Skip to content
آگاه ثبت » وبلاگ و مقالات » مقالات آموزشی کارت بازرگانی » واردات کالا

واردات کالا

واردات کالا

قانون تجارت مبتنی بر تولید، عرضه و فروش است، اما این موارد صرفا در میان مرزهای یک کشور صورت نمی گیرد؛ به عنوان مثال ممکن است کالایی در خارج از کشور تولید شود، اما پروسه عرضه آن میان دو یا چند کشور رخ دهد و در نهایت برای مرحله فروش در ایران اقدام شود. این امر که با عنوان واردات کالا شناخته می شود یکی از مهمترین جوانب حقوق تجارت بین الملل را تشکیل می دهد.

واردات و صادرات کالا به دنبال افزایش نیاز جوامع و توسعه راه های حمل و نقل مطرح گردید. هر دوی این عناوین به پیشرفت جوامع در بخش های خاصی منجر می شود حال اگر یک کشور در بخش صادرات قوی تر عمل کند به معنای خودکفایی بوده و شرایط مطلوب تری را برای شهروندان خود فراهم می کند، اما واردات کالا با افزایش قیمت تمام شده همراه است و ممکن است کالای مورد نظر با قیمت بیشتری در مقایسه با سایر جوامع به دست واردکننده برسد.

دریافت کارت بازرگانی 

شرکت واردات کالا

 

شرکت وارد کننده به عنوان واسطه در میان کشورهای صادرکننده و واردکننده قرار می گیرند. این شرکت ها توسط افراد ماهر و متخصص در امر تجارت اداره می شوند و مجوزهای رسمی را از سازمان های ذی صلاح برای ورود کالا دریافت کرده اند.

مدیریت این شرکت ها توسط افراد دلسوز باعث می شود کالاهایی با کیفیت مناسب و قیمت متعادل وارد بازار شود. این شرکت ها باید کارت بازرگانی دریافت کنند و به تمام قوانین حاکم بر صادرات و واردات کالا اشراف داشته باشد.

در واقع شرکت وارد کننده ابتدا نیاز جامعه را بررسی می کند و لیست جامعی از نیازهای مردم در بخش های مختلف را تنظیم می نماید. صرفا نبود یا کمبود یک کالا نیست که یک شرکت وارد کننده را تشویق به واردات کالا در آن عرصه می کند بلکه قیمت بسیار بالای یک محصول در بازارهای داخلی و یا عدم کیفیت محصول تولید شده توسط شرکت های داخلی نیز می تواند شرکت واردکننده را به وارد کردن کالاهای مشابه ترغیب کند.

واردات بدون کارت بازرگانی

 

کارت بازرگانی عنوان رسمی و حقوقی کارتی است که تجار باید دریافت کنند و با استفاده از آن به واردات یا صادرات کالا بپردازند. اعتبار این کارت از یک تا پنج سال متغیر است و برای تجارت در عرصه بین المللی الزامی می باشد. البته این کارت امکان فعالیت افراد را هم در این زمینه تسهیل کرده و شرایط مساعدتری را برای صادرکنندگان و واردکنندگان فراهم می کند.

واردات کالا بدون کارت بازرگانی و از طریق ترخیص کار گمرک، بهترین روش برای کسانی است که برای اولین بار اقدام به تجارت کرده اند. استفاده از کارت بازرگانی شرکت های ترخیص کار گمرک، برای صادرات و واردات کالا، یکی از بهترین روش‌ها ترخیص کالا می‌باشد. بنابراین اگر کارت بازرگانی هم دریافت نکرده اید می توانید از طریق این روش به فعالیت در عرصه واردات و صادرات کالا بپردازید.

واردات از چین

 

دیر زمانی است که واردات کالا از چین به یکی از ارکان اصلی اقتصاد ایران مبدل شده است به گونه ای که شامل واردات کالاهایی همانند مهر و تسبیح نیز می شود. در چند سال اخیر نیز شاهد خودنمایی خودروهای چینی در سطح خیابان ها بوده ایم و به نظر می رسد در سالیان آینده بازار گوشی های باکیفیت کره ای و ژاپنی همانند سامسونگ، ال جی و سونی نیز در اختیار برندهای چینی قرار می گیرد.

در هر صورت تحریم های بسیار شدیدی که علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال می شود مسئولین را ملزم نموده است تا بازار واردات از چین را هر چه بیشتر گسترش دهند به نحوی که حتی امکان واردات بدون کارت بازرگانی را هم فراهم کرده اند. البته شرایط خاصی لازم است تا افراد بتوانند بدون کارت بازرگانی به واردات کالاهای چینی بپردازند. این شرایط عبارتند از:

  • وارد کردن کالای های مهم و گران قیمت همچون تجهیزات، ماشین آلات، قطعات و اجزا مورد نیاز برای واحدهای تولیدی فاقد کارت بازرگانی فقط برای یک بار و برای مدت شش ماه مجاز مورد نظر صادر می گردد و در صورت لزوم و داشتن شرایط امکان پذیر می باشد و مانعی نخواهد داشت.
  • افرادی که دارای پروانه کسب و بهره برداری، جواز پیشرفت مورد تایید و قابل قبول، جواز تاسیس چاپخانه، پروانه کسب صنفی که ویژه واحدهای تولیدی و معادن است با رعایت شروط خاصی می توانند بدون کارت بازرگانی واردات کالا انجام دهند.
  • مواد اولیه واحدهای تولیدی درصورتی که نیاز به تکرار داشته باشد شامل بند اول نخواهد بود و بهتر است کارت بازرگانی را برای این دسته از کالاها تهیه کنند.
  • قبل از صادر کردن مجوز موردی سازمان های استانی باید از نداشتن سابقه کارت بازرگانی دائم و موردی مطمئن گردید چرا که صادر کردن چندین مجوز موردی مجاز نمی باشد.

راهنمای واردات کالا

 

واردات کالا نه آنقدر راحت است که تجار ادعا می کنند و نه به اندازه تصور مردم عادی سخت و دشوار است. در این خصوص شما باید ابتدا کارت بازرگانی دریافت کنید. البته همانطور که در مباحث اخیر بیان کردیم حتی می توان در موارد خاصی هم بدون کارت بازرگانی مبادرت به تجارت نمود، اما اگر می خواهید واقعا به عنوان یک تاجر بین المللی شناخته شوید پس چه بهتر که از همان ابتدا به دنبال کارت بازرگانی باشید.

کارت بازرگانی را که دریافت کردید می توانید به دنبال تهیه یک لیست ارزشمند باشید از تمام کالاهایی که در کشور به آن ها نیاز داریم یا حداقل در شهر شما مردم زیادی به آن ها دسترسی ندارند. اینجاست که با دو مسئله مهم مواجه می شویم؛ اول اینکه آیا ورادات کالا می تواند یک سرمایه گذاری محسوب شود و دوم اینکه اصلا مراحل واردات کالا چگونه است و شامل چه مراحلی می شود.

سرمایه گذاری در واردات

 

باتوجه به اینکه کشور ما در بسیاری جنبه ها به خود کفایی نرسیده و حتی توان تولید بسیاری از کالاهای مشابه را هم ندارد بنابراین می توان گفت سرمایه گذاری در واردات می تواند بسیار پر سود و پر رونق باشد، اما نکته مهم در خصوص توجه به وضعیت جیب مردم است چرا که مردم ما سال های سال است که دیگر توان خرید کالاهای گران قیمت و باکیفیت را ندارند بنابراین می توان گفت که سرمایه گذاری در بخش واردات کالا از چین همان چیزی است که کشور به آن نیاز دارد.

امروزه مردم ما بسیاری از وسایل مورد نیاز خود را از برندهای چینی تهیه می کنند. در این خصوص می توان به خرید وسایل الکترونیکی، خرید وسایل و لوازم جانبی موبایل، دروبین های عکاسی، دوربین های امنیتی و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

البته نمی توان گفت که تجارت با چین صرفا در این موارد می تواند نتیجه دهد بلکه شامل ده ها موضوع و عنوان تجاری است و شما می توانید با توجه به نیازی که در منطقه خود احساس می کنید یک یا چند کالای خاص را برای واردات در نظر بگیرید.

مراحل واردات کالا

دریافت کارت بازرگانی شاید خیلی دشوار باشد، اما در واقع اول راه است و بعد از این مسیر باید به قدرت و درایت خود متکی باشید. البته اول راه برای همه دشوار است و ممکن می باشد سود چندانی هم به دست نیاورید اما قطعا با افزایش تجربه می توانید به یک واردکننده حرفه ای مبدل شوید. مراحل واردات کالا را اگر بخواهیم به صورت کامل و گام به گام توضیح دهیم شامل موارد ذیل است:

  1. نیاز بازار را تشخیص داده و قیمت کالاها را از شرکت های صادرکننده در کشورهای دیگر (مثلا کشور چین) پرس و جو کنید. احتمال اینکه از تازه کار بودن شما سوء استفاده شود زیاد است و به احتمال فراوان قیمت های بالایی را مشاهده کنید، اما دست از تلاش برندارید.
  2. کاتالوگ های مربوط به آشنایی با فروشنده را مطالعه کنید و از آن ها تقاضای ارسال اطلاعات دقیق را داشته باشید.
  3. بر سر قیمت ها چانه زنی کنید و تا می توانید تخفیف بگیرید. چینی ها بیشتر از ما ایرانی ها به تخفیف گرفتن عادت گرفته اند.
  4. برای سفارش کالا باید پروفرما را دریافت کنید که شامل اطلاعات مهمی از جمله نام و مشخصات شما و صادر کننده، مشخصات کامل کالا، عنوان و تاریخ اعتبار پروفرما، مبدا و مقصد کالا، مبالغ نهایی بعد از اخذ تخفیف ها و … است.
  5. اکنون زمان آن رسیده تا کالا را سفارش داده و خرید خود را نهایی کنید. در اینجا باید یک قرارداد فروش با رعایت قواعد معاهدات بین المللی میان شما و فروشنده منعقد گردد.
  6. انتخاب اعتبار اسنادی برای پرداخت وجه کالاها و پرداخت بین المللی که باید نوع آن به توافق میان طرفین مشخص گردد.
  7. انجام هماهنگی های قبلی برای بازرسی های مربوط به تولید، حمل، تایید قیمت و بازرسی استاندارد اجباری که به معنای تطابق مشخصات کالا با استانداردهای مربوط به همان حوزه از صنعت است.
  8. انجام هماهنگی های لازم برای حمل بین المللی کالا که به احتمال بسیار زیاد نیاز به عبور از محدوده هوایی یا آبی برخی از کشورها دارد.
  9. در مرزهای مربوط به کشور واردکننده با شرکت های خاصی مواجه می شویم که در زمینه گمرک و ترخیص کالا فعالیت می کنند. کالای وارداتی باید منطبق با تمام قوانین موجود در این زمینه باشد.
  10. انجام پیگیری های گمرکی و پرداخت هزینه های لازم برای ترخیص کالا.
  11. ورود کالاها به بازار هدف و دریافت مبلغ حاصل از واردات کالا.

جهت مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

۱ thought on “واردات کالا”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *