تعریف دقیق صورت معاملات فصلی چیست؟

 

طبق قانون مالیات های مستقیم، اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی که شامل این قانون میشوند، باید معاملات خودرا به صورت فصلی به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه نمایند.

 

مشاغلی که طبق قانون مشمول پرداخت مالیات می شوند چیست؟

الف) همه افرادی که کارت بازرگانی دارند، واردکنندگان و صادرکنندگان کالا، افرادی که صاحب کارخانه و شرکت های تولیدی هستند و به واسطه انجام فعالیت تولیدی جواز و پروانه کسب و کار دارند. افرادی که امتیاز بهره برداری از معادن را کسب کرده اند. همه شرکت های حسابداری و حسابرسی و خدماتی، بیمارستان ها و زایشگاه ها و هم چنین درمانگاه ها و آسایشگاه ها و مدارس هم باید صورت معاملات فصلی خود را ارسال کنند.

 

ب) افرادی که کارگاه های صنعتی دارند، مشاوران و وکلای دادگستری، افرادی که به کار دلالی مشغولند، طلا و جواهر فروشان، افرادی که در کار خرید و فروش آهن هستند هم باید مدارک مذکور را در مهلت مقرر ارسال کنند.

 

زمان ارسال نمودن صورت معاملات فصلی

سازمان امور مالیاتی برای رعایت حال مودیان و افرادی که موظف به پرداخت مالیات هستند در ماده 169 مالیات های مستقیم به وضوح و شفاف در مورد صورت معاملات فصلی بیان کرده است. در این ماده 3 نکته حائز اهمیت است.

 

1) همه سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی که خرید و فروش انجام می دهند باید صورت معاملات خود را حداکثر تا یک ماه بعد از انجام معامله به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. انجام این کار می تواند به صورت الکترونیکی و یا به صورت کاغذی و سی دی صورت گیرد. آنچه که مهم است ارسال به موقع این مدارک بوده که می تواند از جرائم متعاقب ارسال با تاخیر جلوگیری کند.

 

2) معاملات کوچک یعنی معاملاتی که مبلغ آنها تا ده درصد حد نصاب تعیین شده است نیازی به ارسال ماهانه نداشته و مودیان می توانند لیست و فهرست این معاملات را به صورت کلی و هر سه ماه یکبار ارسال کنند. یعنی همه خرید و فروش های کوچک باهم بعد از سه ماه ارسال شوند.

 

3) مودیان باید در نظر داشته باشند که ارسال مدارک به سازمان امور مالیاتی باید به همراه کد اقتصادی باشد تا مورد پذیرش قرار گیرد. بدون دریافت کد اقتصادی هیچ مدرکی از مودی در سازمان امور مالیاتی پذیرفته نمی شود.

 

ارسال صورت معاملات فصلی از جه جهت اهمیت دارند؟

ارسال صحیح و به موقع فهرست معاملات فصلی هم می تواند از جریمه شدن عدم ارسال صورت معاملات فصلی جلوگیری کند. هم یکی از عوامل مهم در ارتقای سلامت اقتصاد هر کشوری، اعتماد آحاد مردم به نظام اقتصادی و پیرو آن ترغیب افراد برای حضور فعال در فضای اقتصادی کشور خواهد بود.

 

ارائه فهرست معاملات فصلی هم موجب نظم و انضباط مالی و شفافیت اقتصادی خواهد شد و هم رقابتی سالم و مطلوب در فعالیت های اقتصادی ایجاد می کند که این امر از بروز فعالیت های سودجویانه جلوگیری می کند و اعتماد و یقین، جایگزین بدبینی و سلب اطمینان می گردد. هم چنین دستاورد دیگر این امر اجرای بی قید و شرط عدالت درباره همه فعالان اقتصادی می باشد.

 

صورت معاملات فصلی

 

عواقب ارسال نکردن صورت معاملات فصلی

عدم انجام تکالیف قانونی در خصوص گزارشات خرید و فروش فصلی موضوع ماده 169 مکرر و یا استفاده غیر قانونی از کد اقتصادی دیگران موجب تعلق جریمه هایی به شرح زیر می گردد.

 

در صورتی که رعایت موارد مذکور در ماده فوق بنا به تشخیص هیات اختلاف مالیاتی از عهده مودی خارج بوده باشد مشمول بی اعتباری دفاتر و جرایم مربوط حسب مورد نخواهد بود:

 

1) در صورتی که مودی فاقد کد اقتصادی باشد یا از کد اقتصادی خودش برای معاملات استفاده کند ده درصد مورد معامله باید جریمه بپردازد.

 

2) کلیه تکالیفی که در ماده 169 آمده است باید توسط مودیان و طرفین معامله رعایت شود در غیر این صورت مشمول جریمه خواهند شد و مسئول خواهند بود.

 

3) در صورتی که مودیان از ارائه لیست معاملات خود به سازمان امور مالیاتی خودداری کنند یک درصد معاملاتی که مخفی کرده اند و لیست آن را ارائه نداده اند جریمه خواهند شد. این جریمه غیر قابل بخشش است.

 

4) اگر خریداری شماره اقتصادی خود را به فروشنده ندهند فروشنده در صورتی که مشخصات کامل خریدار مورد معامله را تا حداکثر یک ماه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد در این مورد مشمول جریمه نخواهد شد.

 

5) افراد حقیقی یا حقوقی که تخلف کرده و از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود استفاده نمایند نسبت به پرداخت جریمه با افرادی که از کد اقتصادی آنها استفاده کرده اند مسئولیت تضامنی دارند.

 

6) هرگونه جعل و تقلب و سندسازی در کد اقتصادی یا ارائه صورت های مالی و گزارشات معاملات فصلی خلاف قانون بوده و مطابق با مقررات با آن برخورد می شود.

 

7) کلیه صاحبان بنگاه های اقتصادی و کسب و کارها مکلفند اسناد مربوط به خریدهای خود را در سال فعالیت و سال بعد آن حفظ کنند و در هر زمانی که سازمان امور مالیاتی درخواست بازدید کند آنها را باید ارائه نمایند.

 

8) در صورتی که ماموران سازمان امورمالیاتی پس از بررسی اسناد و مدارک گزارشات معاملات فصلی و کد اقتصادی تخلفی مشاهده کردند مودیان موظفند ظرف مدت 30 روز نسبت به پرداخت مبلغ تعیین شده مالیات اقدام کنند.

 

ارسال صورت معاملات فصلی چگونه انجام می‌گیرد؟

برای ارسال این مدارک شرکت ها و سازمان های تجاری و کلیه اشخاص حقیقی می توانند به پورتابل سازمان امورمالیاتی مراجعه کرده و بعد از طی مراحل ذکرشده و ارسال مدارک تعیین شده نسبت به ثبت اطلاعات اقدام نمایند.

 

کلام پایانی آگاه ثبت

با توجه به اینکه ارسال صورت معاملات فصلی بسیار مهم بوده و همانطور که گفته شد در صورت عدم ارائه صحیح و به موقع این گزارش، جرایم مشخصی هم در قانون به آن تعلق می گیرد. به همین دلیل مودیان باید در موعد تعیین شده اقدام به ارسال صورت معاملات فصلی خود نمایند و در خصوص تهیه گزارشات معاملات فصلی و نحوه ارائه جزئیات و دریافت کد اقتصادی که یکی از موارد مهم در قوانین مالیاتی کشور بوده مودیان می توانند با مشاورین حقوقی و ثبتی آگاه ثبت حاصل فرمایند.

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…