قوانین انتخاب اسم برند و راهنمای ثبت اسم و لوگوی دلخواه

بهترین اسم برای برند

زمانی که قصد ثبت برند تجاری خود را داشته باشیم، باید قوانین انتخاب اسم برای آن را در نظر بگیریم تا هم از نظر سرعت و هزینه ثبت برند ، نتیجه و عملکرد بهتری داشته باشیم. قوانین خاصی در کشور های مختلف دنیا برای انتخاب اسم برند در نظر گرفته شده است که در این مقاله از وبلاگ سامانه آگاه ثبت، قصد داریم به نکات مهمی که در ارتباط با انتخاب نام برند وجود دارد، راهنمای جامع و کاملی را برای کاربران درج کنیم. در نظر داشته باشید که این قوانین بر اساس قوانین موجود در کشور ها و حکومت های مختلف با در نظر گرفتن جنبه های، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی وضع می شود که کلیه افراد حقیقی و حقوقی باید برای ثبت برند خود، آن را رعایت کنند.

اسم برند چیست؟

اتخاب اسم برند

پیش از بررسی قوانین موجود بیاید با هم بررسی کنیم که اصلا منظور از واژه ” اسم برند ” چیست. با یک مثال بسیار ساده به این مورد می پردازیم، شما اسم سایت ما یعنی آگاه ثبت را در نظر بگیرید، این نام یک برند ثبت شده در سامانه مالکیت معنوی می باشد که از دو سیلاب یعنی آگاه و ثبت، تشکیل شده است. زمانی که شما قصد داشته باشید تا برند خود را بصورت قانونی و رسمی ثبت می کنید، باید یک اسم در این قالب که اکنون بیشتر برند های 2 سیلابی پر شده اند، نمایید. این اسم هویت تجاری شما می باشد که برای یک شرکت یا یک شخص حقیقی قابل ثبت است. برای ثبت برند روی این لینک کلیک کنید تا اطلاعات مربوط را بصورت مفصل، مطالعه نمایید.

قوانین انتخاب اسم برند در سال 1401

قانون اتخاب اسم برند
  • خب بهتر است به قوانین وضع شده در سال 1401 برای انتخاب اسم و نام برند تجاری بپردازیم تا از بحث اصلی دور نشویم.
  • نام تجاری یا برند مورد نظر شما در مرحله اول نباید مخالف و متضاد با نظم جامعه باشد و از نظر عرف مشکلی نداشته باشید.
  • کلیه برند های تکراری در سامانه ثبت برند، رد خواهند شد و باید یک اسم یکتا برای برند تجاری خود در نظر بگیرید.
  • علائم تجاری که شبیه به علامت های روی نقشه و علائم جغرافیایی باشد ( مثل جهت های شمال و جنوب ) غیر قابل ثبت است.
  • انتخاب اسامی افراد تاریخی یا اشخاص سر شناس کشور برای نام تجاری غیر قابل ثبت است.
  • قانون بعدی برای انتخاب اسم برند، عدم استفاده از اسامی یا علائمی که مربوط به سازمان های دولتی یا بین المللی می باشد.
  • در نام برند شما نباید واژه های توصیفی مثل: عالی ترین، حرفه ای ترین، بهترین، خوب، بد و … استفاده شود.
  • عدم استفاده از اسم و فامیلی نیز یکی دیگر از قوانین انتخاب نام برند تجاری می باشد.

راهنمای انتخاب اسم برند سازگار با قوانین موجود

با در نظر گرفتن قوانین موجود برای انتخاب اسم برند تجاری، در نظر داشته باشید که یک برند می تواند هویت شما و کسب و کارتان را نمایش بدهد. از همین رو سعی خود را کنید تا موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • یک نام کوتاه و با معنی انتخاب کنید.
  • برند انتخابی شما خاص و منحصر به فرد باشد
  • قابلیت ثبت بصورت بین المللی را داشته باشد
  • حوزه کاریتان را بصورت واضح اعلام کند
  • موارد مربوط به برندینگ و بازاریابی را در نظر داشته باشید
  • بتوانید یک لوگوی مناسب با آن طراحی کنید

خب تا الان با قوانین موجود برای انتخاب نام برند آشنا شدیم، اما حالا چطور یک اسم مناسب برای نام تجاری خود در نظر بگیریم و چه اقداماتی را باید در این مسیر انجام داد. در نظر داشته باشید که در گام اول شما باید یک اسم مناسب و با کیفیت که بیانگر خدمات و به قول معروف پرچمدار حوزه فعالیت شما می باشد را انتخاب کنید. هر چقدر برند ساده تر و مرتبط تر باشد، طبیعتا در ذهن اشخاص نیز بیشتر ماندگار می شود. پیشنها ما در سامانه آگاه ثبت این است که شما با در نظر گرفتن قوانین انتخاب اسم برند، بین 5-6 اسم را انتخاب کنید و سپس با مراجعه به صفحه استعلام ثبت برند، درخواست خود را بصورت رایگان ثبت کنید. اینکه استعلام برند چیست را در ادامه بررسی می کنیم.

استعلام اسم برند

سایت استعلام نام برند

همانطور که در بالا ذکر شد، از مهم ترین قوانین انتخاب نام برند تجاری، عدم تکراری بودن آن می باشد. از همین رو ما در سامانه آگاه ثبت قابلیت استعلام برند های ثبت شده را بصورت رایگان برای کاربران خود فراهم کردیم. با مراجعه به این صفحه می توانید اسامی مورد نظر خود را وارد کرده و مشاوران و کارشناسان ما در سریع ترین زمان اقدام به پیگیری و استعلام کلیه برند های موجود و ثبت شده می کنند. نتیجه در سریع ترین زمان به شما از طریق تماس تلفنی، ایمیل یا پیامک اعلام می شود. با این قابلیت سرعت کار شما افزایش یافته و دیگر می دانید که اسامی انتخاب شده قابل ثبت هستند یا خیر. در صورت تائید کلیه مراحل را می توانید از طریق مشاوران ما در آگاه ثبت پیگیری کرده و در صورت خلاف آن، با مشاوره رایگان ثبت برند، یک نام مناسب را می توانید انتخاب کنید.

خرید و انتخاب برند متناسب با قوانین موجود

یکی از روش هایی که امروزه افراد  به سمت آن می روند، خرید برند های ثبت شده می باشد. این قابلیت باعث می شود تا شما درگیر مراحل ثبتی نشوید و برند های ثبت شده را با هزینه های اعلامی، خریداری کنید. با مراجعه به صفحه خرید برند ما می توانید اسامی برند های موجود و قابل خرید را تهیه کرده و در صورت نیاز، یکی از آنها را به مالکیت خود در بیاورید. امروزه به دلیل پر شده اسامی 2 تا 3 سیلابی، خرید برند بسیار رایج شده است و شما نگران انتخاب اسم مناسب و در نظر گرفتن قوانین انتخاب نام برند نخواهید بود. برای اطلاع از هزینه ثبت برند کلیک کنید.

هزینه انتخاب اسم برند

مبلغ اتخاب اسم برند

در نظر گرفتن اسم برای برند تجاری متناسب با قوانین موجود، هیچ گونه هزینه ای نداشته و صرفا نیاز به ابتکار و کمی جستجو دارد. شما می توانید بدون پرداخت هزینه از طریق مشاوره رایگان آگاه ثبت، اطلاعات لازم را بدست آورده و یک نام مناسب برای کسب و کار خود انتخاب کنید و در سامانه مالکیت معنوی بصورت قانونی و رسمی ثبت نمایید.

جمع بندی

ثبت برند تجاری باید با رعایت کردن قوانین انتخاب اسم و نام برند صورت بگیرد تا در پیگیری مراحل و تشکیل پرونده بدون کوچک ترین مشکل حقوقی، مراحل شما پیگیری شود. برای ثبت برند شما قادر هستید تا با مشاوره رایگان و استعلام برند رایگان و آنلاین توسط سامانه آگاه ثبت، اسامی مورد نظر خود را بررسی کرده و در صورت تائید مراحل ثبت برند را آغاز کنید. برای این کار می توانید از طریق شماره تلفن های درج شده یا فرم های تماس با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

قوانین انتخاب اسم برند چیست؟

قوانینی که متناسب با کشور های مختلف، برای رعایت نظم و قانون وضع شده در حوزه تجاری، سیاسی و اقتصادی در نظر گرفته شده است را قوانین انتخاب اسم برند یاد می کنند.

آیا می توان از اسامی شخصی برای برند استفاده کرد؟

برای این کار توصیه می کنم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا از اسامی خاص و شخصی برای برند تجاری استفاده نکنید.

 

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…