فرم تشکیل پرونده پیمانکاران

یکی از اعمالی که پس از ثبت شرکت ملزم به انجام آن هستید، دریافت کد کارگاهی از سازمان تامین اجتماعی می‌باشد. کد کارگاهی کدی ۱۰ رقمی است که به هر کارگاهی، که کارفرمای آن قصد بیمه کردن کارکنان خود را دارد، اختصاص می‌یابد. بهترین زمان برای اقدام به دریافت کئ کارگاهی ۱۵ روز پس از به ثبت رساندن کارگاه یا همان شرکت مورد نظر می‌باشد. در برخی موارد کارفرما فردی را به عنوان پیمانکار تعیین می‌کند تا تمام مراحل مربوط به امور تامین اجتماعی و بیمه توسط او انجام شود. پیمانکار نیز برای انجام این امور ملزم به تکمیل فرم تشکیل پرونده پیمانکاران می‌باشد. چنانچه اطلاعاتی در این زمینه ندارید در ادامه مطلب با آگاه ثبت همراه باشید تا شما را از نکاتی مرتبط با فرم تشکیل پرونده پیمانکاران مطلع سازیم.

 

کد کارگاهی چیست؟

همانطور که پیشتر اشاره کوچکی به آن شد، کد کارگاهی کدی ۱۰ رقمی می‌باشد که تمام شرکت‌ها پس از به ثبت رسیدن ملزم به دریافت آن از سازمان تامین اجتماعی می‌باشند. تمام ارقام این کد ۱۰ رقمی نشان‌دهنده و اشاره‌گر نکاتی در ارتباط با کارگاه و فعالیت آن می‌باشد. ۳ رقم ابتدایی کد کارگاهی نشانگر شعبه، ۳ رقمی بعدی آن نشانگر نوع فعالیت و ۴ رقم پایانی این کد ۱۰ رقمی اشاره به شماره پرونده دارد.

به عنوان مثال اگر کد کارگاهی شرکتی ۰۱۴۳۶۳۰۰۲۰ باشد، ۳ رقم اول آن از سمت چپ، یعنی ۰۱۴ نشانگر شعبه آن است که در واقع مربوط به شعبه ۱۴ تهران می‌شود، ۳ رقم دوم آن یعنی ۳۶۳ بیانگر این است که نوع فعالیت کارگاه تراشکاری می‌باشد. لازم به ذکر است که کد مربوط به هر نوع فعالیت به صورت ثابت از سوی سازمان تامین احتماعی مشخص شده است. ۴ رقم پایانی کد نیز یعنی ۰۰۲۰ نشان‌دهنده این است که این کارگاه بیستمین مراجعه کننده از این فعالیت یعنی تراشکاری می‌باشد.

نماینده و پیمانکار شرکت موظف است برای دریافت این کد کارگاهی با در دست داشتن مدارک لازم، به نزدیکترین شعبه سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و نسبت به تکمیل فرم تشکیل پرونده پیمانکاران اقدام نماید و پس از تکمیل فرم تشکیل پرونده پیمانکاران را به شعبه تحویل دهد.

 

مدارک لازم جهت اقدام به دریافت کد کارگاهی

همانطور که گفتیم، کارفرمایان فردی را به عنوان نماینده و پیمانکار شرکت مشخص می‌کنند تا نسبت به انجام امور مربوط به تامین اجتماعی اقدام نماید. این فرد ملزم است با در دست داشتن مدارک مشخصی که برای افراد حقیقی و حقوقی متفاوت می‌باشند، و همچنین تکمیل فرم تشکیل پرونده پیمانکاران نسبت به دریافت کد کارگاهی اقدام کند. لذا لازم است که پیمانکاران پیش از تکمیل فرم تشکیل پرونده پیمانکاران مدارک زیر را تکمیل نمایند:

 

مدارک لازم برای دریافت کد کارگاهی اشخاص حقیقی

به طور کلی کارفرمایانی که شخص حقیقی می‌باشند به دو گروه کارفرمایانی که اجازه‌ی کار دارند و کارفرمایانی که اجازه کار ندارند، تقسیم می‌شوند. منظور از کارفرمایی که اجازه کار دارد، این است که پروانه بهره‌برداری یا تاسیس و یا پروانه کسب به نام شخص کارفرما صادر شده باشد. مدارک مورد نیاز برای هر دو گروه از کارفرمایان حقیقی متفاوت می‌باشد.

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد کارگاهی کارفرمایانی که اجازه کار دارند:

  • ارائه فرم نمونه امضاء و اثر انگشت در دفتر خانه اسناد رسمی
  • کارت ملی و شناسنامه کارفرما
  • جواز تاسیس یا جواز کسب معتبر یا پروانه کسب
  • اجاره نامه رسمی یا سند مالکیت یا صلح نامه کارگاه (عادی یا رسمی)
  • در صورت نیاز تاییدیه اتحادیه امور صنفی مربوطه مبنی بر کارفرمایی و بهره برداری کارگاه

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد کارگاهی کارفرمایانی که اجازه کار ندارند:

  • سند اجاره رسمی
  • سند مالکیت اعم از اینکه بصورت رسمی، صلح حقوق و یا دعاوی است.
  • دارای آرای مراجع قضایی مبنی بر مالکیت یا اجاره کارگاه باشد.
  • بتواند اجاره نامه عادی در زمان فعالیت و تایید بازرسی ارائه کند.
  • دارای شراکت نامه عادی و یا محضری باشد.
  • دارای وکالت بلاعزل باشد.
  • گزارش بازرسی را ارائه دهد.
  • دارای تاییدیه اتحادیه های صنفی یا مجمع امور صنفی مربوطه باشد.

 

مدارک لازم برای دریافت کد کارگاهی اشخاص حقوقی

  • اجاره نامه یا سند مالکیت
  • کارت ملی و شناسنامه مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره
  • دفترچه بیمه مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره (در صورت وجود)
  • شماره حساب بانکی شرکت
  • درخواست کتبی روی سربرگ جهت دریافت کد کارگاهی
  • قبض تلفن، برق یا تاییدیه پستی
  • اظهارنامه (تقاضانامه) و اساسنامه شرکت
  • روزنامه رسمی و آگهی تاسیس شرکت
  • آخرین روزنامه تغییرات

 

زمان دریافت کد کارگاهی

پس از اقدام پیمانکار به دریافت کد کارگاهی و ارائه مدارک گفته شده و همچنین تکمیل فرم تشکیل پرونده پیمانکاران، سازمان تامین اجتماعی اقدام به شناسایی کارگاه و تعداد کارکنان مشغول در کارگاه مورد نظر خواهد کرد. پس از انجام بررسی‌های لازم و تشکیل پرونده در ارتباط با تخصیص کد گارگاهی به کارگاه مورد نظر، تا حداکثر ۳۰ روز بعد کد کارگاهی بیمه به کارگاه اختصاص خواهد یافت.

کارفرمای کارگاه ملزم است هر ماه در زمان معین در قانون و حداکثر تا آخرین روز ماه بعد یک لیست از کارمندان استخدامی خود، که مشمول قانون تامین اجتماعی می‌باشند، صرف نظر از نوع قرارداد کاری و نحوهد پرداخت حقوق و مزایا به سازمان مربوطه و شعبه بیمه خود ارسال کند.

 

نکاتی در ارتباط با کد کارگاهی

پیش از انجام امور مرتبط با دریافت کد کارگاهی و تکمیل فرم تشکیل پرونده پیمانکاران لازم چه کارفرمایان و چه پیمانکاران نکات مهمی در ارتباط با کد کارگاهی و دریافت آن بدانند. برخی از این نکات به شرح زیر می‌باشند:

 

نکته اول

در صورتی که آدرس کارگاه و یا نوع فعالیت آن تغییر کند، لازم است کد کارگاهی اشخاص حقیقی نیز تغییر کنند. برای تغییر آن لازم است مجددا کارفرما و یا پیمانکار نسبت به دریافت کد کارگاهی جدید به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و با تکمیل فرم تشکیل پرونده پیمانکاران، اقدام نمایند.

 

نکته دوم

کد کارگاهی اشخاص حقوقی تغییر نمی‌کند و همان کدی که در شعبه اول دریافت نموده‌اند تا زمان انحلال شرکت ثابت می‌ماند و نیازی به تغییر آن نیست.

 

نکته سوم

دفاتر اسناد رسمی دادگستری نیز مانند اشخاص حقوقی از آن دسته هستند که کد کارگاهی آن‌ها تغییر نمی‌کند.

 

نکته چهارم

به هیچ وجه درخواست چند کد کارگاهی نکنید، زیرا در جمع‌آوری سوابق در دوران بازنشستکی به مشکل خواهید خورد.

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…