Skip to content
آگاه ثبت » وبلاگ و مقالات » مقالات آموزشی کارت بازرگانی » شرایط و قوانین واردات کالا به ایران

شرایط و قوانین واردات کالا به ایران

قوانین واردات کالا

قوانین واردات کالا

طریقه ثبت شرکت دارویی

یک موضوع بسیار مهمی‌که باید بدانید این است که هیچ کشوری به صورت کامل نمی‌تواند تمامی‌نیاز های خود را تامین کند و تمامی‌محصولات مورد نیازش توسط شرکت های داخلی فراهم آورده شود. در همین راستا امروزه شاهد فعالیت تجاری به نام واردات کالا هستیم. در واقع واردات کالا به فرآیندی گفته می‌شود که یک کالا و یا محصول که مدل داخلی آن وجود نداشته و یا کیفیت لازم را ندارد، از سایر کشورها وارد شده و در داخل کشور به فروش می‌رسد. که برای ایجاد نشدن مشکل باید قوانین واردات کالا را بدانیم.

در همین راستا موضوع بسیار مهمی‌که باید به آن توجه داشته باشید این است که واردات کالا به کشور دارای شرایط و قوانین خاصی بوده و به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به مراحل واردات کالا انداخته و در رابطه با قوانین و مقررات انجام این فرآیند توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید تا نگاهی به واردات کالا انداخته و در رابطه با آن صحبت کنیم.

شرایط و قوانین واردات کالا به ایران

همان طور که بیان کردیم کشورها برای رفع نیاز خود به منظور تامین نیازهای جامعه مجبور به واردات کالاهای مختلف از کشورهای گوناگون هستند. در همین راستا یکی از موضوعات بسیار مهم این است که واردات بی رویه کالا به داخل هر کشوری می‌تواند اقتصاد آن را با چالش مواجه کرده و باعث کاهش قدرت شرکت های داخلی و پایین آمدن فروش محصولات داخلی شود.

همین مسئله می‌تواند اقتصاد یک کشور را با آسیب های گوناگونی مواجه کند. به منظور حل این مشکل کشورهایی که نیاز به انجام فرآیند واردات کالاهای مختلف را دارند تلاش می‌کنند تا با به وجود آوردن قوانین و مقررات گوناگونی فرآیند واردات کالا را سازماندهی کرده و به شرکت هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند قوانین و مقررات را گوشزد کنند.

نکته مهمی‌که باید بدانید این است که در ایران نیز شاهد قوانین و مقررات گوناگونی در حوزه واردات کالا هستیم و جمهوری اسلامی تلاش کرده تا با به وجود آوردن این قوانین و مقررات جلوی واردات بی رویه کالاهای گوناگون را گرفته و به نحوی به اقتصاد داخلی به منظور پیشرفت و رشد کمک کند.

در همین راستا یکی از سوالات بسیار مهمی‌که مطرح می‌شود این است که واردات کالا به ایران دارای چه قوانین و مقرراتی بوده و به منظور انجام این فرایند باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

برای ورود کالا به ایران قوانین واردات کالا چیست؟

 

اگر بخواهیم نگاهی به قوانین وضع شده برای ورود کالا به ایران نگاهی انداخته و در رابطه با آن صحبت کنیم باید به این مسئله اشاره کنیم که این قوانین از چندین منظر تدوین شده‌اند و همین مسئله باعث شده تا شاهد به وجود آمدن قوانین و آیین نامه های گوناگون در کشور باشیم. اگر بخواهیم این قوانین و آیین نامه‌ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و شما را با این موارد آشنا کنیم، می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

قانون جدید صادرات و واردات کالا

بدون هیچ شک و تردیدی یکی از قوانین اصلی در حوزه تجارت، مجموعه قوانین و مقررات صادرات و واردات کالا است که در سال ۱۳۷۲ توسط مجلس شورای اسلامی‌ به تصویب رسید. این قوانین پایه قوانین حوزه تجارت ایران را تشکیل می‌ دهد و نکته بسیار مهم این است که این مجموعه قوانین دارای ۲۴ ماده مختلف بوده و به بیان کلیات و خط قرمزهای مربوط به حوزه های تجاری در آن پرداخته می‌ شود.

بررسی این قوانین به شما کمک می کند تا متوجه رویکرد های کلی کشور به منظور واردات و صادرات باشید و متوجه شوید که واردات چه کالاهایی به عنوان خط قرمز جمهوری اسلامی‌ به حساب می‌ آید. توجه به این مسئله باعث می‌ شود تا شما کالاها و وسایلی که توسط دولت جمهوری اسلامی‌به عنوان کالاهای غیرمجاز شناخته می‌ شوند را وارد کشور نکرده و برای خودتان چالش خاصی به وجود نیاورید.

جدیدترین آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات

مسئله مهمی‌ که به منظور بررسی قوانین واردات کالا باید بدانید این است که پس از آن که مجلس اقدام به تدوین قوانین جامع و کاملی در حوزه صادرات و واردات کرد، در سال ۱۳۷۳ هیئت وزیران تلاش کرد تا آیین نامه‌ای در حوزه قوانین نوشته شده، به تصویب رسانده و آن را در حوزه واردات کالا اجرایی کند.

خروجی این مسئله به وجود آمدن آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات شد که این آیین نامه در 46 ماده تنظیم شده و در آن شاهد به وجود آمدن نکات اجرایی گوناگونی در حوزه واردات کالا به داخل کشور هستیم.

در واقع می‌توان گفت این آیین نامه ۴۶ ماده‌ای مکمل قانونی است که در ۲۴ ماده توسط مجلس شورای اسلامی‌ به تصویب رسیده است و فعالین حوزه واردات کالا باید به این قوانین پایبند بوده و به آن عمل کنند.

قانون و آیین نامه امور گمرکی

 

در  زمانی که قوانین گوناگونی در حوزه تجارت و واردات و صادرات کالا در کشور به تصویب رسید، شاهد قوانین و مقررات اصولی به منظور مدیریت گمرک، انجام فرایند ترخیص کالا و… در داخل کشور نبودیم. به منظور حل این مسئله و در راستای تدوین قوانین جامع گمرکی در نهایت در سال ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی‌ قانون و آیین نامه امور گمرکی را به تنظیم رساند.

برای اطلاع از جدیدترین قوانین گمرکی کلیک کنید.

در این قانون و آیین نامه نکات مختلفی در حوزه ترخیص کالا و فرآیندهای گمرکی بیان شده است که مطالعه آن برای تجار و بازرگانان در راستای واردات کالا یکی از موضوعات بسیار مهم و حائز اهمیت است.

کتاب مقررات صادرات و واردات کالا

وجود قوانین گوناگون و آیین نامه های مختلف در حوزه صادرات و واردات باعث شده تا بسیاری از بازرگانان و تاجرین به منظور واردات کالا به داخل کشور با مشکل مواجه شده و ندانند که کدام یک از قوانین در راستای حمایت از حقوق آن‌ها است و باید به منظور فرآیند واردات چه مقرراتی را رعایت کنند.

به منظور حل این مشکل سازمان توسعه تجارت کشور هر ساله کتاب مقررات صادرات و واردات را تدوین و به روز رسانی می‌کند. در این کتاب نکات اجرایی که به منظور واردات کالا و همچنین طرح های مرتبط با آن وجود دارد بیان شده و تلاش شده تا تمامی‌ قوانینی که بازرگانان به منظور انجام فرایند واردات کالا باید به آن توجه داشته باشند، در این کتاب ذکر شود.

وجود این کتاب جامع و کامل باعث شده تا فعالین حوزه واردات کالا بتوانند به راحتی با مطالعه آن، از قوانین و شرایط مربوط به انجام این فرآیند آگاه شده و به بهترین شکل ممکن اقدام به انجام فرایند واردات کالا به داخل کشور کنند.

بخشنامه های اجرایی قوانین واردات کالا

همان طور که بیان کردیم، شما می‌توانید با مطالعه کتاب مقررات صادرات و واردات به بهترین شکل ممکن آگاهی کاملی در رابطه با قوانین و مقررات وضع شده در حوزه واردات به دست آورد و بتوانید بدون هیچ چالش خاصی این فرآیندها را انجام دهیم.

در این بین اما یکی از مسائل و موضوعات بسیار مهمی‌که باید به آن دقت کنید این است که گاهی در شرایط مختلف در طول سال شاهد وضع شدن قوانین جدیدی هستیم.

به این قوانین بخش نامه های اجرایی گفته می‌شوند که شامل دستورالعمل های اجرایی در حوزه های مختلف است. این قوانین و مقررات که در بخشنامه‌ها ذکر می‌ شوند، با توجه به شرایط روز بوده و از زمان ابلاغ تا زمانی که همچنان بخشنامه اعتبار دارد برای تمامی‌ افراد لازم الاجرا است.

مسلماً زمانی که یک بخشنامه وضع می‌شود تا زمانی که کتاب مقررات صادرات و واردات به روز رسانی شده و قوانین و بخشنامه های جدید به آن اضافه شود ممکن است چندین ماه طول بکشد و همین مسئله می‌ تواند فعالین حوزه واردات کالا را با مشکل مواجه کند.

به همین دلیل پیشنهاد ما این است که در کنار مطالعه کتاب مقررات صادرات و واردات حتماً اخبار و اطلاعات مربوط به حوزه تجارت و واردات کالا را به صورت منظم و روزانه مطالعه کرده تا اطلاعات کاملی در رابطه با بخشنامه های اجرایی به دست بیاورید.

بدون هیچ شکی یکی از موضوعات و مسائل بسیار مهمی‌که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر بخواهیم  قوانین و مقررات وضع شده در حوزه صادرات و واردات را به شما معرفی کنیم بررسی هر یک از این ماده‌ها و قوانین خود نیاز به مصرف جداگانه دارد.

به همین دلیل ما در این بخش تنها تلاش کردیم تا منابعی که به شما کمک می‌کند که اطلاعات کاملی در رابطه با مقررات صادرات و واردات کشور به دست بیاورید را معرفی کرده و بیان کنیم که شما به منظور آشنایی کامل با این قوانین باید به سراغ چه منابعی بروید.

موضوع بسیار مهم این است که قوانین مقررات صادرات و واردات، آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، آیین نامه امور گمرکی و همچنین بخشنامه های اجرایی به صورت کامل در فضای اینترنت منتشر شده‌اند و شما می‌توانید از طریق سایت مجلس، سایت دولت و همچنین وب سایت گمرک ایران به راحتی به این قوانین و مقررات دسترسی پیدا کنید.

بررسی قوانین به صورت به روز و مرتب به شما کمک می‌کند تا در صورت تغییر هر یک از این مقررات به سرعت از آن آگاه شده و با مشکل خاصی در این حوزه مواجه نشوید.

چگونه با قوانین و مقررات واردات کالا آشنا شویم؟

بی شک اطلاع داشتن در رابطه با هر یک از قوانین وضع شده در حوزه واردات و توجه به آن‌ها نیاز به تخصص بسیار زیادی دارد و تجار و بازرگانان ممکن است به منظور رعایت این قوانین با چالش‌ها و مشکلات گوناگونی مواجه شوند.

به عنوان مثال یک تاجر بین المللی موظف است تا قوانین کشورهای مختلف را در نظر بگیرد و اقدام به اجرا آن ‌ها کند. این مسئله می‌ تواند تاجر را با مشکلات گوناگونی مواجه کند.

به همین دلیل پیشنهاد ما این است که به منظور بررسی قوانین کشورهای مختلف به سراغ متخصصین و افراد خبره در این حوزه بروید. این افراد با مطالعه قوانین مربوط به واردات کالا به شما کمک می‌کنند تا به بهترین شکل ممکن بتوانید اقدام به واردات کالا از یک کشور به کشور دیگر کرده و بدون مشکل این فرآیندها را انجام دهید.

کارشناسان و افراد متخصص در حوزه واردات کالا تلاش می‌کنند تا همواره دانش خود در حوزه قوانین و مقررات واردات کالا به روز نگه داشته و به بازرگان این امکان را بدهند تا بدون نیاز به دانستن قوانین هر یک از کشورها به بهترین شکل ممکن اقدام به معامله و تبادل کالا کنند.

اگر شما نیز وقت کافی برای بررسی هر یک از این قوانین را ندارید و نمی‌توانید اقدام به بررسی شرایط و قوانین واردات کالا به ایران کنید، پیشنهاد ما این است که از متخصصین حوزه قوانین و مقررات مربوط به کالا کمک گرفته و فرآیند بررسی هر یک از این قوانین را به این افراد بسپارید. شما با انجام این کار می‌توانید به طرز چشمگیری در وقت خود صرفه جویی کرده و زمان خود را به انجام فرآیندهای مهم‌تر در حوزه تجارت اختصاص دهید.


جهت مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *