Skip to content
آگاه ثبت » وبلاگ و مقالات » مقالات ثبت شرکت » ثبت شرکت فیلمسازی

ثبت شرکت فیلمسازی

ثبت شرکت فیلم سازی

ثبت شرکت فیلم سازی در ایران

شرکت فیلمسازی یکی از محبوب‌ترین و پرمخاطب‌ترین شرکت‌هایی است که افراد زیادی برای ثبت آن اقدام می‌کنند. دلیل عمده این امر یکی جذابیت بالای فیلمسازی و مسائل مربوط به آن است، و دیگری سود بالایی است که این کار به همراه دارد. ضمن اینکه این مسئله می‌تواند شهرت بسیاری نیز برای افراد دارای شرکت فیلمسازی به همراه بیاورد. به همین دلیل است که این کار متقاضیان بسیاری دارد. به همین سبب ما تلاش کرده‌ایم در قالب یک مقاله جامع، اطلاعات مفیدی را درباره نحوه ثبت شرکت فیلمسازی در اختیار شما قرار دهیم تا در صورت تمایل برای انجام این کار، اطلاعات اولیه و مفیدی در این زمینه به دست آورید.

مراحل ثبت شرکت فیلمسازی

ثبت شرکت فیلم سازی چه مراحلی دارد

شرایط فعالیت در یک شرکت فیلمسازی به گونه‌ای است که این کار باید به صورت یک فعالیت گروهی در نظر گرفته شود. روند ساخت فیلم معمولا چندین ماه و در برخی وارد چند سال زمان می‌برد، به همین دلیل است که فعالیت فیلمسازی تاثیر زیادی از نظر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بر روی جوامع مختلف می‌گذارد. مراحل ثبت شرکت فیلم‌سازی به شرح زیر است:

  • در مرحله اول شخص متقاضی باید درخواست کتبی خود را در زمینه ثبت شرکت فیلم‌سازی به اداره مربوطه در محل زندگی خود تحویل دهد.
  • سپس درخواست مربوطه توسط دبیرخانه ثبت و پس از آن به کارشناسی که در زمینه امور سینمایی فعالیت دارد، ارائه می‌شود.
  • پس از آن کارشناس مدارک ارائه شده توسط متقاضی را به طور دقیق بررسی می‌کند.
  • پس از تایید مدارک و شرایط متقاضی، وی باید فرم‌های مربوطه را تکمیل کند و پس از آن پرونده خود را به کارشناس امور سینمایی تحویل دهد.
  • کارشناس نسبت به ثبت نامه معرفی متقاضی و ارائه آن به مسئول حراست اقدام و مسئول مزبور صلاحیت فرد متقاضی را تایید می‌کند. سپس نامه مزبور توسط رئیس اداره امضا می‌شود.
  • پس از آن مسئول حراست پاسخ را به نهاد مربوطه تحویل می‌دهد.
  • پس از این مرحله نوبت ارائه معرفی‌نامه متقاضی به نیروی انتظامی و اداره تشخیص هویت است، در عین حال معرفی‌نامه باید با امضای رئیس اداره همراه باشد.
  • در مرحله بعد کارشناسان مکان فعالیت شرکت فیلمسازی را به دقت بررسی می‌کنند.
  • و در مرحله نهایی نیز متقاضیان ثبت شرکت، نسبت به تحویل آگهی تاسیس شرکت در روزنامه به کارشناس امور سینمایی اقدام می‌کنند.

شرایط ثبت شرکت فیلمسازی

اعضای ثبت شرکت فیلم سازی

ثبت شرکت فیلمسازی شرایط خاص خود را دارد. در واقع هر فردی که درخواست ثبت این شرکت را دارد، باید در این زمینه دارای تجربه و تحصیلات آکادمیک باشد. از سوی دیگر فرد باید پیش از این کارهایی در این زمینه انجام داده باشد. به طور کلی فرد متقاضی دریافت مجوز برای ثبت شرکت فیلمسازی باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • باور به یکی از ادیان مشخص شده در قانون اساسی
  • دارا بودن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • حداقل سن مجاز برای این کار 27 سال است
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه و و عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • داشتن سابقه و تجربه مورد نیاز در مورد فیلمسازی
  • داشتن دست‌کم مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته کارگردانی و یا رشته های مربوط به فیلمسازی
  • داشتن تخصص و تجربه کافی و در عین حال ارائه چند نمونه کار انجام شده توسط فرد متقاضی
  • عدم اشتهار به داشتن سابقه مالی نامناسب و ورشکستگی بر اثر کوتاهی خود فرد

قوانین ثبت شرکت فیلمسازی

ثبت شرکت فیلم سازی چه شرایط و قوانینی دارد

برای ثبت شرکت فیلمسازی رعایت چند قانون بسیار ضروری و مهم است. از جمله اینکه شرکت دست‌کم باید دارای سه عضو و دو بازرس باشد و اینکه حداقل سرمایه تعیین‌شده برای شرکت 100 هزار تومان است که 35 درصد از آن باید به صورت نقدی در نظر گرفته شود. در عین حال همه اعضای شرکت باید دارای تجربه و تخصص کافی در زمینه فیلمسازی باشند و توانایی انجام این کار را داشته باشند. مرجع قانونی برای ارائه تقاضا و صدور مجوز ثبت شرکت فیلمسازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. از سوی دیگر ضروری است که دست‌کم سه عضو شرکت دارای مدرک حرفه‌ای مرتبط با امور فیلمسازی باشند.

در عین حال مدیرعامل شرکت فیلمسازی نباید در ادارات یا سازمان‌های دولتی شغلی داشته باشد، و اینکه مدیرعامل موسسه دیگری نیز نباشد. شرکت فیلمسازی حق برگزاری دوره‌های آموزش تولید فیلم سینمایی از قبیل نویسندگی، کارگردانی، عکاسی و بازیگری را دارد و می‌تواند در این زمینه نمایشگاه هم برگزار کند. در عین حال این شرکت اجازه ساخت فیلم کوتاه و انیمیشن را نیز دارد.

هزینه‌های ثبت شرکت فیلمسازی

هزینه ثبت شرکت فیلمسازی به طور کلی حدود سه میلیون تومان است. بیشترین بخش این هزینه مربوط به دستمزد ثبت شرکت است و سایر هزینه‌ها نیز مربوط به فرم‌های مربوطه، درج آگهی در روزنامه و پلمپ دفاتر، هزینه‌های مربوط به استعلام‌های انجام شده، هزینه بررسی‌ مدارک و سوابق توسط کارشناس امور سینمایی، و هزینه‌های دیگر است. در عین حال این مبلغ ممکن است مقداری نوسان داشته باشد و بیشتر یا کمتر شود.

در عین حال باید به این نکته توجه داشته باشید که یک مدرک دیگر نیز برای ارائه به اداره ثبت شرکت‌ها ضروری است، در صورتی که بخشی از سرمایه شرکت از اموال غیرنقدی مانند زمین یا ملک باشد. نام این مدرک تقویم‌نامه است و باید توسط کارشناس رسمی دادگستری صادر شده باشد. این مدرک نیز باید ضمیه دیگر مدارک مورد نیاز شود.

مدت زمان ثبت شرکت فیلمسازی

به طور معمول ثبت شرکت فیلمسازی حدود یک ماه زمان می‌برد. این مسئله تا حد زیادی بستگی به این دارد که مدارک شما تا چه حد کامل و بدون نقص باشد. از سوی دیگر میزان تجربه و توانایی شما در امر فیلمسازی نیز بر روی این زمان تاثیرگذار خواهد بود. در عین حال اگر شما در زمینه مسائل مربوط به ثبت شرکت آگاهی کامل دارید، زمان کمتری را برای این کار صرف خواهید کرد. اما اگر از آگاهی کافی در این زمینه برخوردار نیستید، مجبور هستید زمان بیشتری را برای این منظور در نظر بگیرید، و یا اینکه از افراد آگاه کمک بگیرید که این کار هزینه بیشتری را به شما تحمیل خواهد کرد.

