داشتن گواهی ثبت اختراع چه حق و حقوقی دارد؟

 

مخترعین با به ثبت رساندن اختراع خود در اداره مالکیت صنعتی می‌توانند از حقوقی نسبت به اختراع خود بهره‌مند شوند. ثبت اختراع دو حق بسیار مهم را برای مخترع به همراه خواهد داشت. اولی حق معنوی اختراع که دائمی و همیشگی می‌باشد و دومی حق مادی اختراع می‌باشد که بسته به نوع اختراع مدت زمان محدودی در اختیار مخترع خواهد بود و پس از اتمام زمان تعیین شده گواهی ثبت اختراع باطل شده و حقوق مادی مخترع نیز از بین خواهند رفت. ثبت اختراع همچنین مزایای بسیار زیاد دیگری نیز با خود به همراه دارد که مخترعین زیادی را ترغیب به ثبت اختراع‌شان می‌کند. در ادامه این مطلب با ما همراه اشید تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با ثبت اختراع، حقوق ثبت اخترع، مزایا و مدارک مورد نیاز برای آن، با شما در میان بگذاریم.

 

ثبت اختراع چیست؟

از آن‌جایی که اختراع حاصل تفکرات و تراوشات فکری و ذهنی فرد مخترع می‌باشد، قانون کشور ما نیز اهمیت بسیار ویژه‌ای برای حمایت از حقوق مخترعین قائل است. مخترعین می‌توانند با به ثبت رساندن اختراع خود تحت حمایت اداره مالکیت صنعتی قرار گرفته و از حقوق مهمی بهره‌مند شوند.

لازم است بدانید که هر اختراعی به ثبت نمی‌رسد و باید شرایط ویژه‌ای داشته باشد. به طور کلی اختراع باید دارای 3 شرط زیر باشد تا امکان ثبت آن در اداره مالکیت صنعتی و بهره‌مندی از حقوق ثبت اختراع، برای مخترع فراهم شود. این 3 شرط عبارتند از:

  • نوآوری: بدین معنا که اختراع نباید برای شخصی با سطح آگاهی و مهارت میانگین در حوزه اخترع، مشهود و قابل درک باشد.
  • تازگی: ایده‌ی اختراع باید کاملا جدید بوده و پیش‌تر توسط افراد دیگر به ثبت نرسیده باشد. برای آگاهی نسبت به تازگی ایده اختراع لازم است پیش از ثبت اختراع اقدام به استعلام ثبت اختراع نمایید. زیرا در صورت تکراری بودن اختراع، ثبت آن انجام نشده و در نتیجه از حقوق ثبت اختراع بهره‌مند نخواهید شد.
  • سودمندی: اختراع شما باید قابلیت تبدیل به یک محصول و یا فرآیندی صنعتی را دارا باشد و همچنین موجب سودمندی صنعت اقتصاد شود.

 

حقوق ثبت اختراع

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، ثبت اختراع دو حق مهم برای مخترع به ارمغان خواهد آورد. اولین حق، حق معنوی اختراع می‌باشد، که همیشگی و دائمی است. منظور از همیشگی بودن حق معنوی اختراع این است که همیشه نام مخترع روی اختراع خواهد ماند، مگر اینکه خود مخترع طی درخواستی مکتوب، از اداره مالکیت صنعتی بخواهد که نامش روی اختراع درج نشود. دومین حق، حق مادی اختراع می‌باشد که مدت زمانی محدود دارد و بسته به اختراع، این مدت زمان می‌تواند 5، 10، 15 و یا 20 ساله باشد. پس از اتمام زمان تعیین شده مخترع دیگر از حقوق مادی اختراع خود بهره‌مند نخواهد شد. حقوق مادی ثبت اختراع به معنای امکان هرگونه بهره‌برداری قانونی از اختراع است که بدون اجازه فرد مخترع، یا کسی که گواهی ثبت اختراع را داراست، اشخاص دیگر حق بهره‌برداری از آن را ندارند.

تمام حقوق مادی ثبت اختراع، طبق بند د ماده 5 قانون جدید، قابل واگذاری و انتقال به افراد دیگر می‌باشد و فردی که صاحب اختراع شناخته می‌شود، می‌تواند در مقابل دریافت مبالغی حق.ق ثبت اختراع خود (حقوق مادی) را برای مدت مشخصی به افراد دیگر منتقل کند.

 

حقوق ثبت اختراع

حقوق ثبت اختراع

مزایای ثبت اختراع

حال که نسبت به حقوق ثبت اختراع آگاهی یافته‌اید، وقت آن رسیده که با مزایای ثبت اختراع آشنا شوید. ثبت اختراع مزایای بسیار زیادی برای مخترع و صاحب اختراع به همراه خواهد داشت. یکی از اصلی‌ترین مزایای ثبت اختراع، این است که هیچکس قادر به بهره‌برداری بدون اجازه از حقوق ثبت اختراع شما، نخواهد بود. برخی دیگر از مزایای ثبت اختراع به شرح زیر می‌باشد:

  • امکان ذخیره اختراع به قصد عرضه برای فروش
  • امکان فروش حق امتیاز اختراع در قبال دریافت مبلغ
  • افزایش ارزش تحجاری اختراع و در نتیجه افزایش سود آن
  • فراهم نمودن امکان دسترسی به بازارهای جدید
  • جلوگیری از فعالیت‌ها و اختراعات تکراری و مشابه شما
  • امکان انتقال حقوق ثبت اختراع به ورثه در صورت فوت صاحب حقوق ثبت اختراع
  • امکان شکایت در صورت هرگونه تقلید و یا سوء‌استفاده
  • درج نام مخترع بر روی اختراع، که تنها در صورت درخواست کتبی فرد مخترع مبنی بر عدم درج نام، امکان درج نشدن آن مهیاست.
  • امکان استفاده و بهره‌مندی از مزایا و تسهیلات بنیاد ملی نخبگان
  • امکان استفاده و بهره‌مندی از مزایا و تسهیلات صندوق حمایت از پژوهشگران کشور
  • تسهیلات در زمینه خدمت سربازی
  • امتیاز مثبت برای استخدام افراد
  • پذیرش ساده‌تر برای ادامه تحصیل در کشورهای خارجی

 

برای اطلاع از مزایای اختراع ثبت شده، مقاله ی 17 مورد مزایای ثبت اختراع را مطالعه کنید.

 

مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت اختراع

برای اقدام به ثبت اختراع، پیش از هرچیزی باید اظهارنامه ثبت اختراع را تکمیل و به همراه مدارک مورد نیاز که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، تسلیم مرجع ثبت نماید. برای تکمیل اظهارنامه می‌توانید وارد پورتال اداره کل مالکیت صنعتی به نشانی اینترنتی http://iripo.ssaa.ir شده و به قسمت ثبت اظهارنامه مراجعه نمایید. پس از تکمیل اطلاعات اظهارنامه، وارد بخش بارگذاری ضمائم خواهید شد. در این بخش می‌توانید تصویر مدارک مورد نظرتان را ارسال نمایید.

در مرحله سوم اطلاعات و ضمائم شما مجددا برایتان نمایش داده می‌شود که آن‌ها را تایید کنید. پس از تایید اطلاعات و ضمائم، وارد بخش پرداخت هزینه و دریافت شماره اظهارنامه خواهید شد که پس از انجام پرداخت اینترنتی، شماره ثبت اظهارنامه برای شما ارسال می‌شود.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت اختراع به شرح زیر می‌باشند:

  • تکمیل و ثبت اظهارنامه و فرم‌های مورد نیاز
  • توصیف اختراع (توصیف اختراع شامل موارد عنوان اختراع، دانش قبلی مربوطه، ارزيابی دانش قبلی، افشای اختراع، ارائه راه انجام اختراع، تأثيرات سودمند اختراع، ادعاها، چكيده و اشکال می‌باشد.)
  • نقشه‌های اختراع
  • ادعانامه (در ادعانامه باید 3 شرط اصلی و لازم برای ثبت اختراع شامل نوآوری، تازگی و سودمندی توضیح داده شده و به امضای خود شخص يا وكيل قانونی او برسد و ضمیمه اظهارنامه شود.)
  • فتوكپی شناسنامه مخترع يا مخترعين
  • فتوکپی کارت ملی مخترع یا مخترعین
  • قبض صندوق اداره كل ثبت شركت‌ها و مالكيت صنعتی حاكی از پرداخت وجوه لازم

 

می‌توانید با ارائه مدارک گفته‌شده نسبت به ثبت اختراع خود و بهره‌مندی از حقوق ثبت اختراع اقدام نمایید. در صورتی که در این زمینه تخصص ندارید، می‌توانید از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

 

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…