مالیات کارت بازرگانی چیست؟

پرداخات مالیات کارت بازرگانی

بسیاری از افرادی که وارد حوزه‌های مختلف کسب و کار می‌شوند در ابتدا از فعالیت‌های کوچک و محدود شروع می‌کنند اما با گذشت زمان و استمرار در فعالیت‌های تجاری امکان پیشرفت گستره وجود دارد. حال اشخاصی که قصد فعالیت در زمینه واردات کالا و یا صادرات محصول را داشته باشند ملزم به دریافت کارت بازرگانی هستند. بنابراین افراد حقیقی یا حقوقی که در زمینه جهانی فعالیت تجاری انجام می‌دهند باید کارت بازرگانی دریافت کنند. داشتن کارت بازرگانی این امکان را به بازرگان می‌دهد تا بتواند کالاهایی که از لحاظ قانونی اجازه واردات و یا صادرات دارند را خرید و فروش کنند.

مالیات کارت بازرگانی چیست؟

به طور کلی تمام افرادی که در زمینه‌های مختلف شغلی فعالیت کرده و درآمد کسب می‌کنند طبق قانون موظف به پرداخت مالیات هستند، البته برخی از گروه‌های شغلی از پرداخت مالیات معاف می‌باشند.
اما کسانی که کارت بازرگانی دریافت می‌کنند در صورتی که با استفاده از این کارت به درامد برسند مشمول پرداخت مالیات می‌شوند. پرداخت مالیات کارت بازرگانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که در مسئله تمدید کارت بازرگانی و یا همکاری با شرکت‌های تجاری دیگر به موضوع پرداخت مالیات توجه زیادی می‌شود.

محاسبه مالیات سالانه کارت بازرگانی

در محاسبه مالیات کارت بازرگانی به مسئله اشخاص حقیقی و حقوقی توجه می‌شود، یعنی افرادی که کارت بازرگانی دریافت کرده باشند دو دسته هستند، افراد حقیقی و افراد حقوقی که نحوه محاسبه مالیات سالانه هر کدام از این گروه‌ها متفاوت است.
مالیات اشخاص حقیقی با توجه به میزان درآمد آن‌ها به صورت سالانه محاسبه می‌شود، بنابراین اشخاص حقیقی میزان مالیات یکسانی ندارند و این موضوع برای هر شخص کاملا متفاوت است. اما طبق ماده ۱۳۱ قانون حدود کلی مالیات درآمدهای مختلف مشخص شده است.
• تا سی میلیون ریال درآمد مشمول ۱۵ درصد مالیات به صورت سالانه است.
• تا یکصد میلیون ریال درآمد مشمول ۲۰ درصد مالیات سالانه است.
• تا دویست و پنجاه میلیون ریال درآمد مشمول ۲۵ درصد مالیات سالانه است.
• تا یک میلیارد ریال درآمد مشمول ۳۰ درصد مالیات سالانه است.
• نسبت به مازاد یک میلیارد ریال درآمد نیز مشمول ۳۵ درصد مالیات سالانه است.
این ارقام گفته شده مربوط به مالیات کارت بازرگانی اشخاص حقیقی است که کاملا بر اساس میزان درآمد سنجیده می‌شود.
درمورد اشخاص حقوقی همانند اشخاص حقیقی عمل نمی‌شود و به هنگام پرداخت مالیات کارت بازرگانی توجهی به میزان درآمد نمی‌شود بلکه اشخاص حقوقی باید سالانه ۲۵ درصد از درآمد خود را به عنوان مالیات پرداخت کنند.

چگونگی دریافت کارت بازرگانی

همانطور که گفته شد کارت بازرگانی به عنوان یک مجوز برای واردات و صادرات کالا استفاده می‌شود و افرادی که پس از ثبت شرکت قصد فعالیت در این زمینه را دارند باید کارت بازرگانی دریافت کنند. دریافت کارت بازرگانی از طریق وزرات بازرگانی انجام می‌شود.
به هنگام دریافت کارت بازرگانی باید چند شرط را رعایت کنید؛ فرد دریافت کننده باید بالای ۲۳ سال سن داشته باشد، دو نفر از افرادی که کارت بازرگانی دارند باید این شخص را تایید کنند و شخص متقاضی حداقل باید سه سال سابقه فعالیت‌های تجاری و شرکتی داشته باشد. داشتن کارت پایان خدمت برای مردان الزامی است، شخص دریافت کننده کارت بازرگانی باید یک حساب معتبر و جاری داشته باشد و محل شرکتی که به صورت قانونی به ثبت رسیده باید استیجاری و یا ملکی باشد.

موارد استفاده کارت بازرگانی

افراد حقیقی و حقوقی که دارای کارت بازرگانی هستند اجازه انجام فعالیت‌های اقتصادی و تجاری را دارند که افراد فاقد کارت بازرگانی مجاز به انجام چنین فعالیت‌هایی نیستند.
موارد استفاده کارت بازرگانی شامل وارد کردن کالا از مناطق آزاد، صادرات تمام کالاهای مجاز، دریافت تسهیلات و وام‌های بانکی، ثبت سفارش و ترخیص کالا از گمرک. همچنین اشخاصی که قصد ثبت شرکت با نام لاتین داشته باشند باید ابتدا کارت بازرگانی دریافت کنند.