مدارک مورد نیاز ثبت شرکت فیلمسازی

ثبت شرکت فیلم سازی چه مدارکی لازم دارد؟

به طور کلی مدارک ثبت شرکت های فیلم سازی به شرح زیر است :

  • کپی شناسنامه و کارت ملی همه اعضای شرکت
  • گواهی عدم سو پیشینه برای همه اعضای شرکت
  • ارائه کپی اقرارنامه که به امضای همه سهامداران رسیده باشد
  • ارائه وکالتنامه اگر قرار است همه امور توسط وکیل انجام شود
  • ارائه مجوز در صورت نیاز
  • فرم تقاضانامه در دو نسخه که به امضای همه سهامداران رسیده باشد
  • فرم اساسنامه در دو نسخه که به امضای همه سهامداران رسیده باشد
  • ارائه اساسنامه در 4 نسخه که همه اعضا آن را امضا کرده باشند
  • کپی مدرک تحصیلی اعضای شرکت مرتبط با رشته فیلمسازی
  • گواهی مبنی بر عدم اعتیاد اعضا به مواد مخدر
  • کپی اجاره نامه و یا سند مالکیت محل فعالیت شرکت

انواع شرکت‌های قابل ثبت فیلمسازی

به طور کلی دو نوع شرکت فیلمسازی وجود دارد که قابل ثبت در اداره‌های مربوطه هستند. یکی شرکت فیلمسازی سهامی خاص که در این شرکت‌ها سهم اعضا به طور دقیق مشخص شده است و فعالیت این شرکت‌ها نیز به صورت تجاری است. و دیگری شرکت با مسئولیت محدود که این نوع شرکت را دو یا چند نفر برای انجام اهداف تجاری تشکیل می‌دهند و هر یک از اعضا بر اساس میزان سرمایه‌ای که در اختیار شرکت قرار داده است، حق انجام فعالیت و امور مربوط به شرکت را دارد. در عین حال باید عبارت با مسئولیت محدود در نام شرکت درج شود. از سوی دیگر در این نوع شرکت امکان انتخاب اسم یکی از اعضا به عنوان اسم اصلی موسسه وجود ندارد.

مزایای ثبت شرکت فیلمسازی

صنعت فیلم یکی از پولسازترین صنایع موجود در تمام دنیا است. به همین دلیل است که ثبت شرکت فیلمسازی می‌تواند سود و در عین حال شهرت بسیاری برای اعضای این شرکت به همراه داشته باشد، به گونه‌ای که شرکت‌های فیلمسازی در دنیا سالانه میلیاردها دلار سود خالص از این کار به دست می‌آورند. ایجاد ارتباط و تعامل با هنرمندان و بزرگان عرصه فیلمسازی نیز از دیگر مزایای این کار محسوب می‌شود. شما می‌توانید برای داشتن آگاهی بیشتر از شرایط و موارد مربوط به ثبت شرکت فیلمسازی، با کارشناسان ما در سامانه آگاه ثبت تماس بگیرید و از به روزترین مسائل مربوط به این کار به طور کامل و دقیق آگاه شوید.

مشاوره رایگان ثبت شرکت فیلم سازی

شما می توانید برای پیگیری امور ثبت شرکت در این زمینه، اقدام به دریافت خدمات مشاوره رایگان از سامانه آگاه کنید. برای این کار کافیست شماره تماس های درج شده در وبسایت را برداشته و با ما تماس بگیرید. یکی دیگر از روش ها تکمیل فرم درج شده در این صفحه می باشد که با درج اطلاعات خود، ما با شما تماس خواهیم گرفت.

سوالات متداول

آیا امکان ثبت شرکت فیلم سازی بصورت آنلاین وجود دارد؟

بله شما می توانید درخواست تاسیس و ثبت شرکت آنلاین را از این صفحه درج نمایید.

مدرک تحصیلی مورد نیاز برای ثبت شرکتهای فیلم سازی چیست؟

برای تاسیس این شرکتها نیازی به مدرک تحصیلی خاصی نیست و با حداقل مدرک دیپلم می توانید اقدام به پیگیری این فرآیند کنید.

برای تاسیس شرکت فرم زیر را ارسال کنید:

  • 9 − 2 =

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *