Skip to content
آگاه ثبت » وبلاگ و مقالات » مقالات ثبتی » مراحل طراحی و ثبت لوگوی شرکت

مراحل طراحی و ثبت لوگوی شرکت

طراحی و ثبت لوگوی شرکت

نحوهه طراحی و ثبت لوگوی شرکت

شرکت هایی که قصد دارند به صورت طولانی مدت به کار خود ادامه دهند، نیاز به داشتن یک لوگو دارند. مهم ترین کاری که این شرکت ها باید انجام دهند طراحی و ثبت لوگوی شرکت است. ممکن است برای عده ای این سوال پیش آید که لوگو چیست؟ لوگو به نماد تصویری می گویند که قادر است یک عبارت یا موضوع خاص را عنوان کند.

معمولا سایت ها، وبلاگ ها، شرکت ها و یا واحدهایی که در حوزه تولید محصولات فعالیت می کنند برای آنکه نام خود را در حافظه کاربر و مخاطب ثبت کنند به سراغ انتخاب یک لوگوی مناسب می روند.

البته کار طراحی لوگو به این راحتی ها هم تصور می کنید نیست و یک لوگو باید به گونه طراحی گردد که هم ساده باشد و در عین سادگی نیز بتواند بیشتری اطلاعات را در اختیار بیننده قرار دهد. لوگو قرار است معرفی کننده و عامل شناسایی یک محصول در بازار باشد بنابراین باید بتواند مشتریان را به خوبی جذب کند.

لوگوها قرار است در دنیایی حاضر شوند که در آن رقبا تمام تلاش خود را به کار می برند تا بتوانند بهترین لوگو را طراحی کنند. دو موضوع در طراحی لوگو مهم است:

  • مشتری را گمراه نکند
  • کاملا ابتکاری و خلاقانه باشد

همین حالا لوگو شرکت خود را ثبت کنید

طراحی و ثبت لوگوی شرکت و ویژگی های یک لوگوی خوب

مهم ترین نکته ای که در طراحی و ثبت لوگوی شرکت باید به آن توجه داشت تناسب بین طرح لوگو با هدف کسب و کار شماست. برند و لوگویی که در اختیار دارید باید کاملا با هم هماهنگ باشند تا بتواند تاثیری که شما از آن انتظار دارید را بر روی ذهن و حافظه مخاطب بگذارد.

یکی دیگر از ویژگی هایی که لوگوی خوب باید از آن بهره مند باشد ماندگاری است. باید به اصولی که برای طراحی لوگو وجود دارد، پایبند بود. تنها در این صورت می توان لوگویی را طراحی و در اختیار داشت که ماندگاری زیادی داشته باشد. برای مثال به لوگوی شرکت اپل دقت کنید؛ این لوگو سال هاست که به همین شکل مانده و هیچ تغییری در آن به وجود نیامده است.

انعطاف پذیری نیز از دیگر ویژگی های یک لوگوی خوب به شمار می رود. لوگویی که طراحی می کنید باید در رنگ های مختلف نیز جلوه و ظاهر زیبایی داشته باشد تا بنا به شرایط مختلف بتوان بدون هیچ مشکلی از آنها استفاه کرد. دقت داشته باشید که زیبایی یک لوگو نباید تنها به یک رنگ وابسته باشد؛ یک لوگو باید در رنگ های متفاوت ظاهر زیبایی را از خود نشان دهد.

جهت ثبت شرکت کلیک کنید

مدارک مورد نیاز برای طراحی و ثبت لوگوی شرکت

طراحی و ثبت لوگوی شرکت چه مدارکی دارد؟

هر یک از اشخاص حقیقی و حقوقی که به دنبال طراحی و ثبت لوگوی شرکت خود هستند باید مدارک زیرا را آماده کنند:

اشخاص حقیقی:

  • ارائه کپی از شناسنامه و کارت ملی
  • ارائه یک کپی از جواز کسب و یا سایر مجوزهای فعالیتی
  • ارائه کپی از کارت بازرگانی
  • ارائه یک نمونه از لوگوی طراحی شده؛ ابعاد این نمونه باید 10 در 10 سانتی متر باشد.

اشخاص حقوقی

  • ارائه یک کپی از مجوزهای شرکت که شامل جواز تاسیس و پروانه بهره برداری است
  • ارائه یک کپی از آگهی تاسیس شرکت، تغییرات صورت گرفته مثل تغییر آدرس، تغییر مدیر عامل. در ضمن روزنامه تاسیس شرکت که تغیرات در آن درج شده است نیز باید ارائه گردد.
  • ارائه یک نسخه از لوگو در سایز 10 در 10 سانتی متر
  • ارائه کپی از کارت ملی مدیر عامل شرکت

ارائه تصویر کارت بازرگانی که به نام شرکت و یا نام مدیر عامل شرکت است

مراحل طراحی و ثبت لوگوی شرکت

طراحی و ثبت لوگوی شرکت چگونه است؟

مراحل طراحی و ثبت لوگوی شرکت به شرح زیر است:

  • اول از همه یک لوگوی ایده آل و مناسب که کاملا به صورت انحصاری باشد، طراحی می شود
  • در مرحله بعدی باید به سایت اداره مالکیت معنوی مراجعه کرد و اظهارنامه را ثبت کرد. در ثبت اظهارنامه باید اطلاعاتی مانند اطلاعات فرد حقیقی و یا حقوقی، طبقه محصول، بارگذاری مدارک، پرداخت هزینه حق الثبت و گرفتن رمز دوم انجام شود.
  • در مرحله بعدی اگر اظهارنامه تایید شود، باید مدارک ذکر شده در فوق به اداره ارسال گردد.
  • چنانچه مدارک ارسالی نیز مورد تایید قرار گیرد باید یک آگهی در روزنامه رسمی چاپ شود.
  • وقتی یک ماه از چاپ آگهی دوم گذشت باید آگهی دوم لوگو چاپ شود.
  • در نهایت نیز برند تایید شده و تصدیق برند به صورت ده سال به شما داده می شود.

نکته مهم برای طراحی و ثبت لوگوی شرکت

نکته مهمی که باید در مورد طراحی و ثبت لوگوی شرکت بدانید منحصر به فرد بودن لوگوی طراحی شده است. لوگوی یک شرکت نباید هیچ مانند و شبیهی داشته باشد و کاملا مختص به همان شرکتی باشد که تقاضای ثبت لوگو را کرده است.

اگر لوگویی را طراحی کرده اید و به نظرتان بسیار زیبا و منحصر به فرد به نظر می رسد و قصد دارید برای ثبت آن اقدام کنید، اصلا با عجله کار نکنید. قبل از جمع آوری مدارک و اقدام برای ثبت لوگو ابتدا مطمئن شوید که لوگوی طراحی شده تان کاملا یکتا و منحصر به شرکت خودتان است.

استعلام از شبیه نبودن لوگو به لوگوی سایر شرکت ها نیز در نوع خود اهمیت بسیار زیادی دارد. ممکن است شما هزینه های زیادی برای طراحی و سایر موارد انجام دهید و در نهایت متوجه شوید که لوگوی شما شباهت زیادی به لوگوی یک شرکت دیگر دارد.

در این حالت تمام هزینه ها و وقتی صرف کرده اید عملا به هدر می رود. اگر قبل از هر کاری برای گرفتن استعلام وقت بگذارید می توانید در وقت و هزینه تان صرفه جویی کنید و در صورت تکراری بودن یک لوگوی دیگر طراحی کنید و این بار حتما شبیه نبودن آن به لوگوهای دیگر شرکت ها را مورد بررسی قرار دهید.

هزینه طراحی و ثبت لوگوی شرکت

هزینه ثبت لوگو به موارد مختلف بستگی دارد و ما در ادامه در مورد این موضوع  صحبت خواهیم کرد.

هزینه حق ثبت لوگوی شرکت

اداره مالکیت معنوی از کسانی که قصد دارند لوگوی شرکت خود را ثبت کنند هزینه ای به عنوان هزینه حق ثبت دریافت می کند. هزینه حق ثبت برای افراد حقوقی و حقیقی با هم تفاوت دارد. در ضمن هرچه تعداد طبقات افزایش پیدا کند این هزینه نیز بیشتر می شود.

هزینه اظهارنامه ثبت لوگوی شرکت

همان طوری که در بالا به آن اشاره کردیم اولین کاری که برای ثبت لوگو باید انجام دهید ثبت کردن اظهارنامه است. تکمیل اظهارنامه با توجه به اینکه لوگوی شما در چند طبقه قرار خواهد گرفت متفاوت خواهد بود. هر چه تعداد طبقاتی که شما برای لوگوی شرکت خود انتخاب می کنید افزازش پیدا کند این هزینه نیز بیشتر خواهد شد.

مورد دیگری که بر روی هزینه اظهارنامه تاثیر می گذارد حقیقی بودن و یا حقوقی بودن متقاضی ثبت لوگوی شرکت است. هزینه ای که یک شخص حقوقی برای پر کردن اظهارنامه باید پرداخت کند از هزینه ای که یک شخص حقیقی باید بپردازد بیشتر است.

هزینه روزنامه اول ثبت لوگوی شرکت

وقتی تمام مدارک به تایید برسد شما باید برای ثبت لوگوی خود یک آگهی در روزنامه رسمی چاپ کنید. این کار بدین منظور انجام می شود که اگر فردی نسبت به ثبت برند شما اعتراض دارد بدین شکل مطلع شده و در صورت تمایل اعتراض و شکایت خود را بیان کند.

هزینه روزنامه دوم ثبت لوگوی شرکت

معمولا یک نوبت دیگر نیز باید ثبت لوگو در روزنامه های رسمی به چاپ برسد. هدف از چاپ این آگهی نیز تنها برای اطلاع رسانی بقیه صورت می گیرد.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.


جهت مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *