اظهارنامه عدم فعالیت شرکت و همه چیز راجع به آن

 

قبل از اینکه بگوییم اظهارنامه عدم فعالیت چیست میتوانید برای اطلاع کامل و درخواست عدم فعالیت شرکت مطالعه کنید.

طبق قانون تمام شرکت هایی که قصد دارند فعالیت خود را شروع کنند باید به صورت قانون ثبت شوند. زمانی که یکی از انواع شرکت به ثبت می رسد، فردی که موسس آن به شمار می رود  باید به اداره دارایی مراجعه کرده و پرونده مالیاتی خود را دریافت کند و دفاتر تجاری را نیز پلمپ کند.

این روندی است که هر شرکتی به صورت معمول باید آن را انجام دهد اما گاهی اوقات بنا به دلایل مختلف ممکن است یک شرکت نتواند پرونده مالیاتی خود را ارائه دهد.

به شرکت هایی که این روند طبیعی را در پیش نمی گیرند شرکت های بدون فعالیت می گویند. این نوع شرکت ها حق انجام هیچ گونه گردش مالی را ندارند و هیچ فعالیتی در شرکت انجام نمی شود.

اگر یک شرکت در این شرایط باشد باید یک اظهارنامه عدم فعالیت آماده کرده و آن را ارائه کند. اگر در مورد این اظهارنامه و نحوه آماده کردن آن اطلاعاتی ندارید توصیه می کنیم ادامه این متن را مطالعه کنید.

همین حالا میتوانید درخواست اظهارنامه عدم فعالیت  انجام دهید.

چه شرکت هایی مشمول اظهارنامه عدم فعالیت مالیاتی هستند؟

منظور از ثبت شرکت دارویی

شرکت هایی که در یک سال مالی هیچ گونه خرید و فروش اموال، تجهیزات و یا اثاثیه نداشته باشند و به بیان دیگر گردش مالی در حساب این شرکت ها اتفاق نیفتد شرکت هایی هستند که بنا به هر دلیلی تمایلی برای ادامه فعالیت ندارند.

هر گونه خریدی که با نام شرکت در یک سال مالی انجام شود به معنای داشتن فعالیت شرکت مورد نظر بوده و این موارد قابلیت پیگیری دارند. به همین دلیل لازم است که حتما اظهارنامه عدم فعالیت شرکت ارائه گردد تا مسئولین شرکت مشمول جریمه های سنگینی نشوند.

برای اثبات عدم فعالیت شرکت باید چه کاری انجام شود؟

مجوز ثبت شرکت دارویی

هم اکنون میتوانید برای تهیه اظهارنامه عدم فعالیت شرکت و هرگونه خدمات مالی و حسابداری را از موسسه حقوقی آگاه ثبت بخواهید.

  • شرکت هایی که هیچ گونه فعالیتی ندارند باید دفاتر قانونی و اظهارنامه مالیاتی را تهیه کنند.
  • ابتدای چهار ماه سال شرکت هایی که فعالیت ندارند باید یک نامه عدم فعالیت را تهیه کنند. اگر این نامه آماده نشده و در زمان مقرر تحویل داده نشود شرکت مذکور باید جریمه مالیاتی پرداخت کند.
  • معمولا اظهارنامه عدم فعالیت شرکت برای سال مالی قبل صورت می گیرد و نمی توان برای سال های مالی بعدی اعلام کرد که یک شرکت قصد ندارد فعالیت کند.
  • اظهارنامه هایی که مربوط به ارزش افزوده است باید به صورت صفر در تاریخی که تعیین شده است پرداخت گردد.
  • شرکت هایی که فاکتور خرید و فروش آنها با مدارک ارائه شده تضاد داشته باشد و این فاکتورها به اداره دارایی ارائه شوند باید جریمه سنگینی را پرداخت کنند.
  • شرکت هایی که نمی خواهند فعالیت کنند باید هر سال این مساله را اعلام کنند. توجه داشته باشید که یک بار اعلام عدم فعالیت شرکت به این منزله نیست که در سال های بعدی نباید این مورد را اعلام نمایید.
  • اگر یک شرکت قصد ندارد فعالیت کند هیچ کدام از اعضا نیز نمی توانند خرید و فروشی انجام دهند. حتی بعضا خریدهایی که شخصی که در این حوزه نیز انجام می شوئد ممکن است به عنوان فعالیت شرکت به شمار رود.
  • شرکت هایی که پرونده مالیاتی تتشکیل نداده اند نمی توانند نامه عدم فعالیت را ارائه کنند.
  • اگر مدت زمان زیادی از فعالیت شرکت گذشته است شرکت مذکور منحل می شود.

با چه معیارهایی می توان متوجه شد که یک شرکت بدون فعالیت است؟

اعتبار ثبت شرکت دارویی

کارشناسان اداره مالیات برای آنکه متوجه شوند یک شرکت، شرکت بدون فعالیت است روش های مختلفی را به کار می برند. اصلی ترین معیارهایی که این کارشناسان برای تشخیص استفاده می کنند موارد زیر هستند:

  • بررسی تجهیزات و ملزومات شرکت
  • بررسی و کنترل حساب بانکی شرکت
  • بررسی اظهارنامه و صحت سنجی
  • بررسی دفاتر قانونی که باید به صورت سفید تحویل این اداره شود
  • بررسی دفاتر و فاکتورهای شرکت های دیگر که توسط سیستم یکپارچه مالیاتی انجام می شود

اظهارنامه عدم فعالیت شرکت چگونه نوشته می شود؟

انواع ثبت شرکت دارویی چیست

برای نوشتن نامه عدم فعالیت یا اظهارنامه شرکت باید یک برگه در اندازه های استاندارد که در آن سربرگ شرکت چاپ شده باشد آماده کرد. نامه ای که آماده می شود باید مربوط به سال گذشته مالی باشد و برای سال بعدی مالی نمی توان نامه عدم فعالیت آماده کرد.

در نامه مذکور باید امضای مدیرعامل، مهر شرکت درج شود و در ضمن دقت داشته باشید که این نامه باید خطاب به ریاست امور مالیاتی کشور نوشته شده باشد. سعی کنید در نامه توضیحات کوتاهی را در مورد عدم اینکه نمی خواهید این شرکت به فعالیت خود ادامه دهد را ذکر کنید.

عواقب آماده نکردن اظهارنامه عدم فعالیت شرکت چیست؟

فرق ثبت شرکتهای دارویی

شرکت هایی که به هر دلیل فعالیت نمی کنند باید یک اظهارنامه عدم فعالیت تنظیم کنند. اگر یک شرکت در این مورد کوتاهی کند باید جریمه پرداخت کند. تمام شرکت هایی که به آنها شرکت های غیرفعال گفته می شود باید تمامی مراحل مالیاتی را طی کنند.

برای راهنمای چگونگی تنظیم اظهارنامه مالیاتی کلیک کنید.

اگر یک شرکت نمی خواهد مشمول جریمه علی الراس شود باید در زمانی که توسط اداره دارایی مشخص شده است نسبت به تحویل دفاتر پلمپ و اظهارنامه مالیاتی خود اقدام کند تا مجبور نباشد جریمه زیادی بپردازد. شما باید در اولین فرصت ممکن اثبات کنید که شرکتی که شما آن را ثبت کرده اید غیرفعال شده و دیگر هیچ گونه فعالیتی نخواهد داشت.

منحل کردن شرکت های غیر فعال به چه صورت می باشد؟

اگر یک شرکت غیر فعال قصد ندارد به فعالیت خود ادامه دهد باید منحل شود. این منحل شدن با توجه به دلایل و مشکلات مختلف ممکن است صورت گیرد که اصلا موضوع بحث ما در اینجا نیست. شما برای آنکه دردسرهای خود را در مورد شرکت غیرفعالی که ثبت کرده اید کمتر کنید بهتر است برای منحل کردن آن اقدام کنید تا هر سال مجبور نباشید برای اعلام عدم فعالیت شرکت قدم بردارید.

همه چیز راجع به انحلال شرکت

وقتی شما یک شرکت را منحل می کنید به معنی آن است که این شرکت دیگر هیچ گونه فعالیتی نداشته و به عبارت دیگر زنده نیست. برای منحل کردن شرکت باید دِین ها و بدهی هایی که شرکت دارد تسویه شده و اموالی که به جای مانده است بین شرکا تقسیم شود.

در روزی که مجمع عمومی شرکت به منظور اعلام انحلال شرکت برگزار می شود باید تمامی اعضای هیات مدیره بدهی و تمام دارایی های شرکت را در یک لیست ذکر کنند و در اختیار همه اعضا قرار دهند.

مالیات شرکت های غیر فعال به چه شکل حساب می شود؟

معمولا اداره دارایی از شرکت هایی که مالیات دریافت می کند که درآمدی داشته باشند. شرکت هایی که هیچ گونه درآمدی ندارند و یا درآمد بسیار ناچیزی دارند نباید نگران موضوع مالیات باشند؛ زیرا مالیات این شرکت ها صفر خواهد بود.

درخواست اظهارنامه عدم فعالیت شرکت

اظهارنامه مالیاتی چیست و چگونه ارسال میشود؟

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.


جهت مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…