند.
  • با پیشرفت تکنولوژی امکان ثبت حساب ها در دفاتر قانونی از طریق نرم افزارهای طراحی شده بوجود آمده است البته اگر می خواهید از این نرم افزارها استفاده کنید باید این کار به تایید سازمان امور مالیاتی برسد.

 

دلایل رد شدن دفاتر پلمپ

  1. استفاده از دفاتر سال های قبل
  2. ثبت هرگونه اطلاعات غیرواقعی
  3. ثبت نکردن فعالیت های مربوط به شعب یاشعبه شرکت
  4. صفحات بیش از حد سفید گذاشته شده و سفید ماندن تمام صفحات به منظور سوء استفاده
  5. عدم ثبت یک یا چند فعالیت
  6. تراشیدن، پاک کردن، محو کردن و مخدوش کردن مندرجات
  7. درصورتی که دفاتر ازپلمپ خارج شده و فاقد یک یا چند برگ باشد

 

عواقب عدم انجام پلمپ دفاتر چیست؟

با توجه به قانون تجارت، قوانین مالیاتی و همچنین رویه اداره مالیات در کلیه مناطق کشورمان، هر تاجری اعم از اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی موظف است نسبت به وظایف قانونی مالیاتی خود در زمان مقرر اقدامات لازم را به عمل آورد؛ که از جمله مهمترین این وظایف و اقدامات، اخذ پلمپ دفاتر قانونی ، تنظیم و تحریر این دفاتر طبق قانون، ارسال اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر (در حال حاضر برای اشخاص حقیقی حداکثر تا پایان خرداد ماه هر سال و برای اشخاص حقوقی حداکثر تا پایان تیر ماه هر سال این فرصت وجود دارد تا اظهارنامه مالیاتی سال قبل تنظیم و ارسال گردد).

برای اطلاعات بیشتر در مورد عواقب عدم پلمپ دفاتر، مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

 

انجام این اقدامات طبق قانون و در موعد مقرر کاملا به نفع پرداخت کننده (مودی) مالیاتی خواهد بود. چرا که با توجه به ضرایب و مبالغ تعیین شده از طرف اداره کل مالیات، در آمدهای مودیان گرامی در هر سال تا حداکثر مبلغ معین اعلام شده، از پرداخت مالیات معاف خواهد بود به شرط آنکه آن مودی به وظایف و تکالیف خود طبق قانون و در موعد مقرر عمل نموده باشد.

 

حال اگر تاجر یا شرکتی نسبت به اخذ پلمپ دفاتر قانونی خود اقدام ننموده باشد یا هر یک از اقدامات ذکر شده را در موعد معین و طبق مقررات قانونی انجام نداده باشد، علاوه بر آنکه از معافیت مذکور بهره مند نمی شود، شامل پرداخت مالیات بصورت علی الراس نیز می شود که گاها مبالغ بسیار سنگینی است و طبیعتا هیچ شخص یا شرکتی تمایل ندارد که مالیات او بصورت علی الراس محاسبه شود.

 

سفارش آنلاین پلمپ دفاتر

پلمپ دفاتر کار ساده ای نیست؛ حال تصمیم با شماست که آنرا به تنهایی انجام دهید، یا از مشاوره رایگان تلفنی آگاه ثبت در زمینه ی سفارش آنلاین دفاتر پلمپ بهره مند شوید. امیدواریم این مقاله نیز برای شما سودمند بوده باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *