ثبت ایده فکری چه شرایطی دارد؟

 

ایده یا مثال یا صورت یا انگاره یا طرح، در حقیقت یک تصور ذهنی است. شاید بتوان ایده دادن را اولین گام برای حل یک مشکل یا برآورده کردن یک نیاز دانست. به عبارت دیگر ایده ساده ترین راه حلی است که انسان در برابر یک مسئله یا نیاز به آن فکر می کند. هرچند می توان یک ایده را بسط داد و پیچیده کرد. ایده یک نوع تنگه ذهنی درون افکار شخص می باشد که با مطرح نمودن آن موضوعیت خود را پیدا می کند. ایده یک نوع اندیشه، فکر و عقیده است که رسیدن به آرمان و موفقیت را به همراه دارد. چگونگی ثبت ایده فکری یکی از مسائل مهمی است که باید توسط موسسات حقوقی برای شما متقاضیان گرامی ساده گردد.

 

طرح ایده: ایده یک نوع نوآوری یا سبک جدیدی از نحوه مصرف یا اجرای یک خدمت یا فعالیت می باشد که با خود سهولت در انجام کارهای مربوطه را دارد. طرح یک ایده، با توجه به ماهیت ذهنی آن، می تواند فارغ از هرگونه قید و بندی صورت بپذیرد. اما رای عملی کردن آن، باید به بسیاری از این محدودیت ها مثل قوانین فیزیکی، حقوقی و غیره توجه کرد.

حال با توجه به تعریف ایده باید ببینیم که آیا ایده ها قابل ثبت می باشند؟

منظور ما از ثبت این است که ابتدا این ایده به نام شما ثبت شود و دوم اینکه حق انحصاری استفاده از این ایده به شما تعلق بگیرد.

 

ثبت ایده فکری

برای اینکه یک ایده بتواند ثبت شود و به طور کامل حمایت شود، باید دارای شرایط زیر باشد:

1) جدید بودن

2) گام ابتکاری

3) کاربرد صنعتی 49 افشاء کامل

 

جدید بودن ایده: شرط جدید بودن ایده به این معناست که نوآوری ادعا شده قبلا به هیچ شکل افشاء عمومی نشده باشد. به معنای دقیق تر یعنی اولین جایی که نوآوری در آن فاش شده است، اداره ثبت ایده باشد.

گام ابتکاری ایده:  شرط گام ابتکاری ایده به این معنا است که ایده جدید ادعا شده باید مشکلی را در یک حرفه یا فن برطرف کند و تنها جدید بودن ایده کافی نمی باشد. چنانچه شما بخش جدیدی به یک محصول موجود را پیشنهاد دهید و این بخش جدید هیچ مزیتی ایجاد نکرده باشد و مشکلی را حل نکرده باشد این ایده قابل ثبت نمی باشد.

 

دلایل ثبت ایده فکری

خالق یک ایده فکری با ثبت ایده می تواند مورد حمایت قانون قرار گیرد. قانون به کسی که خالق یک اثر ادبی – هنری یا مخترع است حقوق اختصاصی می دهد که بتوان از اثر یا اختراع خود بهره برداری تجاری کند. حقوق مالکیت فکری می تواند فروخته شود و یا اجاره داده شود. با ثبت ایده خود با مشاورین حقوقی و ثبتی آگاه ثبت تماس حاصل فرمایید.

 

 

قواین ثبت ایده فکری

 

جدیدترین شرایط ثبت ایده فکری

 

سابقه قانون گذاری برای حمایت از مالکیت فکری در ایران به بیش از 80 سال قبل بر می گردد و در طی این سال ها به ویژه در بیست سال اخیر، ایران به کنوانسیون های بین المللی متعددی در این زمینه پیوسته است. از جمله کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی و کنوانسیون تاسیس سازمان جهانی مالکیت فکری.

قوانین و آیین نامه های اصلی به حوزه حقوق مالکیت فکری

قانون حمایت حقوق مولفان و منصفان و هنرمندان، قانون حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم افزارهای رایانه ای، قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری، قانون جرائم رایانه ای، قانون تجارت الکترونیکی، قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات و آثار صوتی، قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری و اختراعات و غیره.

 

چه آثار یا ایده ای قابل حمایت و ثبت می باشد؟

  1. آثار نوشته عبارت است از کتاب، رساله، جزوه و نمایش نامه، شعر، اثر موسیقی (پیش از اجرا بر روی صحنه کاغذ) و هم چنین ترجمه، اقتباس و تلخیص.
  2. آثار سمعی و بصری
  3. آثار رادیویی و تلویزیونی (به طور اخص، گرچه مشمول بند قبلی نیز می باشد)
  4. آثار سینمایی
  5. اثر موسیقی و صوتی
  6. اثر تجسمی مثل مجسمه سازی، سفالگری، خوشنویسی، عکاسی، گرافیک، معماری و صنایع دستی
  7. اثر فنی که جنبه اختراع و ابتکار داشته باشد. مثل: نرم افزارهای رایانه ای

 

مدارک لازم برای ثبت ایده های فکری

باید گفت که همه اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی می توانند ایده های خود را به ثبت برسانند.

 

الف) اشخاص حقوقی

  1. ارائه روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت.
  2. کپی مدارک شناسایی مدیرعامل شرکت.
  3. نمونه ایده فکری و یا توضیحات کامل در مورد ایده.
  4. آدرس محل فعالیت شرکت.

 

ب) اشخاص حقیقی

  1. کپی مدارک شناسایی متقاضی
  2. نمونه ایده فکری و یا توضیحات کامل
  3. آدرس دقیق پستی

 

به شما پیشنهاد می کنم برای انجام سریع روند ثبت ایده خود و جلوگیری از بروز مشکلات ثبت ایده فکری خود را به مشاورین ثبتی و حقوقی آگاه ثبت بسپارید. ما در این موسسه بهترین خدمات را به شما ارائه می دهیم.

دیدگاه های دیگران
علی پایدار 3 سال پیش:

درود بر شما بایستی به عنوان طرح صنعتی ثبت کنید. جهت راهنمایی بیشتر با شماره 02141858 در تماس باشید.

masha 3 سال پیش:

باسلام بنده طرحی از گیربکس دارم که من هنوزجایی ندیدم کجابفرستم

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…