هزینه کارت بازرگانی به همراه جدیدترین تعرفه دریافت کارت بازرگانی

 

یکی از مواردی که امروزه همه ی بازرگانان برای شروع به فعالیت خود نیاز دارند، کارت بازرگانی می باشد. زمانی که قصد داریم به واردات و صادرات بپردازیم به مجوزی نیاز دارین. کارت بازرگانی این مجوز می باشد که افراد برای شروع تجارت جهانی و در سطح بین الملل به آن نیاز خواهند داشت. هزینه کارت بازرگانی یکی دیگر از موارد و سوالات مهم بازرگانان در هنگام دریافت کارت بازرگانی می باشد. تعرفه کارت برای افراد حقیقی و حقوقی بسیار اهمیت دارد و این هزینه بسته به نوع کارت و نوع فعالیت و یا حتی سرمایه شما متغیر می باشد که در ادامه برای شما به طور شرح خواهیم داد.

 

دریافت و اخذ کارت بازرگانی در 11 مرحله ساده را برای شما به صورت روان بیان نموده ایم تا شما عزیزان و مخاطبان همیشگی آگاه ثبت بتوانید به راحتی به اخذ نمودن این کارت اقدام کنید تا هرچه سریعتر امور بازرگانی خود را در سطح بین المللی آغاز کنید و دامنه مشتریان خود را افزایش دهید.

 

کارت بازرگانی و شروط دریافت

کارت بازرگانی از اصول اولیه ی تجارت به حساب می آید که بازرگانان برای پرداختن به امور تجاری و بازرگانی خود به این مجوز نیاز دارند. تمامی تجار برای اینکه به کسب و کار خود رونق بدهند، کارت بازرگانی دریافت می کنند تا بستر فعالیت خود را در سطح جهانی گسترش دهند. کارت بازرگانی مجوزی است که به دارنده ی آن، اعم از شخاص حقیقی یا حقوقی اجازه داده می شود که به امر تجارت خارجی بپردازد. کارت بازرگانی در شرکت های تجاری به نام مدیریت شرکت و یا همان رئیس شرکت صادر می شود.

 

هزینه کارت بازرگانی و دریافت کارت بازرگانی به این موضوع بستگی دارد که بازرگان و یا همان تاجر، برای ثبت شرکت خود به سازمان امور ثبت شرکت ها مراجعه نموده و دفاتر پلمپ تجاری خود را نیز اخذ کرده باشد، پس از آن می تواند به عضویت اتاق بازرگانی دربیاید و از مزایای آن بهره مند شود.

 

تمامی اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی، جهت دریافت کارت بازرگانی باید طبق روند اعلام شده توسط اتاق بازرگانی، باید هزینه فرم های مربوطه را پرداخت کرده تا آن ها را اخذ کنند و اطلاعات مربوط به تجارت خود را به اتاق بازرگانی به صورت کامل و دقیق در موارد ذکر شده در این برگه ها تحویل بدهند.

 

شرایط دریافت برای کشور های خارج از ایران

در مبحث هزینه های کارت بازرگانی، همانطور که در بالاتر اشاره کردیم، حوزه های فعالیت زیادی تحت پوشش کارت بازرگانی می باشند. شرط دریافت کارت بازرگانی افراد خارجی وابسته به معامله متقابله می باشد؛ این یعنی برای اجازه صدور کارت بازرگانی و شروع فعالیت یک شخص غیر ایرانی، باید کشور آن شخص نیز در آن حوزه فعالیت مورد نظر به افراد ایرانی، کارت بازرگانی  و اجازه فعالیت بدهد.

 

 

درخواست کارت بازرگانی به همراه تعرفه و هزینه کارت بازرگانی

 

کارت بازرگانی حقوقی یکی از انواع کارت بازرگانی است که مخصوص اشخاص حقوقی است و تفاوتهایی با نوع حقیقی آن دارد؛ مقاله کارت بازرگانی حقوقی به تمامی نکات دریافت و مزایای کارت بازرگانی حقوقی اشاره شده که مطالعه آن را به شما عزیزان پیشنهاد میکنیم.

 

موارد استفاده و مزایای کارت بازرگانی

قبل از بیان تعرفه کارت بازرگانی باید عرض کنیم که کارت بازرگانی موارد استفاده ی فراوانی دارد که در انواع مختلف صدور می گردد. ما در این قسمت تمامی موارد استفاده که به صورتی مزایای کارت بازرگانی نیز به حساب می آیند را برای شما بیان می کنیم، تا شما عزیزان بتوانید جدا از تعرفه های ناشی از دریافت کارت بازرگانی و هزینه نگهداری کارت بازرگانی، تصمیم گیری کنید.  مزایا و موارد استفاده کار بازرگانی به شرح زیر می باشند:

  • اجازه صادرات کلیه کالاهایی که مجاز به امر بازرگانی می باشند
  • دریافت کردن ویزای تجاری
  • دریافت کردن گواهی مبدا
  • عضو شدن و بهره بردن از اتاق بازرگانی
  • برقراری ارتباط و گسترش ارتیاط با تجار خارجی
  • اجازه وارد کردن کالا از مناطق آزاد تجاری
  • گسترش سطح فعالیت و مبادله اطلاعات در سطح جهانی
  • اجازه حضور در نمایشگاه های ملی و بین المللی داخلی و خارجی در حوزه مورد نظر
  • اجازه انجام صادرات و واردات کالا به صورت تجاری
  • مبادرت به حق العمل کاری در گمرک
  • ثبت سفارش کالاهای خارجی و ترخیص نمودن کالاها
  • مبادرت به امر صادرات و واردات کالا به صورت تجاری
  • اجازه ثبت برند و علامت تجاری لاتین
  • ثبت نام تجاری در خدمات صادرات و واردات
  • عنوان شدن شخصیت حقیقی شما به نام تاجر در سطح جهان

 

حالات مختلف مجوز بازرگانی برای چه تجارتی می باشد؟

هزینه کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی را در ادامه بیان میکنیم ولی ابتدا اجازه دهید تا انواع این کارت را برای شنا بیان کنیم. در هنگام دریافت کارت بازرگانی شما با انواع مختلفی از این کارت جهت بازرگانی مواجه می شوید که اگر اطلاعاتی درباره ی آن ها نداشته باشید با مشکل انتخاب نوع کارت مواجه می شوید. هر نوع از کارت های بازرگانی برای انور تجاری خاصی تعبیه شده اند که در این بخش شما را از آن ها مطلع می کنیم. تعرفه انواع کارت بازرگانی با یکدیگر تفاوتهایی دارند که در ادامه برای شما بیان خواهیم کرد. انواع کارت بازرگانی عبارتند از:

  • کارت بازرگانی تجاری
  • کارت بازرگانی خدماتی
  • کارت بازرگانی موردی
  • کارت بازرگانی تولیدی/صنعتی

 

کارت بازرگانی تجاری چیست؟

یکی از پرطرفدارترین انواع کارت بازرگانی، همین نوع تجاری آن می باشد؛ که به این صورت تعریف می شود: کارت بازرگانی تجاری مجوزی است، که دارنده آن چه شخصی حقیقی باشد چه شخصی حقوقی، می تواند با داشتن آن اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا کند. این تجارت از ثبت سفارش و ترخیص کالا تا واردات از مناطق آزاد، حق العمل کاری در گمرک و صادرات کالاهای مجاز را در بردارد. حتی دارنده ی آن به عنوان فرد تاجر در جهان معرفی می شود. این نوع ساده ترین نوع کارت بازرگانی است که افراد حقیقی و حقوقی می توانند برای عموم تجارت ها از آن استفاده کنند.

 

کارت بازرگانی خدماتی چیست؟

همانطور که از اسم این کارت مشخص است، این نوع کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی که اجازه ی فعالیت و سرمایه گذاری در زمینه را خدماتی دارند، صادر می گردد که این اشخاص باید طبق نظر و صلاح دید دولت و اتاق بازرگانی، به اخذ این نوع کارت بازرگانی اقدام کنند. واضح است که دارندگان این کارت فقط در موضوع فعالیت خود می توانند شروع به واردات کالاهای خدماتی نمایند.

 

کارت بازرگانی موردی چیست؟

اگر شما تاجر نباشید و برحسب نیاز یا موارد خاص، تنها یکبار نیاز به وارد کردن کالا به کشور داشته باشید، بایدبه دریافت کارت بازرگانی موردی اقدام کنید. هزینه کارت بازرگانی موردی متفاوت است و حتی حق مالیات برای آن نیز با سایر انواع کارت متفاوت می باشد. به بیان دیگر اگر می خواهید که یکبار به امر واردات و یا صادرات بپردازید، این کارت بازرگانی، بهترین گزینه برای شماست، که در زمانی بسیار کوتاه می توان برای دریافت آن اقدام کرد.

همچنین می توانید برای اطلاعات تکمیلی در زمینه اخذ کارت بازرگانی هوشمند، مقاله ی اخذ کارت بازرگانی هوشمند که در جهت گرفتن کارت بازرگانی نوشته شده است، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

کارت بازرگانی تولیدی/صنعتی چیست؟

کارت بازرگانی تولیدی فقط و فقط برای اشخاص حقوقی که مجوز سرمایه گذاری با زمینه فعالیت تولیدی دارند، مجاز می باشد. دارندگان این کارت می توانند فقط تجهیزات کارگاهی و مواد اولیه مورد نیاز تولید خود را برای کارخانه ها وارد نموده، و پس از تولید به کشور های خارجی صادر نمایند؛ این نوع از کارت های بازرگانی نیز برای کارخانه دارانی که به امر تولیدات کالا ها مشغولند، باید اخذ شود. به بیان دیگر شما با کارت بازرگانی صنعتی فقط می توانید مواد مورد نیاز کارخانه ی خود را تامین کنید ولی مانند کارت موردی، تنها یکبار نیست و اعتبار آن مانند بقیه موارد کارت ها، یکساله می باشد.

 

آمار نشان داده که به دلیل دشوار بودن و پیچیده بودن مراحل اداری دریافت کارت بازرگانی، 84% پس از طی کردن مراحل اولیه به شورت ناقص به سراغ مشاورین حقوقی و ثبتی برای انجام ادامه و تکمیل کارشان می روند. پیشنهاد ما به شما این است که اگر اصرار به این امر توسط شخص خودتان دارید، حداقل مقاله ی ی اخذ کارت بازرگانی ما را با دقت مطالعه کنید تا از تمام پیچ و خم های این مسیر مطلع باشید. همکاران ما در موسسه حقوقی آگاه ثبت همواره شما را با مشاوره رایگان تلفنی راهنمایی می کنند.

 

هزینه کارت بازرگانی چقدر است؟

کارت بازرگانی از اصول اولیه ی تجارت به حساب می آید که بازرگانان برای پرداختن به امور تجاری و بازرگانی خود به این مجوز نیاز دارند. تمامی تجار برای اینکه به کسب و کار خود رونق بدهند، کارت بازرگانی دریافت می کنند تا بستر فعالیت خود را در سطح جهانی گسترش دهند.

هزینه و دریافت کارت بازرگانی برای افراد غیر از تهران، در استان خودشان قابل اخذ می باشند که علاوه بر رسیدگی به درخواست های صدور کارت بازرگانی، دوره های آموزشی لازم برای دارندگان این کارت را نیز به درخواست این افراد برگذار می کنند. دارندگان کارت بازرگانی جدا از این مسئله که به عضویت اتاق بازرگانی می سند و می توانند برای سایر سرمایه گذاران، به امر ترخیص کالاهایشان بپردازند، از مزایای دیگری مانند دریافت ارزهای دولتی و قیمت مناسب ( پایین تر از بازار | ارز دولتی ) نیز بهره مند شوند و حتی جهت دریافت وام های ویژه مخصوص به دارندگان کارت اقدام کنند.

 

کارت های بازرگانی در موضوع و انواع مختلف صادر می شوند که این مسئله را در بخش های بالایی نیز برای شما بیان کردیم. حتی زمینه فعالیت نیز در اخذ این کارت بسیار مهم است که این کارت نهایتا در دو یا سه موضوع واردات کالا برای شما صادر می گردد. از همین رو، هزینه کارت بازرگانی براساس نوع و تعداد محصولات کاملا ممکن است تغییر کند و نمیتوان، تعرفه ثابتی را برای کارت بازرگانی در نظر گرفت. با این حال، حالات کلی تعرفه کارت بازرگانی را برای شما در ادامه بیان کرده ایم.

 

یکی از سوالاتی که روزانه به طور متداول از ما پرسیده می شود این است که؛ هزینه اخذ کارت بازرگانی ارزان برای اشخاص حقیقی و حقوقی چقدر است؟

باید اینطور پاسخ داد که اشخاصی که قصد دارند تا کارت بازرگانی دریافت کنند، اولین سوالی که به ذهن آن ها میرسد این سوال می باشد که، تعرفه کارت بازرگانی چقدر است؟ هزینه های واریزی و تعرفه های دولتی جهت دریافت کارت بازرگانی شامل حق صدور کارت بازرگانی و هزینه عضویت یکساله اتاق بازرگانی به شرح زیر می باشد:

هزینه عضویت یکساله اتاق بازرگانی با سرمایه زیر 300 میلیون ریال: 2,500,000 ریال

هزینه عضویت یکساله اتاق بازرگانی با سرمایه 300 میلیون ریال تا 2 میلیارد ریال: 4,000,000 ریال

هزینه عضویت یکساله اتاق بازرگانی با سرمایه 2 میلیارد ریال به بالا: 5,000,000 ریال

حق صدور کارت بازرگانی یا تمدید کارت: 440,000 ریال

باطل نمودن تمبر برای صدور کارت: 100,000 ریال

باطل نمودن تمبر برای تمدید کارت: 50,000 ریال

 

شرایط اخذ کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی یکسان نیست و این شروط با یکدیگر متفاوتند؛ در مقاله شرایط اخذ کارت بازرگانی ما شروط دریافت را حتی برای اشخاص غیر ایرانی را برای شما بیان کرده ایم که پیشنهاد میکنیم آنرا مطالعه نمایید.

 

شرایط لازم برای اشخاص حقیقی

پس از تمامی مطالب و نکاتی که برای شما بیان کردیم، شروط لازم برای دریافت این کارت را نیز برای شما بیان میکنیم. گاهی شاید شما هزینه دریافت کارت بازرگانی را داشته باشید ولی شروط لازم را رعایت نکرده باشید که در این بخش این شروط را برای شما بیان خواهیم کرد. شروط لازم به شرح زیر می باشند:

  • فرد اقدام ککنده حداقل باید 23 سال سن داشته باشد.
  • اصل گواهی درخواست ثبت نام در دفاتر بازرگانی که به ثبت و تایید اداره ثبت شرکت ها رسیده باشد.
  • اصل درخواست برگه پلمپ دفاتر تجاری ( پلمپ دفاتر تجاری آنلاین یکی از خدماتی است که آگاه ثبت آن را به صورت کاملا اینترنتی برای شما عزیزان انجام خواهد داد، تا در وقت و زمان شما صرفه جویی شود تا به راحتی بتوانید از مشاوره یک متخصص امور ثبتی بهره مند شوید.)
  • اصل برگه عدم سو پیشینه که توسط پلیس +10 صادر می گردد (به صورت پلمپ شده)
  • ارائه دادن فرم دال دریافت کارت بازرگانی
  • اصل گواهی آخرین سال عملکرد مبنی بر بلامانع بودن صدور کارت بازرگانی در سال جاری با آدرس متقاضی اقدام کننده.
  • اسکن اصل کارت ملی ( در صورت داشتن هر گونه تغییرات در مشخصات، مدارک اسکن می شنود و حتی بارگذاری تصویر شناسنامه از تمامی صفحات الزامی میباشد)
  • دو قطعه عکس 3*4 رسمی (جدید، تمام رخ، ساده، رنگی، با پشت زمینه سفید و در صورت ضعیف بودن چشو، بدون عینک)
  • اصل آخرین مدرک تحصیلی معتبر (حداقل دیپلم متوسطه می باشد) مدارک خارج از کشور پس از ارزشیابی توسط اداره دانش آموختگان وزارت علوم مورد پذیرش می باشد .

 

پیشنهاد آگاه ثبت در این بخش مطالعه کارت بازرگانی حقیقی می‌باشد، زیرا با مطالعه این مقاله پرمحتوا، می‌توانید به تمامی مراحل کارت بازرگانی حقیقی مسلط خواهید شد. مرحل دریافت این کارت بسیار پیچیده بوده که می‌توانید ساده ترین روش آن را به راحتی و سادگی بیان متخصصین آگاه بیاموزید.

 

تبصره : دارندگان پروانه بهره برداری صنعتی، کشاورزی، معدنی، خدمات فنی مهندسی و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات  ICT از مراجع مربوط مشروط به انقضای دو سال از تاریخ صدور پروانه، از ارائه مدرک فوق معاف می باشند و ملزم به ارائه اصل مدرک تولید هستند .

  • ارائه اصل کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان الزامی می باشد.

تبصره متقاضیانی که سن آنان ۵۵ سال به بالا باشد از ارائه پایان خدمت معاف می باشند .(55 سال تمام نیز مورد قبول است)

  • اصل گواهی بانک مبنی بر تایید حساب جاری و دارا بودن اعتبار بانکی به اسم شخص درخواست کننده با مهر و امضای رئیس شعبه. (ضمنا حسابهای جاری شتاب مربوط به شهرستانها در صورتیکه روی فرم الف تایید شده باشد قابل قبول است). الزامیست که حداقل یکسال از زمان افتتاح حساب متقاضی در بانک گذشته باشد.

 

 

نکته آگاه ثبت

 

در ضمن ارائه یکی از مدارک زیر الزامی می باشد:

مدارک اخذ کارت بازرگانی را در مقاله ای جدا برای شما بیان نموده‌ایم، ولی ارائه یکی از مدارک زیر نیز الزامی است.

الف) اصل سند مالکیت شش دنگ به نام متقاضی، به آدرس دفتر کار (همان آدرس داخل اظهارنامه)
ب) اصل اجاره نامه محضری معتبر به نام متقاضی، برای محل کار و به آدرس دفتر کار (همان آدرس داخل اظهارنامه)
ج) اصل اجاره نامه بنگاه املاک دارای کد رهگیری به نام متقاضی، برای محل کار و به آدرس دفتر کار (همان آدرس داخل اظهارنامه)
مدرک تولیدی معتبر از یکی از وزارتخانه های تولیدی برای واحدهای تولیدی (صنف های تولیدی دارای پروانه کسب شامل این بند نمیشوند)

 

آمار نشان داده که به دلیل دشوار بودن و پیچیده بودن مراحل اداری دریافت کارت بازرگانی، 84% افراد پس از طی کردن مراحل اولیه به صورت ناقص به سراغ مشاورین حقوقی و ثبتی برای انجام ادامه و تکمیل کارشان می روند. پیشنهاد ما به شما این است که اگر اصرار به این امر توسط شخص خودتان دارید، حداقل مقاله ی اخذ کارت بازرگانی ما را با دقت مطالعه کنید تا از تمام پیچ و خم های این مسیر مطلع باشید. همکاران ما در موسسه حقوقی آگاه ثبت همواره شما را با مشاوره رایگان تلفنی راهنمایی می کنند.

 

مزایای اخذ کارت بازرگانی حقوقی نسبت به حقیقی

هزینه کارت بازرگانی بدون شک برای تمامی افرادی که تجارت می کنند و به امر واردات و صادرات می پردازند، از اهمیت فراوانی برخودار می باشد. مجوزی کاملا قانونی که به واسته ی آن می توانند امور بازرگانی خود را گسترش دهند.

کارت بازرگانی حقوقی با کارت بازرگانی حقیقی تفاوت هایی دارد، زیرا در نوع حقیقی آن یک شخس به دنبال دریافت کارت است ولی در نوع حقوقی یک شرکت و مجموعه پشت فعالیت های بازرگانی آن کارت می باشند. در ادامه این تفاوت ها را برای شما بیان می کنیم.

 

کارت بازرگانی حقیقی به این صورت است که اگر فردی شخصا به دریافت مجوز بازرگانی اقدام کند و بخواهد این کارت را دریافت کند، باید علاوه بر مدارک خود، مدارک مدیر عامل شرکت و یا مجموعه ای که در آن فعالیت می کند را نیز ارائه کند. ولی اگر شخص اقدام کننده شخصیتی حقوقی باشد و برای شرکت یا مجموعه‌ای درخواست دریافت مجوز بازرگانی کند، در صورت فراهم بودن مدارک و شروط لازم، اجازه دارد و یا می تواند به دریافت کارت بازرگانی حقوقی اقدام کند.

 

کارت بازرگانی حقیقی با نوع حقوقی آن تفاوت چندانی ندارد و امتیازات و مزایای هردو یکسان می باشد. ولی کالاهایی وجود دارند که اتاق بازرگانی اعلام کرده که مختص کارت بازرگانی حقوقی است و فقط دارندگان کارت بازرگانی حقوقی می توانند به واردات و صادرات آن کالاها بپردازند، ولی در بقیه موارد باید اینگونه بیان کرد که کارت بازرگانی حقوقی با نوع حقیقی آن تفاوتی ندارد.

 

ولی بهتر است اینگونه بیان کنیم که در سطح دنیا و جهان، اعتبار کارت بازرگانی حقوقی بیستر از نوع حقیقی آن است و بعضی از افراد تنها با این نوع اشخاص به امر بازرگانی می پردازند. شاید به این خاطر است که در پس نوع حقوقی یک شرکت است که به این کارت و مجوز اعتبار می بخشد. همچنین طبق قانون جدید برخی از فعالیت ها فقط برای دارندگان کارت بازرگانی حقوقی مجاز است. بنابراین نوع فعالیت در انتخاب نوع کارت بازرگانی بسیار مهم است. البته لازم به ذکر است که نرخ مالیات این دو نوع با هم متفاوت اند.

در یک جمع بندی کلی می توان تفاوت کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی را در مجوز واردات و صادرات نوع کالا، مدارک موردنیاز جهت دریافت و نرخ مالیات دانست.

 

این مقاله آگاه ثبت نیز به پایان رسید. هزینه کارت بازرگانی را در این مقاله به طور کامل برای شما بیان کردیم ولی لازم به ذکر است که هزینه خدمات از این مبالغ جدا می باشند که بسته به نوع درخواست و فعالیت شما متغیر می باشد. برای اطلاع دقیق از تعرفه ها با متخصصین آگاه تماس برقرار کنید تا شما را با مشاوره رایگان تلفنی راهمنمایی کنند آگاه ثبت اولین مرکز تخصصی امور ثبتی کشور است که به صورت 24 ساعته پاسخگوی تماس های شما عزیزان از سراسر کشور می باشد.

یکی از منابع: دانشنامه آزاد ویکی پدیا

دیدگاه های دیگران
تحریریه همگام 4 سال پیش:

سلام با موسسه تماس بگیرید تا هزینه دقیق کارت بازرگانیتون رو بهتون اعلام کنیم.

آرش 4 سال پیش:

سلام مجدد هزینه کارت بازرگانی تجاری چقدر است؟ برای واردات و صادرات فرش لازم دارم

تحریریه همگام 4 سال پیش:

سلام باید عرض کنم خیر آخر مقاله هم برای شما بیان کردیم این مطلب رو حق پرداخت خدمات از این مبالغ جدا می باشند.

علی صفایی 4 سال پیش:

سلام خدمت شما این مبالغی که فرمودین با ارائه خدمات و نهایی شدن دریافت هست؟

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…