استعلام مالیات کارت بازرگانی

استعلام گرفتن مالیات کارت بازرگانی

یکی از اصول مهم تجارت همکاری با افراد و شرکت‌های مختلف است اما در این زمینه اعتبار شرکت مقابل اهمیت بسیار زیادی دارد. در چنین شرایطی یکی از اولین کارها استعلام مالیات کارت بازرگانی طرف مقابل است.
اتاق بازرگانی ایران با ایجاد یک سامانه به آدرس امکان استعلام مالیات بازرگانی اشخاص حقیقی و حقوقی را فراهم کرده است. بنابراین به همین راحتی به صورت آنلاین و با استفاده از این سامانه می‌توانید میزان اعتبار فعالیت‌های تجاری طرف مقابل را بسنجید.

۴ درصد مالیات علی‌الحساب کارت بازرگانی

در سال ۹۵ اداره گمرک کشور بخشنامه‌ای را صادر کرد که دارای قانون جدیدی بود، طبق این بخشنامه تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که کارت بازرگانی دریافت کرده‌اند و یا حتی کسانی که فاقد کارت بازرگانی هستند باید مالیات علی‌الحساب کالاهایی را که به صورت قطعی وارد شده است را پرداخت کنند.
این مالیات علی‌الحساب در واقع ۴ درصد از ارزش گمرکی و حقوق ورودی کالا است که باید از جانب تمام تاجران و بازرگانان پرداخت شود، البته برخی از فعالیت‌ها از پرداخت ۴ درصد مالیات علی‌الحساب معاف هستند.

عدم لزوم تهیه کارت بازرگانی و پرداخت مالیات

توجه داشته باشید که تمام افرادی که به نحوی ارتباطی با ورود و خروج کالا به کشور و یا فعالیت در کشورهای دیگر دارند نیازی به دریافت کارت بازرگانی ندارند. مواردی که در آن‌ها لزومی به دریافت کارت بازرگانی نیست شامل پیله وران، ملوانان ایرانی که در دریاهای خارجی و داخلی کشور فعالیت می‌کنند، کارگران ایرانی که در خارج از کشور مشغول فعالیت هستند البته به شرطی که از وزرات کار کارنامه معتبر و رسمی دریافت کرده باشند، شرکت‌های تعاونی مرزنشین و محصولاتی که بر اساس نظر اداره گمرک برای فروش نباشند.

هزینه دریافت کارت بازرگانی و مالیات

به طور کلی هزینه مشخصی برای دریافت کارت بازرگانی وجود ندارد و این هزینه بر اساس نظرات و قوانین اتاق بازرگانی و قانون تجارت مشخص می‌شود. به طور کلی هزینه‌هایی که در رابطه با کارت بازرگانی دریافت می‌شوند شامل هزینه صدور و یا تمدید کارت است، هزینه‌های ابطال تمبر برای صدور کارت جدید و یا ابطال تمبر برای تمدید کارت بازرگانی است.

تمدید و ابطال کارت بازرگانی

با توجه به اینکه کارت‌های بازرگانی انواع مختلفی دارند بسته به نوع نیاز متقاضی مدت زمان اعتبار این کارت‌ها بین یک تا پنج سال است. پس از پایان این دوره اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند کارت بازرگانی خود را برای استفاده مجدد تمدید کرده و یا اینکه کارت بازرگانی خود را ابطال کنند، که هر کدام از این فعالیت‌ها مراحل خاص خود را دارند.

مدارک لازم برای تمدید کارت بازرگانی

تسویه مالیات کارت بازرگانی

برای تمدید کارت بازرگانی اشخاص حقیقی و حقوقی هر کدام نیازمند ارائه مدارک مختلفی هستند که از طرف مراکز مربوطه تعیین می‌شود اما به طور کلی هر دو گروه باید یک یا دو نسخه از فرم کارت بازرگانی، اظهارنامه عملکرد شخص در مدت زمان اعتبار کارت بازرگانی، عکس شش در چهار، اجازه‌نامه ملک و یا در صورت وجود سند ملک، مدارک مربوط به بیمه تامین اجتماعی و فیش پرداخت حق تمبر. تمامی موارد ذکر شده برای تمدید کارت بازرگانی اشخاص حقیقی و حقوقی لازم است.

پرداخت مالیات کارت بازرگانی هنگام تمدید

یک نکته بسیار مهم در رابطه با تمدید کارت بازرگانی پرداخت مالیات است، همانطور که گفته شد دریافت کارت بازرگانی برای اشخاصی که قصد فعالیت در حوزه صادرات و واردات دارند لازم و مفید است اما باید توجه داشت که در صورت وجود کارت بازرگانی و کسب درامد به واسطه آن باید مبلغ تعیین شده‌ای مالیات پرداخت کنید. در صورتی که استعلام کارت بازرگانی شما بدهی مالیاتی نشان دهد امکان تمدید کارت بازرگانی نخواهد بود.
در صورتی که شخص تصمیم به ابطال کارت بازرگانی خود بگیرد باید فرم‌های مربوط به این موضوع را تکمیل کرده و تحویل مراکز مربوطه دهد. در صورت سرقت و یا گم شدن کارت بازرگانی نیز باید با مراجعه به مراکز قضایی اقدام به ابطال کارت بازرگانی خود کنید.

سوالات متداول

مالیات کارت بازرگانی چقدر است ؟

تعرفه و نرخ مالیات کارتهای بازرگانی بر اساس درآمد اشخاص و شرکتها تعیین می شود، اگر قصد دارید بدانید چه هزینه ای برای مالیات باید پرداخت کنید، می توانید با ما در تماس باشید.

آیا امکان پرداخت مالیات بصورت اینترنتی وجود دارد؟

بله. در سامانه آگاه ثبت شما می توانید اطلاعات لازم جهت پرداخت مالیات کارت بازرگانی بصورت اینترنتی را بدست آورده و جهت این کار می توانید با مشاورین ما در ارتباط باشید.

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…