Skip to content
آگاه ثبت » وبلاگ و مقالات » مقالات ثبت برند » شناسه شیما

شناسه شیما

شناسه شیما

بشر از زمانی که خود را شناخته یکی از دغدغه های اصلی اش در زندگی لباس و پوشش بوده است. لباس در طول زمان با تغییرات و تحولات زیادی همراه بوده و امروزه می توانیم به وضوح ببینیم که مد و لباس به یک صنعت تبدیل شده است و نگاه قدیمی که در گذشته در مورد آن وجود داشته است به صورت کامل از بین رفته است.

امروزه برخی از کشورهای فعال در حوزه پوشاک به عنوان سردمداران و سرشاخه های این صنعت مطرح شده و برندهایی که وارد بازار می کنند از جمله مشهورترین و معروف ترین برندهای حوزه لباس و مد هستند.

البته این صنعت نیز در کشور ما با تغییرات زیادی همراه بوده و طراحان لباس در کشور نیز سعی دارند از دنیا و هر آنچه که در حوزه پوشاک اتفاق می افتد عقب نمانده و بهترین ها را در اختیار علاقه مندان قرار دهند.

صنعت پوشاک تا جایی پیشرفته است که بسیاری افرادی که در این زمینه به صورت حرفه ای کار می کنند سعی دارند یک برند به نام خود و به سبکی که در حال فعالیت در آن هستند ثبت کنند. این ثبت کردن پروسه ای دارد که امروز قصد داریم در مورد آن نکاتی را ارائه کنیم.

شناسه شیما چیست؟

چگومگی دریافت شناسه شیما

شناسه شیما مخفف حروف اول عبارت «شناسه یکپارچه مد و لباس ایرانی» است و در واقع تاییدیه ای است که بنیاد ملی و لباس به افرادی که در حوزه طراحی لباس فعالیت می کنند می دهد. این شناسه برای حفظ و حراست از مالکیت معنوی طراح لباس صادر می شود و بعد از دریافت تاییدیه در سیستم اطلاعاتی طراحان به ثبت خواهد رسید. اگر یک طراح لباس با ایده ای جدید و خلاقانه بتواند طرحی را خلق کند می تواند برای گرفتن این شناسه اقدامات لازم را انجام دهد.

شناسه شیما در واقع یک نوع مالکیت معنوی به شمار می رود؛ مالکیت معنوی نوعی مالکیت است که به امور غیر مادی تعلق می گیرد. برای مثال افرادی که وسیله ای را اختراع کرده اند با ثبت اختراع خود مالکیت معنوی آن را به نام خود ثبت می کنند.

دریافت شناسه شیما

نحوه ثبت شناسه شیما

طراحی لباس نیز درست مانند اختراع است و شما با ثبت شناسه شیما ایده ای که خلق کرده اید را به نام خود به ثبت خواهید رساند. افرادی که بتوانند این شناسه را ثبت کنند می توانند از مزیت های این ثبت برند نهایت استفاده را ببرند و با انگیزه بیشتری به سمت جلو حرکت کنند.

مزیت های گرفتن شناسه شیما

مزایای ثبت شناسه شیما

ثبت شناسه شیما برای طرحی که خود آن را خلق و ابداع کرده اید مزیت هایی زیادی دارد که برخی از مزیت های در آن ادامه ذکر شده است. اگر به عنوان یک  حرفه ای در این زمینه مشغول به کار هستید توصیه می کنیم حتما برای دریافت این شناسه اقدامات لازم را انجام دهید تا بتوانید از مزیت هایی که برای شما دارد نهایت استفاده را ببرید. از جمله مزیت های این شناسه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شرکت در جشنواره ها

یکی از مزیت هایی که ثبت این شناسه در پی دارد شرکت در جشنواره ها و نمایشگاه ها است. وقتی بتوانید یک ایده و طرح را به نام خود ثبت کنید این فرصت به شما داده خواهد شد تا در نمایشگاه های و جشنواره های متفاوت شرکت کرده و طرح خود را معرفی کنید.

جلوگیری از کلاه برداری

یکی از قابل توجه ترین مزیت هایی که شناسه شیما و ثبت آن برای طراحان به دنبال دارد جلوگیری از کپی برداری است. متاسفانه در این صنعت نیز تقلب های زیادی مشاهده شده و افرادی وجود دارند که برای افزایش سود خود به سراغ طراح های دیگران می روند.

وقتی یک فرد به عنوان یک طراح حرفه ای شناسه شیما را دریافت می کند این فرصت را از افراد سود جو گرفته و تقلب و سوء استفاده کردن از ایده های خلاقانه سایرین به میزان زیادی کاهش پیدا می کند. دریافت این شناسه به شما کمک می کند تا هیچ گاه طرح و ایده شما مورد دزدی و سرقت واقع نشود.

طریقه ثبت شناسه شیما

استفاده از بیمه

مورد دیگری که می تواند برای برخی بسیار جالب توجه باشد دریافت بیمه است. افرادی که ده شناسه شیما در اختیار داشته باشند می توانند بیمه هنرمندان را دریافت کنند.

در اختیار داشتن مالکیت اثر

برندها به عنوان شناسنامه های کارها شناخته می شوند. هر برندی در هر حوزه ای، مالک و صاحب اثر را نشان می دهد. برای هویت بخشی به ایده هایی که برای بار اول مطرح می شوند ثبت برندها بسیار لازم و ضروری است.

شناسه شیما نیز در راستای ثبت مالک اثر فعالیت کرده و به طراح لباس این فرصت را می دهد تا بتواند برند خود را مطرح کند و به شهرت برسد. اگر تصور می کنید در دنیای پوشاک جای اثری که شما طراحی کرده اید خالی است حتما برای ثبت آن اقدام نمایید.

طراحی لباس بدون دغدغه

یکی دیگر از مزیت هایی که ثبت شناسه شیما برای شما به دنبال خواهد داشت طراحی لباس بدون دغدغه و نگرانی است. این مورد از نظر روحی و روانی به شدت بر روی شما کار شما تاثیرگذار بوده و می تواند زمینه ساز خلق ایده هایی بسیار ناب و خلاقانه باشد.

وقتی شما در انتهای کار طراحی خود می دانید که در نهایت این برند با نام شما در بازار تولید خواهد شد این حس برای هر طراح لباسی می تواند بسیار جذاب ظاهر شود و به او برای ادامه کاری که در آن قدم گذاشته است انرژی زیادی تزریق کند.

مراحل ثبت شناسه شیما

مراحل دریافت شناسه شیما

با توجه به مزیت هایی که در فوق به آن اشاره کردیم توصیه می کنیم افرادی که در حوزه طراحی لباس دستی بر آتش داشته و قصد دارند به صورت حرفه ای به کار خود ادامه دهند حتما برای ثبت یکی از طرح های خود اقدام کنند. اگر نمی دانید چگونه باید شناسه شیما را ثبت کنید ادامه این متن را مطالعه کنید. مراحل ثبت شناسه شیما به شرح زیر است:

  • برای ثبت شناسه شیما باید به سایت ایران مد، http://www.iranmode.com مراجعه کنید. این سایت به بنیاد ملی مد و لباس ایران تعلق دارد.
  • در مرحله دوم باید به قسمت صدور شناسه شیما بروید و فرم درخواست این شناسه را پر کنید. بعد از آنکه تمام مراحل را به درستی انجام دادید و اطلاعات مورد نظر را وارد کردید یک شماره پیگیری 8 رقمی به شما داده می شود. این شماره از طریق ایمیل و یا پیامک به دست شما خواهد رسید. دقت داشته باشید که صدور مجدد این شماره امکانپذیر نبوده و اگر می خواهید این کد را مجددا در اختیار داشته باشید باید دو مرتبه درخواست خود را ثبت کنید.
  • چنانچه بخواهید وضعیت درخواست خود را رسیدگی کنید می توانید از طریق شماره پیگیری، کد ملی و تلفن همراهی که در سامانه ثبت کرده اید اقدام کنید. توجه کنید که هر گونه تغییری به کمک پست الکترونیک و پیامک به اطلاع شما رسانده خواهد شد.
  • در مرحله آخر متقاضی دریافت شناسه شیما باید یک نمونه از طرح ثبت شده را به دبیرخانه بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایرانی بفرستد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *