کاهش سرمایه شرکتها

نحوه کاهش سرمایه شرکت

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، کاهش سرمایه شرکت ها بخشی از روند ثبت تغییرات در یک شرکت است که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در واقع این روند از جمله تغییراتی است که ممکن است برای شرکت‌های مختلف رخ دهد. پس از پیگیری مراحل و شرایط مربوط به ثبت شرکت، بهتر است تا با مواردی از جمله کاهش سرمایه آشنا شوید، چرا که در بازه های زمانی مختلف ممکن است به آن نیاز داشته باشید.

کاهش سرمایه شرکتها چیست؟

به طور کلی تا چه میزان درباره کاهش سرمایه شرکت و روش‌های مختلف اجرای آن آگاه هستید؟ آیا می‌دانید نحوه انجام آن به چه صورتی است؟ چه قوانینی در این زمینه وجود دارد؟ در این مقاله از سامانه ثبت شرکت آگاه ثبت، در مورد این مسائل آگاهی بیشتری به دست خواهید آورد. برای کاهش سرمایه شرکتهای تجاری و غیر تجاری مانند: ثبت شرکت با مسئولیت محدود، شرایط ویژه‌ای وجود دارد که بهتر است پیش از هر اقدامی برای انجام این کار، از این شرایط آگاهی کامل داشته باشید.

بررسی اثرات کاهش سرمایه شرکت‌ها

کاهش سرمایه شرکت چیست

وقتی شرکتی شرکت تصمیم می‌گیرد بر اساس شرایط موجود سرمایه خود را افزایش دهد، این مسئله می‌تواند بر رشد فعالیت‌های آن شرکت تاثیر مثبت بگذارد. این مسئله درباره کاهش سرمایه نیز صدق می‌کند. در واقع انجام این کار در بسیاری از موارد می‌تواند مفید و ضروری باشد. اما در عین حال بهتر است که این کار را با اطلاعات کامل انجام دهید تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنید.

انواع شیوه‌های کاهش سرمایه شرکت

انواع کاهش سرمایه شرکتها

شرایط اقتصادی به طور قطع بر روی فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌های مختلف تاثیرگذار خواهد بود. شرکت‌های مختلف بر اساس شرایط به وجود آمده ممکن است در برخی موارد اقدام به کاهش سرمایه خود کنند.کاهش سرمایه شرکت بر دو نوع است. کاهش سرمایه اختیاری و یا اجباری. هر یک از این شیوه‌ها بر اساس شرایط ممکن است اتفاق بیفتد. برای این که بدانید هر کدام از این دو روش به چه صورتی اجرا می‌شوند، ‌باید قوانین مربوط به آن را به طور دقیق بدانید. در ادامه این دو شیوه را برای شما توضیح می‌دهیم.

کاهش سرمایه اختیاری

معایب کاهش سرمایه شرکت

همان‌طور که از نام این نوع کاهش سرمایه مشخص است، کاهش سرمایه در این شیوه کاملا اختیاری و بر اساس خواسته مالکان آن است. این اتفاق به طور معمول در مواردی رخ می‌دهد که سرمایه شرکا و سهام‌داران سرمایه بسیار زیادی را وارد شرکت کرده‌اند، به این صورت که این سرمایه فراتر از حد نیاز شرکت است. این میزان اضافی سرمایه ممکن است باعث شود سهام‌داران به مسئله برداشت سرمایه فکر کنند و آن را بر اساس درصد مشارکت شرکا، به آنان برگردانند.

آیا خرید سهام توسط خود شرکت امکان پذیر است؟

بر اساس قانون خرید سهام شرکت توسط خود شرکت ممنوع است. دلیل این ممنوعیت این است که این کار باعث می‌شود سرمایه شرکت به شکل پنهانی کاهش یابد. البته استثناهایی هم در این زمینه وجود دارد، از جمله اینکه شرکت‌های سهامی عام که در بورس پذیرفته شده‌اند و نیز شرکت‌های سهامی عام که در بازار خارج از بورس هستند، می‌توانند حداکثر 10 درصد از سهام خود را به عنوان سهام خزانه بخرند و نگه دارند. تا وقتی که شرکت این نوع سهام را در اختیار دارد حق رای نخواهد داشت.

حداقل مبلغ سرمایه برای شرکت‌های سهامی عام و سهامی خاص چقدر است؟

در شرکت‌های سهامی عام سرمایه نباید کمتر از 5 میلیون ریال باشد و در شرکت‌های سهامی خاص هم این مقدار باید حداقل 1 میلیون ریال باشد. در صورتی که مقدار سرمایه شرکت کمتر از این مقدار باشد، باید افزایش سرمایه انجام شود. بنابراین شما نمی‌توانید به هر میزانی که می‌خواهید سرمایه شرکت را کاهش دهید. این مورد مهمی است که باید به آن توجه کنید، در غیر این صورت ممکن است دادگاه حکم انحلال شرکت شما را صادر کند.

نحوه کاهش سرمایه اختیاری

این کار از طریق کاهش مبلغ سهام انجام می‌شود.سهام گذشته شرکت وضعیت ابطال به خود می‌گیرد و سهام جدیدی با ارزش اسمی کمتر به وجود می‌آید. سهام جدید در میان سهامداران تقسیم می‌شود.

مواردی که در کاهش سرمایه اختیاری باید در نظر بگیرید

  • حق و حقوق سهامداران باید به صورت مساوی تقسیم شود.
  • هنگامی که مجمع عمومی تشکیل می‌شود، صورتجلسه کاهش سرمایه باید تا حداکثر 45 روز بعد ارائه شود.
  • هنگامی که کاهش سرمایه انجام شد، باید این مورد از طریق رسانه‌ها آگهی شود و حداقل یک ماه باید از تاریخ چاپ این آگهی بگذرد.
  • طلبکاران در صورتی که قبل از کاهش سرمایه از شما طلبکار بوده‌اند، می‌توانند نسبت به کاهش سرمایه اعتراض کنند.
  • دادگاه مربوطه باید اجرای حکم کاهش سرمایه را تایید کند.

مراحل کاهش سرمایه اختیاری

برای این که کاهش سرمایه عملی شود باید مراحل زیر را طی کنید:

  • هیات مدیره باید درخواست خود را برای کاهش سرمایه اعلام کند.
  • جلسه مجمع عمومی فوق العاده باید تشکیل گردد.
  • گزارش بازرسان شرکت باید قرائت شود.
  • مجمع باید کاهش سرمایه را تصویب کند.
  • تغییرات شرکت باید در اداره ثبت شرکت ها ثبت گردد.
  • آگهی های مربوطه باید در رسانه‌های رسمی درج شود.

برای این که هیات مدیره چنین درخواستی به مجمع عمومی بدهد باید کاهش سرمایه توجیه داشته باشد.

کاهش سرمایه اجباری شرکتها

کاهش سرمایه اجباری چیست

راه دیگر برای کاهش سرمایه شرکت، انجام این کار به صورت اجباری است. اگر حداقل نیمی از سرمایه شرکت بر اثر ضرر و زیان‌های وارده از بین رفته باشد هیات مدیره باید برای کاهش سرمایه یا انحلال شرکت اقدام کند و مجمع عمومی فوق‌العاده را تشکیل دهد. این مجمع باید به انحلال شرکت رای دهد یا این که کاهش سرمایه را اعلام کند.

اگر هیات مدیره مجمع را تشکیل ندهد یا این که مجمع نتواند بر اساس مقررات قانونی تشکیل شود افراد ذینفع می‌توانند از دادگاه انحلال شرکت را خواستار شوند. منظور از ذینفع تمامی افراد شامل مشتری‌ها، مدیران و سهامداران است. هر کدام از افراد گفته شده می‌توانند از دادگاه انحلال شرکت را بخواهند. برای چنین درخواستی باید مدارکی به دادگاه ارائه دهید که نشان دهد حداقل نیمی از سرمایه شرکت از بین رفته است.

این کار به دو روش انجام می‌شود:

  1. در صورتی که سرمایه ذکر شده در اساسنامه در تاریخ گفته شده پرداخت نشود، هیات مدیره برای درخواست اجباری کاهش سرمایه اقدام می‌کند. در این جا برای کاهش سرمایه باید به دادگاه مراجعه کنید، صورتجلسه کاهش سرمایه را ارائه دهید و سرمایه جدید را در اساسنامه به ثبت برسانید. برای این که مجبور به کاهش سرمایه اجباری نشوید، قبل از صدور اساسنامه باید سرمایه را از افراد دریافت کنید.
  2. این روش برای مواردی است که شرکت در مدت فعالیت خود متضرر شده است به شکلی که حداقل نصف سرمایه آن از بین رفته است. در این شرایط باید برای کاهش سرمایه اقدام کنید. کاهش سرمایه باعث می‌شود که از انحلال شرکت جلوگیری شود.

مراحل کاهش سرمایه شرکت اجباری

برای کاهش اجباری سرمایه باید از ارزش اسمی سهام کم شود. آگهی کاهش ارزش سهام هم باید در رسانه رسمی کشور ثبت گردد. همچنین ممکن است به جای کم شدن از ارزش سهام، تعداد سهام کاهش یابد.

برای انجام این کار شما باید یک نسخه از صورتجلسه قدیم و جدید را به همراه آگهی به دادگاه تحویل دهید. پس از بررسی دادگاه، کاهش سرمایه صورت خواهد گرفت. معمولا در شرایطی که ممکن است شرکت ها مجبور به انحلال یا اعلام ورشکستگی شوند از این روش استفاده می‌کنند.

کاهش سرمایه شرکت بورسی

این مورد یکی از موارد مربوط به کاهش سرمایه شرکت به صورت اجباری است. شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند، به دلیل نوسانات بورسی دچار ضرر و زیان می‌شوند و به همین دلیل مجبور خواهند بود سرمایه خود را تا حدی کاهش دهند تا از ورشکستگی خود جلوگیری کنند.

مشاوره رایگان برای کاهش سرمایه شرکت در آگاه ثبت

به طور قطع ضروری است که پیش از هر اقدامی برای انجام مراحل مربوط به کاهش سرمایه، با افراد مجرب در این زمینه مشورت کنید. زیرا ممکن است در مواردی کاهش سرمایه به ضرر شما باشد و یا اینکه میزان کاهش سرمایه مدنظر شما ضروری نباشد. بنابراین می‌توانید در این زمینه از مشاوره‌های رایگان که توسط شرکت‌های مختلف ارائه می‌شود، به بهترین شکل استفاده کنید. شما می توانید به منظور دریافت مشاوره رایگان در باره خدمات ثبت شرکت، ثبت برند و کاهش یا افزایش سرمایه، مسیر بهتر و اصولی تری را طی کنید.

آیا امکان دریافت مشاوره رایگان برای کاهش سرمایه شرکتها وجود دارد؟

بله شما می توانید با شماره تلفن های درج شده در سامانه آگاه ثبت، یا از طریق چت در واتساپ و وبسایت، مشاوره رایگان را دریافت کنید..

آیا کاهش سرمایه شرکتهای ضروری می باشد؟

خیر. این موضوع بر اساس شرایط خاص شرکتها بررسی شده و در صورت نیاز، می تواند بصورت اجباری یا اختیاری انجام شود.

کافیست فرم را ارسال کنید تا با شما تماس بگیریم!

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…