Skip to content
آگاه ثبت » وبلاگ و مقالات » مقالات آموزشی کارت بازرگانی » 4 نکته طلایی در مورد اخذ کارت بازرگانی

4 نکته طلایی در مورد اخذ کارت بازرگانی

نکات طلایی اخذ کارت بازرگانی

4 نکته ی طلایی که قبل از شروع تجارت بزرگ و اخذ کارت بازرگانی خود، باید قبل از دریافت کارت بازرگانی از آنها مطلع باشید؛ تا در حین یا حتی بعد از اخذ کارت بازرگانی خود، به مسائل و مشکلاتی بر نخورید تا تجارت شما را دچار مشکل کند.

 

افتخار ما در موسسه ثبت شرکت آگاه ثبت بر این است که در تمامی مراحل تجارت شما حتی قبل از شروع آن، با شما همراه خواهیم بود و همچنین می توانید با پر کردن فرم اخذ کارت بازرگانی آنلاین، منتظر تماس کارشناسان آگاه ثبت باشید تا شمارا در تمامی مراحل، راهنمایی کنند.

 

در تمامی مقالات لازم است که برای تفهیم بهتر، از تعریف کارت بازرگانی استفاده شود. پس در این مقاله نیز ما به اختصار، کارت بازرگانی را برای شما شرح می دهیم.

 

اخذ کارت بازرگانی

کارت بازرگانی از مدارک مهم مورد نیاز تاجران فعال حوزه در واردات و صادرات می باشد که اخذ آن شرایط خاصی دارد.

اخذ کارت بازرگانی برای آن دسته از افراد حقیقی یا حقوقی که می‌خواهند به کار تجارت در سطح جهان یعنی صادرات یا واردات کالا و خدمات به کشور انجام دهند، الزامی است. البته افراد پس از اخذ کارت بازرگانی به مدت یک سال می‌توانند اقدام به وارد یا صادر کردن کلیه اقلام مجاز و اقلامی که قانون صادرات یا واردات آن‌ها را ممنوع نکرده است، بکنند. بعد از گذشت یک سال از تاریخ صدور کارت، می‌بایست با ارائه مدارک لازم جهت اخذ تمدید کارت بازرگانی مراجعه کنند.

همچنین می توانید برای اطلاعات تکمیلی در زمینه اخذ کارت بازرگانی هوشمند، مقاله ی اخذ کارت بازرگانی هوشمند که در جهت گرفتن کارت بازرگانی نوشته شده است، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

1. شرایط و موارد اخذ کارت بازرگانی

کارت بازرگانی به صورت حقیقی و حقوقی قابل اخذ می باشد.

شرایط اخذ کارت بازرگانی

اخذ کارت توسط اشخاص حقیقی:

  • داشتن حداقل 23 سال تمام
  • داشتن برگ پایان خدمت نظام وظیفه یا برگ معافیت برای آقایان مقیم ایران
  • داشتن حساب جاری در یکی از شعب بانک های داخلی
  • نداشتن محکومیت موثر کیفری (مرتکب نبودن جرم)
  • داشتن سه سال سابقه فعالیت تجاری یا تولیدی به تایید دو نفر از دارندگان کارت بازرگانی یا ارائه مدارک دانشگاهی یا داشتن مجوز تولید از یکی از وزارتخانه های تولیدی کشور
  • داشتن محل کسب متناسب با رشته و حوزه ی فعالیت، اعم از مالکیت یا استیجاری
  • داشتن دفاتر قانونی و اظهارنامه ثبتی (اگر نمی دانید دفاتر پلمپ چیست؛ این مقاله را مطالعه کنید)
  • عدم اشتغال تمام وقت و همچنین رابطه استخدامی با وزارتخانه ها و سازمان های دولتی و قوای سه گانه
  • عدم ورشکستگی به تقصیر و تقلب که در مقالات دیگر به طور کامل شرح داده ایم.

 

اخذ کارت توسط اشخاص حقیقی غیر ایرانی:

  • داشتن کلیه شرایط مقرر فوق الذکر به استثنای برگ پایان خدمت نظام وظیفه یا برگ معافیت
  • داشتن پروانه کار و اقامت معتبر کشور خارجه
  • عمل متقابل کشور متبوع آن ها در مورد ایرانیان مقیم آن کشور (یعنی ایرانیان مقیم آن کشور با اخذ کارت بازرگانی نیز بتوانند به کار واردات و صادرات در آن زمینه بپردازند)

نکته اخذ کارت بازرگانی

نکته:
در موارد خاص که اخذ کارت بازرگانی بدون توجه به عمل متقابل کشور متبوع متقاضی به تشخیص وزارت بازرگانی ضرورت داشته باشد، وزارت مذکور می تواند شرایط مجاز بودن اخذ کارت بازرگانی برای این قبیل متقاضیان را بدون رعایت شرط عمل متقابل به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران اعلام نماید.

 

اخذ کارت توسط اشخاص حقوقی:

  • مدیران شرکت های تعاونی، شرکت های دولتی و شرکت هایی با موضوع قانون حفاظت صنایع مشمول، در رابطه استخدامی با دستگاه ها و سازمان های دولتی دارای هیچگونه محدودیت نمی باشند.
  • مدیران عامل و رئیسان هیئت مدیره شرکت ها باید دارای پروانه کار و اقامت معتبر بوده و سابقه ی هیچگونه سوء پیشینه ای در سیستم های قضایی نباشند.
  • مدیران شرکت های دولتی و شرکت های متعلق به نهادهای انقلابی و شرکت های قانون حفاظت صنایع که حکم مدیریت آنان توسط سازمان های دولتی صادر شده باشد از ارائه گواهی نداشتن محکومیت کیفری معافند. به این علت است که سوابق آنها توسط دولت بررسی شده است.
  • شرکت ها نیز باید دارای شرایط ذیل باشند:
    عدم ورشکستگی به تقصیر، داشتن محل کسب مناسب با رشته فعالیت(ملکی یا استیجاری)، داشتن دفاتر قانونی و پلمپ و ارائه اظهارنامه ثبتی از طرف سازمان رسمی ثبت شرکت ها

 

کاربرد های اخذ کارت بازرگانی

  • ثبت سفارش جهت واردات کالا و ترخیص آن از بنادر و گمرک
  • صادرات کلیه کالاهای مجاز به سراسر جهان
  • واردات از مناطق آزاد مانند جزیره کیش، جزیره قشم، بندر چابهار، اروند رود، بندر انزلی و ارس

به موجب ماده 3 قانون مقررات صادرات و واردات، اقدام به صادرات و واردات کالا به صورت تجاری مستلزم اخذ کارت بازرگانی می باشد که توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران صادر شده و به تایید وزارت بازرگانی می رسد.

 

2. شرایط و ضوابط اخذ ، صدور و تمدید کارت بازرگانی اشخاص حقیقی و حقوقی

نظر به بخشنامه ی شماره ی 100/152207 مورخ 3/2/1393 سازمان صنعت ، معدن و تجارت شرایط اخذ و تمدید کارت بازرگانی اشخاص حقیقی و حقوقی بو صوت زیر اعلام گردیده که آنرا برای شما آورده ایم:

شرایط سنجش و معیار های متقاضیان اخذ کارت بازرگانی:

  1. داشتن حداقل 3 سال سابقه کارت بازرگانی (اعم از متصل یا منفصل)؛ برای افرادی که بیش از دو سال کارت خود را تمدید نکرده اند به عنوان سابقه فعالیت  بازرگانی محسوب می شود.

 

  1. ارائه مدارک جهت اثبات اقدام به امور بازرگانی داخلی یا خارجی که نشان دهنده سه سال فعالیت متقاضیان باشد.نظیر یکی از موارد ذیل :
    2.1 – ارائه تاییدیه مبنی بر سه سال همکاری در امور بازرگانی در بنگاه های اقتصادی و تجاری معتبر ( اشخاص حقیقی و حقوقی )با ارائه گواهی مربوطه مانند:
    الف) حکم کارگزینی مبنی بر تایید تصدی مدیریت عامل، عضو هیات مدیره، مدیریت بازرگانی یا فروش
    ب) حکم کارگزینی یا ارائه لیست بیمه تامین اجتماعی مبنی بر تصدی کارشناس امور بازرگانی و یا سایر غعالیت های مرتبط2.2 – ارائه اظهارنامه مالیاتی2.3 – ارائه پروانه کسب معتبر به نام متقاضی در زمینه های مرتبط که از تاریخ صدور آن حداقل 3 سال گذشته باشد.2.4 – داشتن حداقل سه سال سابقه عضویت فعال، به صورت متصل یا منفصل در تشکل های اقتصادی با تایید تشکل مربوطه2.5 – ارائه مجوز صنعتی اخذ شده از وزارت صنعت ، معدن و تجارت و یا سایر گواهی های فعالیت از وزارتخانه ها و مراجع ذیربط.2.6 – داشتن مدرک تحصیلی دانشگاهی مرتبط اعم از داخلی یا خارجی ( مدیریت بازرگانی، علوم اقتصادی، حقوق، امور گمرکی، صنعتی و تولید )2.7 – سایر موارد به تشخیص کمیسیونی متشکل از دو نفر از اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و یا اتاق تعاون مربوط حسب مورد و رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت.

