جدیدترین جریمه عدم اخذ کد اقتصادی

 

هر شرکت بعد از تاسیس و به ثبت رسیدن باید ظرف دوماه، جهت اخذ کد اقتصادی اقدام کند. عدم دریافت کد اقتصادی عواقب هایی دارد، که در این مقاله با هم آن ها را بررسی می کنیم و برای شما بیان می کنیم؛ تصمیم با شماست که کد اقتصادی خود را فوری اخذ کنید یا آن را به تعویق بیاندازید تا با عدم اخذ کد اقتصادی جریمه شوید. این مقاله ی جامع توسط متخصصین آگاه ثبت برای شما مهیا شده تا در تمامی مراحل پس از ثبت شرکت همراه شما باشد. همچنین می توانید از خدمات مشاوره رایگان دریافت کد اقتصادی آگاه بهره مند شوید تا مشمول جریمه به دلیل اخذ نکردن کد اقتصادی نشوید.

 

کد اقتصادی چیست و چه کاربردی دارد؟

کد اقتصادی یک شماره ی ۱۲ رقمی است که تمامی افراد و شرکت ها برای انجام هرگونه فعالیت اقتصادی که در حیطه ی قانون است به آن نیاز دارند. تعداد شخصیت های حقیقی و حقوقی که در کشور فعالیت اقتصادی دارند، بسیار زیاد می باشد. بخشیدن نظم به آن ها، حمایت کردن از آنها و اخذ مالیات از فعالان اقتصادی به این دلیل ضروری است که این اشخاص حقیقی و حقوقی با یک شماره ی مشخص و منحصر به فرد شناخته شوند. به عبارتی می‌توان گفت فعالیت انجام هرگونه فعالیت اقتصادی بوسیله ی شخصیت ها بدون اخذ کد اقتصادی غیرقانونی است، و جرایمی را در پی دارد که در ادامه، به عواقب عدم اخذ این کد می پردازیم.

 

موارد الزامی دریافت و اخذ کد اقتصادی چیست؟

  • اخذ کارت بازرگانی آنلاین
  • شرکت در مزایده ها
  • صدور فاکتور
  • باز کردن حساب در بانک
  • شرکت در مناقصات
  • اخذ قرارداد با شرکتها دولتی

 

ضرورت اخذ کد اقتصادی

1) شرکت شما هنگامی که می خواهد قرارداد بزرگی با شرکت ها و سازمان های کوچک و بزرگ امضا کند، این شرکت ها و سازمان ها از شرکت شما می خواهند تا کد اقتصادی خود را ارائه دهید، و اگر نخواهید یا نتوانید این شناسه را به این شرکت ها یا سازمان ها ارائه دهید، بدون بدون شک نمی توانید قرارداد را امضا کنید و از یک قرارداد خوب دور می مانید و به طور حتم شرکت های رقیب شما این قرارداد را امضا خواهند کرد. این از عواقب پنهان عدم اخذ کد اقتصادی شرکت ها می باشد که تقریبا اعتبار شرکت شما، در صورت وجود نداشتن کد، زیر سوال می رود.

 

2) اگر شما یک تاجر باشید و یا بخواهید شرکتی تاسیس کنید تا به امر واردات و صادرات بپردازید، باید کارت بازرگانی اخذ کنید. و همانطور که در بالاتر نیز برای شما بیان کردیم، اخذ کد اقتصادی نیاز مند داشتن کد اقتصادی می باشد، که اگر شرکت شما به هر دلیلی کد اقتصادی اخذ نکرده باشد، نمی توانید جهت اخذ کارت بازرگانی اقدام کنید و عواقب عدم اخذ حتما به سراغ شما می آید.

 

3) برای رقابت با شرکت های بزرگ، باید برای خود اعتبار بخرید تا بتوانید در مزایده ها و مناقصات از شرکت های دیگر پیشی بگیرید. برای خرید اعتبار باید رتبه ی شرکت شما بالا باشد تا اشخاص حقیقی و یا حقوقی که برای اولین بار با شما ملاقات می کنند از اعتبار شرکت شما مطلع شوند. با تمامی این تعاریف شرکت شما از سوی دستگاه مناقصه گذار یا برگزار کننده مزایده تنها در صورتی مجاز به حضور و ارائه رزومه و پاکت پیشنهادی قیمت است که دارای رتبه باشد؛ حال اگر شما نیاز دارید برای اخذ رتبه ی شرکت خود اقدام کنید، ملزم به اخذ کد اقتصادی هستید. پس عدم اخذ کد اقتصادی مساوی عدم حضور در مناقصات و مزایده هاست که عواقب خود را به همراه دارد.

 

4) شاید بتوان گفت مهمترین دلیل اخذ کد اقتصادی دوری از مشکلات و گرفتاری های مالیاتی است! هر شخص تاجری و نیز هر شرکت، موسسه و سازمانی که به نحوی در کشورمان به فعالیت می پردازد، مکلف است وظایف و تکالیف مالیاتی خود را طبق قانون انجام دهد تا علاوه بر اینکه دچار مشکلات مالیاتی نشود (معایب علی الراس شدن)، بتواند از برخی معافیت های قانونی مالیاتی نیز بهره مند گردد.

 

 

جرائم تخلفات کد اقتصادی

 

جریمه عدم اخذ کد اقتصادی

 

اشخاص حقیقی یا حقوقی که کد اقتصادی نداشته باشند روند مالیاتی آنها با مشکل روبه رو خواهد شد و در صورتی که پرونده مالیاتی تشکیل ندهند در مقابل ضوابط و قوانین سازمان امور مالیاتی کشور علی الراس شناخته می شوند.

تخلفات مربوط به کد اقتصادی

  • استفاده اشخاص حقوقی و حقیقی از شماره اقتصادی سایرین تحت هر عنوان غیرمجاز و خلاف مقررات بوده و تعلق مالیات متوجه شخصی است که شماره اقتصادی او مورد استفاده قرار گرفته است.
  • هر گونه جعل، تقلب، سوء استفاده و تبانی در ارتباط با شماره اقتصادی خلاف مقررات بوده و با متخلفین برابر مقررات قانونی برخورد خواهد گردید.
  • دریافت هر گونه وجه اضافه بر ارزش کالا جهت درج شماره اقتصادی فروشنده و یا عدم درج شماره اقتصادی خریدار خلاف مقررات بوده و با متخلفین برابر مقررات برخوردار خواهد شد.
  • عدم رعایت مفاد این دستورالعمل از جانب اشخاص ذیربط،از قبیل عدم ارائه وی یا درج شماره اقتصادی طرفین معامله در صورتحساب فروش کالا و یا خدمات،خلاف مقررات بوده و با متخلفین برابر مقررات برخورد خواهد گردید.


جرایم مرسوم با شناسه اقتصادی

  • کسانی که برای بار اول از دریافت کد اقتصادی امتناع می کنند و یا در رابطه با قوانین کد اقتصادی سرباز می زنند،مشمول پرداخت 2 برابر سود معاملات انجام شده خود می شوند.
  • چنانچه یک شرکت برای بار دوم مرتکب جرم شود و از درج کد اقتصادی و یا ارسال آن به اداره مالیات خودداری نماید،محل فعالیت اقتصادی به مدت 3 ماه پلمپ می شود.
  • چنانچه تخلف برای بار سوم انجام شود،فرد متخلف به 3 ماه تا 6 ماه حبس محکوم خواهد شد.این حکم برای تمامی مدیران حقوقی نیز قابل اجرا است.

 

الزامات تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی و جرایم

وقتی یک شرکت تاسیس می شود، بدون داشتن پرونده مالیاتی قادر به دریافت کد اقتصادی نمیباشد لذا شرکت نمی تواند هیچگونه فعالیت رسمی و جانبی داشته باشد.

بدون تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی شرکت نمی تواند درانتهای سال مالی، اظهارنامه مالیاتی فعالیت یا عدم فعالیت خود را به اداره دارایی ارائه دهد که این امرخود موجب ایجاد مشکلات مالیاتی برای شرکت میگردد.

چنانچه شرکت در موعد مقرر برای تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی اقدام نکرده باشد، مشمول جرائم اشاره شده در بالا خواهد شد

و بالاخره اینکه داشتن کد اقتصادی برای هر فعالیتی الزامی است

 

اخطارها و جرایم مالیاتی

در راس مطلب چنانچه شرکت برای تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی به سازمان امور مالیاتی مربوطه مراجعه نکند، مرتکب جرم شده است.
مشمول جریمه مالیاتی باید دو برابر مبلغ اولیه به اضافه مبلغ اولیه را پرداخت کند.به عبارتی در صورت عدم تشکیل پرونده و پرداخت حق التمبر دارایی ظرف دو ماه ، به جای قانون 2 در هزار ، معادل 6 در هزار سرمایه ثبت شده شرکت باید پرداخت نمایند.

چنانچه شرکتی در سال مالی گذشته هیچگونه فعالیتی ننموده باشد جهت اعلام عدم فعالیت شرکت، تشکیل پرونده در حوزه مالیاتی الزامی است.
چنانچه فاصله تاسیس شرکت تا زمان تشکیل پرونده بیش از یک سال باشد توضیحات شرکت بابت عدم تشکیل پرونده الزامی است.

 

مدارک لازم برای تشکیل پرونده دارایی

  1. اصل و کپی اساسنامه شرکت
  2. اصل و و کپی روزنامه رسمی
  3. اصل و کپی آگهی تاسیس
  4. اصل و کپی کارت ملی کلیه اعضای هیات مدیره
  5. اصل و کپی شرکت نامه
  6. کپی فیش تلفن محل شرکت
  7. کپی سند مالکیت یا اجاره نامه به نام شرکت
  8. اصل و کپی اظهارنامه ثبت شرکت ها
  9. اصل و کپی آگهی تغییرات
  10. اصل و کپی شناسنامه (صفحه اول) اعضای هیات مدیره
  11. اصل گواهی امضای صاحبان امضای مجاز تائید شده در دفترخانه اسناد رسمی
  12. تکمیل دفترچه مشخصات شناسایی شرکت (دفترچه ثبت نام اشخاص حقوقی)
  13. اصل فیش واریز دو در هزار مبلغ سرمایه اولیه شرکت در بانک ملی

 

هر شرکت و یا موسسه بعد از اینکه به ثبت رسید و آگهی تأسیس آن صادر شد باید طی دو ماه در دارایی تشکیل پرونده داده و جهت اخذ کد اقتصادی اقدام نماید. کد اقتصادی شماره ای است 12 رقمی که برای اشخاص حقیقی و حقوقی که به تولید کالا و خدمات اشتغال دارند، وضع شده است. این کد جهت شناسایی شرکت در واحد مالیاتی استفاده می شود.بر این اساس، مطابق قانون مالیاتی تصویب شده، تمامی شرکت های ثبت شده ملزم به اخذ کد اقتصادی می باشند، و عواقب عدم دریافت شناسه را برای شما بیان کردیم. لازم به ذکر است متخصصین آگاه ثبت در تمامی مراحل دریافت کد اقتصادی شما را با مشاوره رایگان تلفنی راهنمایی می کنند.

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…