قرارداد جوینت ونچر یا jv

 

قرارداد جوینت ونچر چیست و معنی و مفهوم آن، یکی از موضوعاتیست که قصد داریم در وبلاگ آگاه ثبت، آن را مورد بررسی تخصصی قرار دهیم. قرار دادها در حوزه ثبت شرکت و امور حقوقی، بخش بسیار مهمی را به خود تخصص می دهند و بهتر است تا با مطالعه ای اندک، با معروف ترین آنها آشنا شوید. قرار داد jv از کلمات ونچر به معنای  Joint Venture ( سرمایه­‌گذاری مشترک ) گرفته شده است، در اصل نوعی قرارداد معتبر بین المللی می باشد که شرکتها یا افراد آن را منعقد کرده و پس از آن در صدد رفع اهدافی خاص، اقدام می کنند. این فعالیت ها در نهایت منجر به کسب سود و در آمد، یا باعث ضرر در بین طرفین می شود که در هر دو حالت، همه چیز بصورت اشتراکی تقسیم خواهد شد. واژه جوینت نیز برای مباحث ریسک بیشتر استفاده می شود که این اصطلاح با گذشت زمان در ایران به معنای مشارکت شناخته می شود.

بررسی قرارداد jv در ایران

 

ریشه این کلمه از کشور آمریکا برگرفته شده است و در زمان های قدیم برای امور حقوقی در بسیاری از دادگاه های قانونی این کشور،  مورد استفاده قرار می گرفته. قرارداد بین المللی جوینت ونچر امروزه با نام یک قرارداد مشترک و اشتراکی شناخته می شود که ویژگی های خاص خود را دارد. به گونه ای که این قرارداد بین المللی jv، می توانید میان افراد حقیقی و حقوقی کشور ایران، با افراد خارج از کشور، صورت بگیرد.

در این حالت نیز طبق تعریف و چیستی قرار داد جوینت ونچر ، هر دو طرف موظف به انجام مسئولیت های خود و مشارکت در سود و ضرر حاصله می باشند. یکی دیگر از ویژگی های جالب این قرارداد، عدم تاریخ انقضا بصورت زمانی می باشد که با این قابلیت می توان بصورت دائم و مادام العمر، به فعالیت های خود در این قرارداد ادامه داد.

برای استعلام هزینه ثبت شرکت کلیک کنید.

مزایای قرارداد مشارکت انتفاعی یا جوینت ونچر

 

قرارداد هایی که بین افراد منعقد می شود، با هدف های دو طرفه ای پیگیری شده و به سر انجام می رسد. این قرار داد رسمی و بین المللی نیز مزایا و اهداف خاص خود را دارد که به آن می پردازیم. یکی از مزیت های jv ، افزایش توان خرید و قدرت مالی طرفین می باشد کمه با سرمایه خود می توانند برنامه ریزی های بهتری را انجام دهند و در نتیجه ریسک کمتری را در پیش خواهند داشت.

از طرفی دیگر به دلیل شفافیت وظایف طرفین در این قرارداد، کلیه حق و حقوق افراد و اقداماتی که نیاز به انجام می باشد، مشخص است و هیچگونه ابهامی وجود ندارد. اموری مثل میزان ضرر و زیان یا سودی که بین افراد باید تقسیم شود، از مهمترین آنها می باشد. بصورت خلاصه و کلیدی باید کلمه شراکت را برای این قرارداد معننی کرد.

ویژگی های قرارداد jv یا جوینت ونچر

 

  1. افزایش سرمایه و توان مالی با قرارداد جوینت ونچر
  2. کاهش ریسک سرمایه گذاری و اقدامات اقتصادی
  3. افزایش سرعت و عملکرد در حوزه کاری
  4. بهره مندی از سود یا ضرر حاصله بصورت مساوی

آموزش نوشتن قرارداد جوینت ونچر

 

به منظور تنظیم و تکمیل این نوع قرارداد، در کشور های مختلف دنیا الگوهای متفاوتی وجود دارد، اما بر اساس یک چک لیست کلی و اصولی که تقریبا در همه جا رعایت می شود، باید مواردی مثل: تعیین و مشخص کردن هویت مالی و حقوقی افراد شریک، بررسی واژه های و تعاریف مورد نیازی که در قرارداد ذکر شده است به زبانی ساده و مشخص کردن موضوع دقیق قرارداد و حوزه فعالیت، از مهمترین پارامتر هایی می باشند که باید در هنگام عقد این قرارداد به آن توجه داشت.

تعیین میزان تعهدات افراد شریک

ذکر دقیق شرایط مشارکت و پایان آن

روشن کردن حق و حقوق افراد بر اساس میزان سهم، سرمایه، سود دریافتی، ضرر و زیان

نوشتن مسئولیت شرکا در برابر یکدیگر و در مقابل افراد ثالت

شرایط تغییر در بین شرکای ونچر و موارد لازم

از دیگر مواردی می باشند که حتما وبدون شک باید به آنها توجه داشته باشید.

انواع قرارداد جوینت ونچر

 

قرارداد جوینت ونچر همانند بسیاری از قراردادهای رسمی، انواع مختلفی دارد که به قرارداد های جوینت ونچر: شرکتی، تامین مالی، مکمل سازی مهارتها، متمرکز، یکپارچه در امور تجارتی، و خرید و فروش و قراردادی تقسیم می شوند.

منظور از jv قراردادی در ایران چیست؟

 

این نوع قرارداد متشکل از یک گروه بازرس یا کمیته به عنوان ناظر، بر فعالیت های شرکا حضور دارد و هر فرد بر اساس میزان مسئولیت و سهم خود، بخشی از کار و فعالیت را پیش می برد.

جمع بندی

چیستی و انواع قرارداد جوینت ونچر، یکی از موضوعات بسیار رایج پر طرفدار در بین قراردادهای بین المللی می باشد که می تواند بین افراد داخل و خارج از ایران منعقد شود. این قرار داد بر اساس پیشروی در یک فعالیت اقتصادی منعقد شده و در آن کلیه حق و حقوق درج می شود. نکته ای که در این زمینه باید مورد نظر داشته باشید، توجه به نکات و شرایطیست که در حین عقد قرارداد، ذکر می شود . بهتر است تا با یک موسسه حقوقی معتبر، مشورت کرده و از تجربیات آنها استفاده کنید تا در امور حقوقی با مشکلی مواجه نشوید. آگاه ثبت با تجربه عقد این گونه قراردادهای رسمی و بین المللی، می تواند به شما در تمام مراحل کمک کند.

زمان به پایان رسیدن این قرارداد کی است؟

در صورت انقضای مدت زمانی که در  قرارداد ذکر شده باشد، فوت یکی از افراد و حکم قانونی  و در نهایت به اتمام رسیدن پروژه، این قرارداد به پایان می رسد.

آیا این قرار داد می تواند بین افراد داخل و خارج از ایران منعقد شود؟

جوینت ونچر به عنوان یک قرار داد بین المللی، این قابلیت را فراهم می کند.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.


جهت مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…