 

  1. شرایط احراز محل کسب متناسب اعم از ملکی یا استیجاری :
  • برای کلیه متقاضیان حقیقی و حقوقی برخورداری از محل کسب متناسب اعم از مسکونی ، تجاری و اداری بنا به احراز اتاق ها قابل پذیرش می باشد.
    تبصره 1: سند ملکی محل کار متقاضی اشخاص حقیقی و دفتر مرکزی اشخاص حقوقی باید قابل شناسایی و مورد تایید اتاق های بازرگانی ، تعاون و یا تشکل های اقتصادی مرتبط باشد.
    تبصره 2: در صورت استیجاری بودن ملک و متناسب بودن ملک مورد اجاره برای محل کار ، تنظیم اجاره نامه در دفاتر اسناد رسمی و یا بنگاه معاملات ملکی معتبر و دارای کد رهگیری سامانه املاک و مستغلات الزامی است.
    تبصره 3: چنانچه سند مالکیت محل کسب به نام مدیر عامل و یا یکی از اعضای هیات مدیره شخص حقوقی باشد، تنظیم اجاره نامه عادی، در این خصوص کافی به مقصود می باشد.

 

  • صدور و تمدید آن دسته از متقاضیان کارت بازرگانی که نسبت به اجاره نمودن کمتر از شش دانگ و یا یک سهم از چند سهم از یک ملک اقدام نمایند. ( به عنوان مثال یک باب اتاق ) با رعایت سایر مقررات و شرایط و مشروط به اینکه قابل شناسایی باشد، بلامانع است.

 

  • صدور کارت بازرگانی مربوط به اجاره نامه های بنگاهی یا محضری آپارتمان هایی که هنوز سند تفکیکی آن صادر نشده است و همچنین تمدید آن برای یک نوبت بلامانع می باشد.
    جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید.
    همکاران ما در ثبت شرکت فکر برتر،همواره این آمادگی را دارند تا پاسخگوی سوالات متقاضیان عزیز باشند.برای این منظور می توانید از طریق شماره های مذکور در سامانه،با متخصصان این مرکز در ارتباط باشید.

 

اخذ کارت برای بازرگانی

 

3. موارد ابطال پس از اخذ کارت بازرگانی

ابطال اختیاری، اجباری و تعلیق کارت بازرگانی

ابطال کارت بازرگانی ممکن است اختیاری یا اجباری باشد که به بررسی دقیق آنها می پردازیم.

  1. ابطال اختیاری

    شخص حقیقی یا حقوقی می توانند از داشتن کارت بازرگانی منصرف شده و با رعایت موارد و ارائه مدارک زیر به اتاق بازرگانی و یا اتاق تعاون و اداره کل صادرات و واردات وزارت بازرگانی در تهران یا بازرگانی استان ها تقاضای اخذ ابطال کارت بازرگانی خود را بنماید.

شخص حقوقی

  • گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی آخرین سالی که تا آن زمان اظهارنامه مالیاتی آن پذیرفته شده است.
  • اظهارنامه ابطال ثبت دفاتر تجاری
  • صورت جلسه مجمع عمومی برای شرکت های سهامی عام و خاص و تعاونی ها و صورت جلسه هیات مدیره برای سایر شرکت ها (اگر از صورتجلسه ها اطلاعات کافی ندارید، مقاله تنظیم صورتجلسه آنلاین را مطالعه کنید)
  • تصویر روزنامه رسمی اعلام رسمی انحلال شرکت و در صورت انحلال شرکت نیازی به ارائه مدارک مذکور در ردیف های 3 و 4 نمی باشد.
  • ارائه اصل کارت بازرگانی

شخص حقیقی

  • گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی آخرین سالی که تا آن زمان اظهارنامه مالیاتی آن پذیرفته شده است.
  • اظهارنامه ابطال ثبت دفاتر تجاری
  • ارائه اصل کارت بازرگانی

 

  1. ابطال اجباری

    به موجب ماده 30 قانون امور گمرکی ایران، اگر دارنده کارت بازرگانی مرتکب جرم قاچاق شده، علاوه بر مجازات، محکوم به ابطال کارت بازرگانی می گردد که در این صورت کارت شخص بازرگان به طور موقت یا دائم بر حسب مورد باطل می شود و نیز بنا به پیشنهاد گمرک و تشخیص کمیسیون وزارت اقتصاد و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن نیز ممکن است در دادگاه موجبات ابطال کارت بازرگانی تاجر فراهم گردد.

 

  1. تعلیق کارت بازرگانی

    چنانچه کارت بازرگانی شخص حقوقی و حقیقی اخذ شده، مفقود یا سرقت شود؛ بنا به تقاضای صاحب کارت و ارائه مدارک ذیل کارت بازرگانی وی برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی تعلیق می گردد:

  • ارائه درخواست
  • آگهی در روزنامه کثیرالانتشار
  • اطلاع به اداره آگاهی در صورت سرقت

 

4. مزایای اخذ کارت بازرگانی حقوقی نسبت به حقیقی

بی شک برای افرادی که در امر تجارت و پروسه واردات و صادرات کالا مشغول هستند، داشتن کارت بازرگانی اهمیت فراوانی دارد. مجوزی قانونی که از طریق آن می توانند مبادرت به امور بازرگانی بورزند. کارت بازرگانی نسبت به اینکه فرد اقدام کننده جهت دریافت آن، شخصی حقیقی یا حقوقی باشد، مزایا و امتیازات مختلفی دارد که در ادامه به این تفاوت ها پرداخته می شود.

 

در حالت کلی چنانچه فردی بخواهد به صورت انفرادی مجوز فعالیت در امور بازرگانی را دریافت نماید، کارت بازرگانی حقیقی برای وی صادر می گردد که باید علاوه بر مدارک خود، مدارک مدیرعامل شرکت و یا موسسه ای که در آنجا مشغول به کار است را نیز ارائه نماید.

اما اگر فرد اقدام کننده شخصی حقوقی باشد و برای شرکت یا موسسه ای درخواست اخذ مجوز فعالیت بازرگانی کند، در صورت داشتن مدارک و شرایط لازم مجاز به اخذ کارت بازرگانی حقوقی خواهد شد.

کارت بازرگانی به هر صورتی که صادر شود فرق چندانی نداشته و مزایای یکسانی داشته و به جز در برخی از کالاهای خاص که توسط اتاق بازرگانی اعلام می شود و مختص کارت بازرگانی حقوقی است، در بقیه موارد می توان با کارت بازرگانی حقیقی انجام داد.

البته در مجامع بین المللی  و در سطح جهان کارت بازرگانی حقوقی از اعتبار بیشتری برخوردار است و فقط با افراد دارای کارت بازرگانی حقوقی کار می کنند. همچنین طبق قانون جدید برخی از فعالیت ها فقط برای دارندگان کارت بازرگانی حقوقی مجاز است. بنابراین نوع فعالیت در انتخاب نوع کارت بازرگانی بسیار مهم است.

در یک جمع بندی کلی می توان تفاوت کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی را در مجوز واردات و صادرات نوع کالا، مدارک اخذ کارت بازرگانی و نرخ مالیات دانست.

 

پیشنهاد آگاه ثبت مطالعه مراحل اخذ کارت بازرگانی ارزان جهت شروع فعالیت بازرگانی در کمترین زمان ممکن می‌باشد.

 

 

دریافت کارت بازرگانی

پیشنهاد آگاه ثبت به شما، مطالعه ی مقاله ی هزینه کارت بازرگانی می باشد.

این مقاله ی ما نیز به پایان خود رسید.

در تمامی مقالات آگاه ثبت، همه ی توجه ما به روان بودن و مفید بودن مقالات جمع است تا مقاله ای برای شما بنویسیم که به راحتی آنرا هضم کنید. امید داریم تا با کمک به شما در جهت اخذ کارت بازرگانی، به اقتصاد کشورمان کمک کنیم.

در هر مرحله اگر سوالی داشتید، می توانید با مراجعه به صفحه ی اخذ کارت بازرگانی آنلاین و پر کردن تنها یک فرم منتظر تماس متخصصین آگاه ثبت باشید تا با مشاوره ی رایگان، شما را در زمینه ی دریافت این کارت راهنمایی کنند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *