تمدید شرکت سهامی خاص

تمدید کردن شرکت سهامی خاص

به طور کلی شرکت سهامی جزو شرکت‌های بازرگانی طبقه‌بندی می‌شود حتی اگر فعالیت بازرگانی انجام ندهد. در اینگونه شرکت‌ها که بر اساس سهام افراد فعالیت می‌کنند هر شخصی به اندازه میزان سهام خود در شرکت رتبه‌بندی می‌شود. شرکت‌های سهامی به دو دسته تقسیم می‌شوند، شرکت‌های سهامی خاص و شرکت‌های سهامی عام. در این مقاله نکات مربوط به تمدید شرکت‌های سهامی خاص را برای شما شرح خواهیم داد.

شرکت سهامی خاص از بخش‌های مختلفی از جمله هیئت مدیره تشکیل شده است، با توجه به قوانین حداقل ۵ نفر از افراد شرکت باید عضو هیئت مدیره باشند که معمولاً ۳ نفر از این افراد به عنوان سهامدار و ۲ نفر دیگر به عنوان بازرس فعالیت می‌کنند.

 

ویژگی‌های شرکت سهامی خاص

می‌توان گفت شرکت سهامی خاص در بین تمام شرکت‌های موجود در ایران جزو شرکت‌های پرطرفدار است، دلیل این استقبال از شرکت‌های سهامی خاص ویژگی‌های مثبت این نوع از شرکت‌ها است.

در ابتدا هر شرکتی نیازمند ثبت در مراکز دولتی است، مراحل ثبت شرکت سهامی خاص آسان و ساده است و از این رو افراد زیادی به تأسیس این نوع شرکت علاقمند هستند. از طرفی برخی از افراد تصور می‌کنند که برای شروع یک کسب و کار از جمله تاسیس یک شرکت نیازمند مقدار زیادی سرمایه هستند، در حالی که برای تاسیس یک شرکت سهامی خاص نیاز به سرمایه بزرگی ندارید.

 

مشخصات شرکتهای سهامی خاص برای تمدید

نحوه تمدید شرکت سهامی خاص

در شرکت‌های سهامی خاص این امکان وجود دارد که اوراق بهادار را در بازار بورس عرضه کنید. همچنین با توجه به اعتبار این گونه شرکت‌ها امکان دریافت وام و تسهیلات بانکی افزایش پیدا می‌کند.

به هنگام ثبت و تاسیس یک شرکت سهامی خاص نکات مهمی نیز وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید، تعداد شرکا در این گونه شرکت‌ها در کمترین حالت ممکن باید ۳ نفر باشد، برای انتخاب مدیران در شرکت سهامی خاص باید روند اداری ثابتی طی شود یعنی علاوه بر صورتجلسه کردن موارد ذکر شده باید این صورتجلسه توسط تمام سهامداران شرکت امضا شود. نکته دیگر درباره شرکت سهامی خاص این است که حداقل تعداد برای اعضای هیئت مدیره ۳ نفر است.

 

تمدید کردن شرکت سهامی خاص

تمدید شرکت سهامی خاص در اصل به معنای تمدید دوره فعالیت اعضای هیئت مدیره است. همانطور که گفته شد یک شرکت سهامی خاص از یک هیئت مدیره ۵ نفره تشکیل می‌شود که دو نفر از آن‌ها جزو بازرسان و ۳ نفر از آن‌ها جزو سهامداران و اعضای هیئت مدیره هستند. این افراد در مدت معینی می‌توانند فعالیت کنند و پس از این مدت یا باید جایگزین شوند یا اینکه دوره فعالیت آنان تمدید شود. اعضای هیئت مدیره یا همان سهامداران می‌توانند به مدت دو سال فعالیت کننده و بازرسان نیز می‌توانند به مدت یک سال فعالیت کنند. پس از اتمام این دوره هم می‌توانند به کار خود ادامه دهند و هم می‌توانند با افراد دیگری جایگزین شوند. اگر این افراد قصد ادامه فعالیت‌های خود در سمت قبلی را داشته باشند باید روزنامه رسمی را نیز تمدید کنند.

 

تمدید روزنامه رسمی شرکت سهامی خاص

تمدید شرکت سهامی خاص در روزنامه

به طور کلی زمانی که یک شرکت از هر نوعی که باشد تاسیس شود و ساز و کار و کارکنان شرکت مشخص شود باید در روزنامه رسمی کشور که مرجع اطلاع‌رسانی دولتی است به سایر مردم اعلام شود و آگهی تحت عنوان شروع فعالیت شرکت به چاپ برسد. همانگونه که ثبت شرکت در روزنامه رسمی چاپ شده باید هر گونه تغییرات ایجاد شده در شرکت نیز در این روزنامه چاپ شود. شرکت سهامی خاص نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد و با توجه به اینکه اعضای هیئت مدیره این شرکت هر دو سال یکبار و بازرسان هر یک سال یکبار تمدید یا جایگزین می‌شوند شرکت باید به تمدید روزنامه رسمی نیز اقدام کند.

در صورتی که تغییرات شرکت سهامی خاص در روزنامه رسمی به چاپ نرسیده باشد به هنگام انجام امور مختلف با مشکل مواجه خواهد شد و در این حالت فاقد اعتبار می‌باشد.

 

تمدید هئیت مدیره شرکت سهامی خاص

زمانی که مدت فعالیت دو ساله اعضای هیئت مدیره به اتمام رسید باید شرکت سهامی خاص اقدام به تمدید فعالیت آنان و یا انتخاب جانشین برای آنان کند. برای این کار در مرحله اول باید یک صورتجلسه با همین عنوان تنظیم و توسط تمام اعضای هیئت مدیره و بازرسان امضا شود سپس این صورتجلسه به همراه تاییدیه که از جانب سامانه ثبت شرکت‌ها صادر شده است به مراکز مربوطه ارسال کنید.

در این مرحله کارشناسان مدارک ارسالی شما را بررسی خواهند کرد و زمانی که این مدارک به تایید ابتدایی برسند به شخص متقاضی با پیامک اطلاع‌رسانی خواهد شد. سپس فرد متقاضی باید با مراجعه حضوری و انجام اقدمات لازم و پرداخت هزینه‌های تعیین شده مراحل تمدید را نهایی کند.

در مرحله آخر نیز باید تغییرات ثبت شده در روزنامه رسمی کشور چاپ شود.

 

تمدید بازرسان شرکت سهامی خاص

بازرسینی که در شرکت سهامی خاص فعالیت می‌کنند باید به طور مرتب هر سال تمدید شوند و یا اینکه جانشینی برای آنان انتخاب شود. در صورتی که بازرسان شرکت سهامی خاص در موعد مقرر تمدید یا جایگزین نشوند در روند صورتجلسه‌های شرکت مشکل ایجاد خواهد شد و هیچ صورتجلسه‌ای امکان ثبت نخواهد داشت. و در چنین حالتی فعالیت‌های شرکت مختل می‌شود چرا که گزارش‌های مختلفی در شرکت سهامی خاص باید توسط بازرسان تایید شود و در صورتی که زمان فعالیت خود بازرسان به اتمام رسیده باشد این عمل امکان‌پذیر نیست.

فرض کنید یک تغییری در اطلاعات شرکت سهامی خاص ایجاد شده باشد و زمانی که قصد تمدید یا تغییر این اطلاعات را داشته باشید باید این موارد صورتجلسه شوند، اما در شرایطی که بازرسان شرکت هنوز تعیین و تکلیف نشده باشند این امر نیز امکان‌پذیر نیست. پس بهتر است هر سال در زمان مقرر اقدام به تمدید یا تعویض بازرسان شرکت کنید.

 

مدارک تمدید شرکت سهامی خاص

مدارک برای تمدید شرکت سهامی خاص

برای انجام مراحل مربوط به تمدید شرکت سهامی خاص باید مدارک لازم را تکمیل کنید، این مدارک شامل موارد زیر هستند؛

صورتجلسه‌ای که برای تمدید اعضای هیئت مدیره و بازرسان تنظیم می‌شود صورتجلسه مجمع عمومی عادی خوانده می‌شود، یکی از مدارک لازم به همراه داشتن این صورتجلسه یا هر صورتجلسه‌ای است که به این موضوع مرتبط باشد.

صورتجلسه‌های ارائه شده همگی باید به امضای تمام اعضای هیئت مدیره و بازرسان رسیده باشد در غیر این صورت فاقد اعتبار می‌باشند.

کپی مدارک شناسایی یعنی تصویر شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره و بازرسان نیز باید ارائه شود.

یکی دیگر از مدارک لازم برای این کار عدم سوء سابقه اعضای هیئت مدیره و بازرسان است، در جلسه‌ای که برای تمدید برگزار می‌شود تمامی این اعضا باید درمورد این موضوع شفاف سازی کنند.

لیست سهامداران شرکت و میزان سهام هر کدام نیز برای تمدید شرکت سهامی خاص مورد نیاز است.

 

هزینه تمدید شرکت سهامی خاص

 

به طور کلی هزینه‌هایی که در کارهای اداری صرف می‌شود به طور دقیق قابل تعیین نیستند و با توجه به اینکه در هر مرحله‌ای از کارهای اداری شرایط خاصی وجود دارد هزینه‌ها نیز ممکن است برای هر شخصی متفاوت باشد. در مورد تمدید شرکت سهامی خاص نیز این شرایط وجود دارد، اما به طور کلی مشخص است که در کدام یک از مراحل ملزم به پرداخت هزینه هستید.

در مرحله اول تمدید که باید به سامانه ثبت شرکت‌ها مراجعه می‌کردید پس از بارگذاری کامل مدارک باید هزینه‌ای که از جانب سامانه ثبت تعیین شده است را پرداخت کنید.

پس از اینکه به مرحله چاپ آگهی در روزنامه رسمی کشور رسیده باشید، باید هزینه‌های مربوط به چاپ و انتشار آگهی را نیز پرداخت کنید.

در مرحله آخر که به صورت حضوری در اداره ثبت حاضر می‌شوید باید هزینه‌های مربوط به کارمزد اداره ثبت را پرداخت کنید.

 

جمع بندی

تمدید شرکت های سهامی خاص در ایران یا کشور های خارجی، موضوع بسیار مهمی از جهت داشتن تائیدیه برای ادامه فعالیت می باشد. برای پیگیری تمدید شرکتهای تجاری در حوزه سهامی خاص، پیشنهاد می کنم با کارشناسان ما در آگاه ثبت در تماس باشید تا طی فرآیندی کارآمد، در سریع ترین زمان با اقتصادی ترین تعرفه ها، پروسه تمدید شرکت سهامی خاص شما را انجام دهند.

 

سوالات متداول

 

تمدید شرکت سهامی خاص چیست؟

شرکتهای سهامی خاص پس از پایان اعتبار خود نیاز به تمدید مجوز ها و مدارکی داشته که از طریق پیگیری تمدید شرکت سهامی بصورت آنلاین می توانید در سامانه ما فرآیند آن را پیگیری کنید.

هزینه تمدید شرکت سهامی خاص چقدر است؟

هزینه تمدید شرکتهای سهامی بسته به نیاز به مجوز های لازم، شهر و کشور مورد نظر، در نظر گرفته می شود و رقم آن ناچیز است. برای اطلاع دقیق از هزینه ها با ما در ارتباط باشید.

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…