استعلام ثبت اختراع

یکی از شروط اصلی ثبت اختراع این است که اختراع مبتکرانه بوده و پیشتر توسط افراد دیگر به ثبت نرسیده باشد. اطمینان از این موضوع تنها با گرفتن استعلام ثبت اختراع ممکن می‌باشد. بسیاری گمان می‌کنند که با جستجو در بازار و بین اختراعات دیگر می توانند بفهمند که اختراع‌شان پیشتر توسط افراد دیگر به ثبت رسیده یا خیر. اما این روش کاملا اشتباه است. تعداد فراوانی از اختراعات هر روز به ثبت می‌رسند در حالی که هرگز وارد بازار نمی‌شوند. پس نمی‌توانید تنها با بررسی و استعلام در بازار به نتیجه‌ای قطعی برسید راه‌های مطمئن دیگری برای استعلام ثبت اختراع وجود دارند که می‌توانید با کمک آن‌ها با اطمینان بیشتری اقدام به ثبت اختراع خود کنید. در ادامه این مطلب با موسسه ثبتی آگاه ثبت همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با روش‌های استعلام ثبت اختراع، مزایای ثبت اختراع و همچنین مدارک لازم آن با شما در میان بگذاریم.

 

روش‌های استعلام ثبت اختراع

همانطور که می‌دانید ثبت اختراع دارای شرایطی می‌باشد و امکان ثبت هر اختراعی وجود ندارد. اصلی‌ترین شرایط ثبت اختراع به شرح زیر می‌باشند:

  • اختراع نباید برای هر شخص با دانش و مهارت معمولی و میانگین در حوزه آن اختراع، مشهود باشد.
  • اختراع باید قابلیت تبدیل به یک محصول و ایجاد سودآوری را داشته باشد.
  • اختراع باید جدید باشد و پیشتر توسط هیچ فرد دیگری به ثبت نرسیده باشد.

با توجه به سومین شرط لازم برای ثبت اختراع، مخترع ملزم به اثبات این موضوع است که اختراع او پیشتر توسط فرد دیگری در دنیا به ثبت نرسیده است. برای اثبات این موضوع، مخترع باید نسبت به استعلام ثبت اختراع اقدام نماید. به طور کلی ۴ روش برای استعلام ثبت اختراع وجود دارد.

اولین روش برای استعلام ثبت اختراع این است که شما انجام این وظیفه را به شرکت‌هایی ه در زمینه ثبت شرکت و ثبت اختراع فعالیت دارند، بسپارید. این افراد با داشتن تخصص و تجربه در این زمینه می‌توانند در کوتاهترین زمان ممکن از اختراع مورد نظر شما استعلام گرفته و نتیجه‌ای قطعی را به شما اعلام کنند.

دومین روش برای استعلام مراجعه به پایگاه اطلاعاتی روزنامه رسمی کشور می‌باشد. برای انجام این روش می‌توانید به صورت غیر حضوری اقدام نمایید. در این روش غیر حضوری می‌توانید برای استعلام آگهی‌های قانونی ثبت اختراع به آدرس اینترنتی  http://www.rrk.ir/ مراجعه نمایید.

سومین روش جهت استعلام ثبت اختراع مراجعه به سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌باشد. برای جستجوی اخترعات و گرفتن استعلام ثبت اختراع از این طریق باید به نشانی اینترنتی https://ssaa.ir/ مرجعه نمایید و سپس از منوی سایت گزینه جستجوی بانک اختراعات را انتخاب نمایید.

چهارمین و آخرین روش برای استعلام ثبت اختراع از طریق سامانه اداره کل مالکیت صنعتی می‌باشد. می‌توان از طریق موتور جستجوی اختراعات که توسط پایگاه اداره کل مالکیت صنعتی اداره ثبت اختراع راه اندازی شده، به نشانی اینترنتی https://ipm.ssaa.ir/_Search/Invention.aspx مراجعه نموده و نسبت به استعلام ثبت اختراع اقدام نمایید.

برای استعلام شرکت کلیک کنید.

 

مزایای ثبت اختراع

 

استعلام ثبت اختراع

 

پس از جستجو در بانک اختراعات و اطمینان از عدم ثبت اختراع مورد نظر توسط افراد دیگر می‌توانید نسبت به پر کردن اظهارنامه ثبت اختراع اقدام نمایید و پس از مدت کوتاهی سند ثبت اختراع خود را دریافت کنید. با به ثبت رساندن اختراع طبق قانون ۲ حق به شما تعلق خواهد گرفت. حق معنوی که همیشگی می‌باشد و حق مادی که پس از مدتی به پایان خواهد رسید حقوق مادی اختراع بسته به نوع اختراع می‌توانند به مدت ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ سال اعتبار داشته باشند. برخی دیگر از مزایای ثبت اختراع به شرح زیر می‌باشند:

  1. ثبت اختراع به مخترع اجازه بهره‌برداری از تلاش‌هایش برای اختراع را می‌دهد.
  2. ثبت اختراع موجب می‌شود که مخترع بتواند اختراع را ذخیره به قصد عرضه برای فروش نماید.
  3. مخترع می‌تواند به عنوان صاحب اختراع، حق استفاده از آن ار به دیگران دهد و در قبال این حق از آنان مبالغی را دریافت نماید.
  4. ثبت اختراع موجب افزایش ارزش تجاری اختراع و افزایش سود آن می‌شود.
  5. با ثبت اختراع از به ثبت رسیدن هر گونه اختراع مشابه با اختراع خود جلوگیری می‌کنید و در صورت تقلید دیگران از اختراع‌تان می‌توانید از آن‌ها شکایت کنید.
  6. دسترسی به بازارهای فروش بیشتر
  7. انتقال حقوق ثبت اختراع به وارث مخترع پس از فوت او
  8. امکان صادرات اختراع توسط خود مخترع
  9. نام مخترع پس از به ثبت رساندن اختراع، روی آن درج می‌شود مگر اینکه مخترع کتبا درخواست کند که نامش روی اختراع ذکر نشود.
  10. با به ثبت رساندن اختراع می‌توان از مزایا و تسهیلات ارائه شده برای شرکت های فناور و دانش بنیان استفاده نمود.
  11. امکان بهره‌برداری از مزایای بنیاد علمی نخبگان فراهم می‌شود.
  12. ثبت اختراع موجب تسهیل در اقامت و تحصیل در کشورهای خارجی می‌شود.
  13. با ثبت اختراع می‌توان از مزایا و تسعیلات صندوق حمایت از پژوهشگران کشور استفاده نمود.
  14. ثبت اختراع موجب اعطای تسهیلات خدمت سربازی می‌شود.
  15. ثبت اختراع همچنین امتیاز مثبتی برای استخدام فرد مخترع به حساب می‌آید.

 

مدارک لازم جهت ثبت اختراع

پس از استعلام ثبت اختراع و اطمینان از عدم به ثبت رسیدن آن توسط افراد دیگر می‌توانید با در دست داشتن مدارک زیر پس از پر کردن فرم اظهارنامه جهت ثبت اختراع، اقدام به ثبت آن نمایید. مدارک لازم جهت ثبت اختراع به شرح زیر می‌باشد:

  • سه نسخه اظهارنامه ثبت اختراع
  • سه نسخه توصیف مشروح اختراع
  • سه نسخه ادعانامه اختراع
  • مدارک مثبت هویت مخترع و مدارک مربوط به حق تقدم اختراع
  • رسید پرداخت هزینه‌های قانونی

 

برای اطلاع از حقوق ثبت اختراع، پیشنهاد میکنیم مقاله ی حق اختراع چیست را مطالعه کنید.

 

اهمیت استعلام ثبت اختراع

همانطور که گفتیم، تنها اختراعاتی به ثبت می‌رسند که پیشتر توسط هیچ شخص دیگری به ثبت نرسیده باشند. به همین خاطر آگاهی و اطمینان نسبت به این‌که اختراع پیشتر ثبت نشده است، می‌تواند موجب شود ثبت اختراع ساذه‌تر و سریع‌تر انجام شود. تولید اختراع نیز خود به خودی خود دارای مراحلی دشوار می‌باشد. در صورتی که فرد بفهمد اختراع پیشتر توسط فرد دیگری منتشر شد است، می‌تواند وارد پروسه سخت و طولانی ثبت اختراع نشود. پس برای اینکه به این دشواری‌ها برنخورید، بهتر است ابتدا اسعلام ثبت اختراع را بگیرید.

 

هدف از نوشتن آن حمایت از مخترعان با استعداد کشور عزیزمان بود، که از استعلام و موارد مربوط به اختراع اطلاعات کافی را نداشتند، لازم به ذکر است که متخصصین ثبتی موسسه حقوقی آگاه ثبت، همواره در امور ثبتی و ثبت اختراعی یاور شما می باشند و می توانید حتی با مشاوره تلفنی رایگان، سوالات خود را از ما بپرسید.

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…