Skip to content
آگاه ثبت » وبلاگ و مقالات » مقالات ثبتی » طریقه ثبت موسسه

طریقه ثبت موسسه

ثبت موسسه

موسسه ها به دو نوع تقسیم می شوند؛ موسسه انتفاعی و موسسه غیرانتفاعی ! تفاوتی ندارد موسسه مورد نظر شما در کدام یک از دسته های فوق قرار می گیرد در هر صورت باید دارای وجه غیر تجاری باشد در غیر این صورت منطبق بر قوانین ثبت شرکت ها بوده و باید مبادرت به ثبت شرکت نمایید.

منظور از موسسه انتفاعی همان موسساتی است که در زمینه های مختلفی همانند آموزش دروس کنکور، آموزش های علمی، ادبی، هنری و … فعالیت می کنند، اما برخی از موسسات همانند موسسه خیریه یک موسسه غیرانتفاعی است و صاحبان آن موسسه نمی توانند با هدف کسب سود و منفعت مالی فعالیت نمایند.

همین حالا موسسه خود را ثبت کنید

مراحل ثبت موسسه

روش ثبت موسسه

یکی از مهمترین سوالاتی که برای افراد در زمینه تاسیس یک موسسه مطرح می شود این است که باید چه مراحلی را پشت سر بگذارند تا یک موسسه را ثبت کنند؟ در این مقاله به پاسخ این سوال پرداخته ایم. البته در ابتدا بهتر است با تعریف کلی موسسه، انواع ثبت مثل موسسه حقوقی، موسسه حسابداری ، ثبت موسسه آموزشی، شرایط و مدارک لازم جهت ثبت موسسه و هزینه های ثبت موسسه آشنا شوید تا در خلال این مباحث به چگونگی ثبت یک موسسه و درخواست ثبت موسسه  اشراف پیدا کنید.

موسسه چیست و تفاوت شرکت و موسسه چیست؟

بسیاری از مردم تصور می کنند موسسات و شرکت ها مترداف همدیگر هستند، اما باید بدانید که تفاوت های مهمی میان این دو مقوله وجود دارد و همین امر باعث شده است تا قوانین مربوط به ثبت موسسه و قوانین مربوط به ثبت شرکت ها به صورت جداگانه مورد بررسی واقع شوند.

تفاوت موسسات و شرکت ها، در اهدافی است که دنبال می کنند.موسسات با هدف تجارت و تولید کالا یا خدمات به وجود نمی آیند به این معنا که برای برخی از امور خیریه یا امور فرهنگی، مذهبی، علمی و … ایجاد می شوند. صاحبان موسسه شاید به دنبال کسب سود و منفعت باشند، اما صاحبان شرکت ها به دنبال بازاریابی، توسعه کسب و کار خود، رونق تولید و … هستند.

سرمایه مورد نیاز برای ثبت موسسه

سرمایه لازم جهت ثبت موسسه

ثبت موسسات غیر تجاری در بخش هزینه ها هم تفاوت چندانی با شرکت ها ندارند به این صورت که حداقل سرمایه لازم برای ثبت موسسه نیز یک میلیون ریال می باشد. قانونگذار سقف خاصی را برای تعیین حداکثر مبلغ مورد نیاز برای فعالیت و ثبت موسسه غیرتجاری درج نکرده است و می توان گفت از این حیث نیز تفاوتی میان ثبت شرکت و ثبت موسسه وجود ندارد.

مدارک لازم برای ثبت موسسه

ثبت موسسه چه مدارکی لازم دارد

  • دو نسخه از اساسنامه موسسه (تکمیل و امضاء شده)
  • دو نسخه از تقاضانامه موسسه (تکمیل و امضاء شده)
  • دو نسخه از صورتجلسه مجمع عمومی موسسین موسسه (تکمیل و امضاء شده)
  • ارائه مجوز یا مجوزهای اخذ شده از سازمان یا نهادهای ذیربط

هزینه ثبت موسسه

ثبت موسسه چقدر هزینه دارد

هزینه ثبت موسسه با هزینه های مقرر برای ثبت شرکت ها یکسان است چرا که همه آن ها ملزم به اجرای برخی از قوانین در راستای تعیین نام، انتشار آگهی، پست مدارک و یا حتی استخدام نماینده قانونی همانند وکیل حقوقی هستند و این موارد با مراحل مربوط به ثبت شرکت ها یکسان می باشد، اما مسئله این جاست که تفاوت در برخی از هزینه ها باعث شده است تا امکان تخمین دقیق هزینه های ثبت موسسات وجود نداشته باشد.

با آگاه ثبت همراه باشید.ز

ثبت موسسه غیر تجاری

ثبت موسسات غیرتجاری شباهت بسیار زیادی به ثبت شرکت با مسئولیت محدود دارد. بدین صورت که باید شرایط ذیل را برای ثبت موسسات غیر تجاری فراهم نمایید:

  • حداقل دو نفر به عنوان تاسیس کننده حضور داشته باشند.
  • افراد فوق باید به سن قانونی رسیده باشند.
  • برخلاف گذشته ارائه گواهی عدم سوء پیشینه لازم نیست.
  • ضرورتی در خصوص تعیین بازرس وجود ندارد، اما طرفین می توانند به توافق برای تعیین بازرس اقدام نمایند.
  • برای ثبت موسسه مورد نظر خود باید به اداره ثبت شرکت ها بروید و اگر در محل زندگی شما اداره ثبت شرکت ها تاسیس نشده است باید به اداره ثبت مرکزی مراجعه نمایید.
  • شما در موسسه خود نیاز به مجمع عمومی دارید که می تواند به صورت مجمع عمومی عادی یا فوق العاده باشد. این مجمع رکن اصلی تصمیم گیری در موسسه خواهد بود.
  • هیات مدیره توسط مجمع عمومی انتخاب می شود.
  • اعضای هیات مدیره ممکن است از شرکا یا افرادی خارج از شرکت باشد.
  • میزان اختیارات هیات مدیره یا هرکدام از آن ها باید در اساسنامه ذکر شود.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.


جهت مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *