انتخاب مناسب ترین اسم برای شرکت

 

اولین اقدامی که در زمینه ی ثبت شرکت باید انجام داد، انتخاب یک اسم مناسب برای شرکت می باشد. انتخاب اسم شرکت که ما در این مقاله با جمع آوری مطالب گوناگون و چکیده ی بهترین آن ها، این مقاله را برای شما آماده کرده ایم؛ یکی از موارد مهم ثبت شرکت است، که باید در انتخاب اسم شرکت از این نکات پیروی کنید تا یک اسم مناسب برای شرکت خود برگزینید.

 

انتخاب اسم مناسب برای شرکت

بسیاری از افرادی که مایل به ثبت شرکت هستند، برای انتخاب اسم شرکت مناسب خود انرژی و زمان زیادی را صرف می کنند. اما گروهی دیگر به هر دلیل اسم شرکت را بدون در نظر گرفتن همه جوانب و با عجله انتخاب می کنند و به همین دلیل هم معمولا بعد از مدتی تصمیم به تغییر اسم شرکت می گیرند. که با مشکلات بزرگی مانند نوشتن صورتجلسه و تنظیم صورتجلسه آنلاین رو به رو می شوند.

اسم شرکت همان قدر مهم است که پرچم یا سرود ملی یک کشور اهمیت دارد.

مهم این است که با شناختن صحیح قواعدی که به شما خواهیم گفت، در مرحله ی انتخاب اسم شرکت بتوانیم، نام شرکت را به گونه ای انتخاب کنیم که برازنده شرکت باشد.

 

اسامی شرکت ها نباید یکی باشند!

نام و برندی که برای شرکت خود ثبت می کنید نباید قبلا توسط شرکت دیگری به ثبت رسیده باشد. نام متمایز شرکت خود را به گونه ای پیشنهاد دهید که تمایزی آشکار و مشخص با اسم شرکت ثبت شده قبلی داشته باشد و تمایز اسم شرکت ها باید در کلمات خاص باشند و افزودن کلماتی مثل نوین، گستر، تک و امثال اینها به اسم شرکت نمی تواند وجه تمایز اسم یک شرکت از سایر شرکتها باشد.

به همین علت باید نام انتخابی شما برای شرکتتان از 3 بخش تشکیل شود که باید هر 3 کلمه خاص و غیر عام باشند. تا سال های اخیر، شما می توانستید نام های دو بخشی برای شرکت و برند خود برگزینید ولی حالا باید از نام های مناسب 3 بخشی برای ایجاد تمایز استفاده کنید.

 

نکته آگاه ثبت

هزینه ثبت شرکت یکی از مسائلی است که تمامی افراد در هنگام ثبت به آن توجه می‌کنند. برای اطلاع دقیق از هزینه ثبت شرکت، مقاله‌ای نوشته ایم که تمامی تعرفه ها به طور کامل در آن بیان شده اند. پیشنهاد می‌کنیم مطالعه نمایید.

 

نکات مهم در زمینه ی انتخاب نام

در این قسمت ما به بیان 17 نکته ی بسیار مهم در تعیین نام مناسب شرکت پرداخته ایم که آن ها را در زیر برای شما آورده ایم.

 

۱. نام شرکت حداقل باید دارای ۳ قسمت باشد.

البته می توانید اسامی 2 بخشی نیز برای شرکت خود برگزینید ولی به شرطی که فردی آن را برای شرکت خود انتخاب نکرده باشد. برای این کار می توانید از صفحه ی استعلام ثبت شرکت برای این کار استفاده کنید.

۲. نام شرکت باید دارای معنی و ریشه فارسی و موجود در یکی از فرهنگ نامه های معتبر فارسی از جمله: فرهنگ نامه دهخدا، معین و عمید بوده و لاتین نباشد.

۳. اسم شرکت باید همسو با موضوع فعالیت شرکت باشد و با آن در تضاد نباشد.

۴. نام هایی مانند تل، کو، تکنیک، که ریشه ای بیگانه دارند قابل ثبت در اسم شرکت نیستند.

۵. کلماتی مانند بازرگانی، مهندسی، خدماتی و امثال آن قابل ثبت به عنوان اسم شرکت هستند ولی به عنوان یکی از بخش های خاص نام شرکت محسوب نمی شوند.

۶. اعداد فقط می توانند به صورت حروف در نام شرکت ها استفاده شوند.

۷. ترکیب ۲ کلمه فارسی نباید بک کلمه ی خارجی و بیگانه را شکل دهد.

۸. اسامی ای که برای شرکت انتخاب می شوند خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه و اصول اعتقادی و مذهبی نباشند.

۹. استفاده از کلماتی از قبیل بنیاد، انجمن، کانون، تشکل، بانک، بهزیستی، بهداشت، گمرک، ارشاد، تبلیغ، تبلیغات، فرهنگی، هنری، صندوق قرض الحسنه، لیزینگ و غیره در نام شرکت یا موسسه مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح است.

۱۰. استفاده از کلماتی از قبیل ایران، کشور، ملی، ملت و امثال آن در نامهای پیشنهادی به دلیل جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی پذیرفته  نمی شود.

۱۱. پیشنهاد اسامی و اتخاذ عناوینی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارد، پذیرفته نخواهد شد.

۱۲. استفاده از اسامی ائمه و نامهای متبرکه در موسسات خیریه، فرهنگی و شرکتهای خدمات زیارتی پس از اخذ مجوز و در صورت رعایت سایر موارد ممکن می باشد.

۱۳. در ثبت شرکت های کنسرسیوم و جوینت ونچر که مشارکت دو یا چند شرکت ایرانی و خارجی هستند، می توان از نام کامل شرکت خارجی یا قسمتی از نام شرکت خارجی به همراه نامی فارسی با ارائه مدارک شرکت خارجی و ترجمه رسمی اوراق آن استفاده نمود.

۱۴. نامهای تائید شده قابل انتقال به غیر نمی باشد، حتی با تنظیم سند رسمی.

۱۵. جهت ثبت شرکت های تعاونی، ابتدا باید موافقت با نام پیشنهادی از طریق وزارت تعاون طی تقدیم نامه ای جداگانه درخواست گردد.

۱۶. نام محل و مناطق گوناگون ایران در نام شرکت در صورتی مورد تایید اداره ثبت شرکت ها قرار میگیرد که شرکت مذکور در همان منطقه و محل به ثبت برسد.

۱۷. اداره ثبت شرکتها مانند اداره ثبت احوال، محدودیت های خاصی را برای انتخاب نام شرکت ها در نظر می گیرد.

 

انتخاب نام مناسب برای شرکت

آمار نشان داده که 86% از افرادی که قصد ثبت شرکت را دارند در اواسط این مسیر، به علت پیچیده بودن آن دست از کار می‌کشند. ثبت شرکت یکی از مسائل ثبتی است که برای یک متخصص امور ثبتی کار ساده ای می‌باشد. به شما پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه مقاله ثبت شرکت به یک متخصص امور ثبت شرکت تبدیل شوید و شرکت را به خوبی ثبت کنید. در ضمن لازم به ذکر است که در این مسیر، آگاه ثبت همواره با مشاوره رایگان تلفنی کنار شما خواهد بود.

 

ده قانون انتخاب اسم شرکت

در این بخش 10 قانون بسیار مناسب در فرآیند انتخاب نام مناسب شرکت را برای شما بیان میکنم که چکیده ای از مطالب سایت iranmct.com می باشد.

 

  1. اسم شرکت باید منحصر به فرد و قابلیت به یاد سپاری داشته باشد.

در بین میلیون‌ها اسم ثبت شده ، باید اسم شرکت مدنظر شما خاص و منحصربه‌فرد باشد و  همیشه تازه و جوان و جذاب باشد. حتما انتخاب چنین اسمی سخت است زیرا که در گذر زمان کاربرد برخی نام‌ها کمتر و کمتر شده و استفاده از دسته‌ای از نام‌ها بر دسته‌ای دیگر چیره می‌گردد.

 

  1. تلفظ نام شرکت نباید عجیب باشد.

هنگام انتخاب اسم شرکت باید لغاتی را به کار گرفت که مشتری به راحتی بتواند آنان را تلفظ نماید. برخی استارت آپ ها از اسامی عجیب استفاده می‌نمایند تا بتوانند خود را از رقبا متمایز نمایند.  اما این مسئله هنگامی دچار مشکل می‌گردد که مشتری بخواهد شما را گوگل کند و یا به دیگران توصیه نماید.  از کلمات قدیمی و یا جدیدی استفاده کنید که بشود تلفظ نمود ؛ نه اینکه فقط خودتان دوست داشته باشیدش.

 

  1. نام شرکت باید تلفظ و یادآوری ساده ای داشته باشد.

ترکیب کلمات قلمبه و سلمبه و یا بی معنا ، کمکی به انتخاب یک نام مناسب برای شرکتتان نمی‌کند. اسم برند باید به راحتی توسط مشتری تلفظ و به همان راحتی نیز به یاد آید. در بسیاری ( نه همه ) به شرکت‌ها توصیه می‌کنیم از انتخاب اسم شرکت از میان حروف اختصاری بپرهیزند ، زیرا برای همگان معنی نمی‌دهد. هنگام انتخاب یک هویت برای یک شرکت یا یک محصول، هر چه اسم ساده و سر راست و با سبک سازمان هماهنگ‌تر باشد، با سرمایه کمتری در راه برندینگ و برندسازی گام خواهید برداشت.

 

  1. نام شرکت باید ساده باشد

کوتاه بودن ، بهتر است. از استفاده از حروف ویژه‌ای مثل @ # $ بپرهیزید. انتخاب نام باید در بین حروف الفبا زبان مدنظر باشد.

 

  1. اسم باید بامعنا باشد

گاهی اوقات، صاحبان کسب و کار نام هایی را انتخاب می‌کنند که کلمات بی‌معنی هستند. کلمات فریبنده ای مانند ( یاهو، گوگل). اما باید به معنای کلمه در سایر فرهنگ ها نیز بررسی شود. همیشه پیامدهای بین المللی باید بررسی شود. برخی نام های برند یا نام شرکت در ایران ثبت شده اند ولی در کشورهای دیگر بسیار ناخوشایند بودند و یا اصلا قابل درک نیست که میزان ریسک را بالا می‌برد.

 

  1. نام شرکت باید یک سرنخ باشد

در نام شرکت باید اطلاعاتی در خصوص ماهیت کسب‌وکار به عنوان سرنخ وجود داشته باشد. شاید یک نام برای مشتری یک کسب‌وکار یک سرنخ خوب باشد اما برای دیگری خیر.

 

  1. آیا اسم مدنظر قابل ثبت است

چه بسیار شرکت‌هایی که برای ثبت یک نام ماه‌ها وقت صرف نموده‌اند ، زیرا که علاقه‌مندند که نام شرکتشان را کاملا منطقی انتخاب نمایند. اما در مرحله آخر باز با مشکل ثبت روبرو می‌شوند زیرا که اسم قبلا ثبت شده است.

 

  1. انتخاب پسوند مناسب برای دامین سایت

هنگامی‌که نام شرکت را انتخاب می‌کند به نام دامنه ( نام وب سایت ) خود نیز فکر کنید. اولویت با .com است و یا پسوند کشوری که در آن هستید مثل .ir  ایران .af  افغانستان .au استرالیا

 

  1. خود را محدود نکنید

برای شرکت خود نامی انتخاب کنید که شما را محدود نکند تا بتواند روی هر محصول یا خدمتی آن را درج نمایید. فارغ از مکان و زمان یا دسته محصول. اگر چنین نباشد ، مشتریان با نام شما که مرتبط با گروه خاص هست ، سرگردان و یا مشکوک شده و ریسک بالایی حس می‌نمایند.

 

  1. گفتگو با مشتریان بالقوه

با تعداد محدودی از نام های انتخاب شده پیش مشتریان بالقوه/همکاران/ سرمایه‌گذاران بروید و از آنان نظرخواهی نمایید. اقوام و دوستانی که اطلاع زیادی در خصوص برنامه و اهدافتان دارند، کنار گذارید. در مورد اسامی مدنظرتان سوال بپرسید تا حسشان را بفهمید.

 

تمامی تعرفه ها و هزینه ثبت شرکت را در مقاله ای برای شما بیان کرده ایم، تا متقاضیان به این تعرفه ها دسترسی داشته باشند و بتوانند این هزینه هارا مدیریت کنند؛ ولی لازم به ذکر است که معیار های زیادی در تعیین هزینه ثبت شرکت دخیل است مثلا اگر شرکت تان کوچک باشد، هزینه روزنامه رسمی یک قیمت است، اگر شرکت تان بزرگ باشد ، هزینه روزنامه رسمی گران تر خواهد شد. نه تنها روزنامه رسمی بلکه هزینه های دیگر نظیر وکیل، آگهی های ثبتی، واریزی های قانونی و … نیز نسب به نوع شرکت، تعداد اعضا، موضوعات شرکت و … متغیر و متفاوت خواهد بود.

 

مقاله ی انتخاب نام و اسم مناسب شرکت نیز به پایان رسید و در آخر از شما تقاضا داریم، نام شرکت مورد نظر خود را در بخش نظرات ارسال کنید، تا با متخصصین آگاه ثبت در این موضوع به بحث بپردازید و یک اسم مناسب برای شرکت خود برگزینید. همانطور که گفتیم انتخاب اسم مناسب بسیار حائذ اهمیت است.

دیدگاه های دیگران
محسن مقدس داراب 2 سال پیش:

سلام اطلاعات مفیدی بود .سپاسگذارم

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…