Skip to content
آگاه ثبت » وبلاگ و مقالات » کد اقتصادی و کارگاهی بیمه » تفاوت کد اقتصادی جدید و قدیم

تفاوت کد اقتصادی جدید و قدیم

تفاوت کد اقتصادی جدید و قدیم

تفاوت کد اقتصادی جدید و قدیم چیست؟

کد اقتصادی، یک شناسه با 12رقم است که برای انجام معاملات تجاری استفاده می شود. این کد توسط سازمان امور مالیاتی کشور و برای استفاده اشخاص حقیقی و حقوقی و صاحبان مشاغل است. جالب است بدانید مانند کد ملی، شماره یا کد اقتصادی نیز مخصوص به هر فرد است تا فرد یا شرکت تمام معاملات تجاری خود را به شکل رسمی انجام دهد و رسما ثبت کند. طبق قانون اخذ شماره کد اقتصادی برای هر فردی که مشمول پرداخت مالیات است؛ در زمینه خرید و فروش کالا یا خدمات (صادرات و واردات) فعالیت دارد، الزامی است.

کد اقتصادی جدید چیست؟

پیش تر کد اقتصادی به صورت یک عدد 12 رقمی بود و تمام اظهارات مالیاتی به شکل دستی گزارش و در اداره مالیات ثبت می شد. اما با توجه به سیاست نوین این سازمان هر یک از افراد حقیقی و حقوقی باید نسبت به ثبت نام اینترنتی و دریافت کداقتصادی جدید در سایت اقدام نمایند .از آنجا که این کد جدید با شماره قبلی جایگزین خواهد شد، ثبت‌نام جهت دریافت شماره اقتصادی جدید برای کلیه مؤدیان حقوقی لازم است.

مشخصات کد اقتصادی جدید

تفاوت های کد اقتصادی جدید و قدیم

کدهای دریافت شده فعلی به شکل موقت تعریف شده‌اند که کد اقتصادی موقت یا به اصطلاح کد 12 رقمی نامیده می شوند. کد اقتصادی جدید که همان کد اقتصادی 16 رقمی است، بعد از طی کردن مراحل کد 12 رقمی قابل اتخاذ است. هر دو کد اقتصادی جدید و قدیم، شامل 12 رقم بوده و توسط اداره دارایی تعیین می شوند.

جهت دریافت کد اقتصادی جدید پس از طریق ثبت نام سیستمی طی سه مرحله بایستی نسبت به اخذ کد جدید اقدام شود. کد اقتصادی جدید براساس سیستم جامع مالیاتی جدید طراحی شده است و به همین منظور حتما بایستی ابتدا پرونده مالیاتی در دارایی تشکیل شده باشد. البته شما با داشتن کد اقتصادی قدیم و با توجه به پرونده و سابقه موجود در سازمان مالیات نیز می توانید کد جدید را دریافت کنید.

کد اقتصادی قدیم چیست؟

از سال 1375 به بعد برای افراد یا شرکت هایی که در تولید، خدمات یا تجارت کالاها مشغول هستند یک کد تخصیص داده شده است. در واقع هر تجارتی که در طول فعالیت خود به خدماتی مثل دریافت کارت بازرگانی، رتبه بندی و اخذ گرید، شرکت در مناقصه ها و مزایده های دولتی، صدور فاکتور، ارائه اظهارنامه مالیاتی یا ارزش افزوده و گرفتن قرارداد با مراکز دولتی، امکان برخورداری از معافیت های مالیاتی، تنظیم قرارداد با شرکت‌های خصوصی حرفه‌ای، نیاز دارد باید یک کد اقتصادی داشته باشد.

مقرر است شرکت‌ها حداکثر تا 60 روز بعد از ثبت، برای دریافت کد اقتصادی به اداره ثبت اسناد مراجعه کنند. البته اگر شرکت هیچ فعالیتی ندارد، دریافت کد اقتصادی لازم نیست اما نیاز است در یک حوزه مالیاتی در محدوده شرکت یک پرونده مالیاتی تشکیل داده شود.

مشخصات کد اقتصادی قدیم

کد اقتصادی قدیم

کد اقتصادی یک عدد دوازده رقمی است که با عدد 4 شروع می¬شود. این کد باید روی تمام فاکتورهای خرید و فروش درج شود. عملکرد کد اقتصادی در اصل محاسبه و بررسی دقیق سود معاملات و مدیریت و کنترل فعالیت‌های تجاری است. دفاتر قانونی، به راحتی با کمک این کد توانایی بررسی فاکتورها و صورتحساب‌های صادر شده را دارند.

مراحل دریافت کد اقتصادی جدید و قدیم

اخذ کد اقتصادی جدید مستلزم 3 مرحله ثبت نام اولیه یا پیش ثبت نام، اخذ بسته نام کاربری و کلمه عبور و ثبت نام نهایی است.

ابتدا باید به سامانه سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید. در صفحه اصلی سامانه، در بخش ثبت نام الکترونیکی شماره اقتصادی، پیش ثبت نام را انجام دهید.

  1. نسبت به درج اطلاعات خواسته شده در سامانه اقدام کنید.
  2. بعد ازآن اطلاعات نام کاربری و رمز ورود توسط سازمان امور مالیاتی برای شما ارسال می­شود.
  3. بعد از دریافت اطلاعات، باید دوباره به سامانه مالیاتی مراجعه کنید و اطلاعات خواسته شده را مطابق اسناد قانونی مذکور در سامانه بارگذاری کنید.
  4. بعد از اتمام مراحل به درستی و بدون مشکل، کد اقتصادی جدید برای شما ارسال می­شود.

برای پیگیری وضعیت ثبت نام کد اقتصادی نیز می¬توانید به همان سامانه سازمان امور مالیاتی سر بزنید و در بخش پیگیری سریع وضعیت ثبت نام کد اقتصادی با کمک نام کاربری و رمز ورود، آخرین تغییرات در مراحل وضعیت دریافت کد اقتصادی خود پیگیری کنید.

دقت کنید در تمام مراحل باید همه اطلاعات صحیح و مطابق با واقع باشد تا از مشکل در مراحل بعدی خودداری شود؛ همچنین هنگام تکمیل اطلاعات ثبت، حتما واحد مالیات بر ارزش افزوده و کلاسه پرونده خود را وارد کنید که این موارد با شماره واحد مالیات عملکرد و کلاسه پرونده آن تفاوت دارد و برای گرفتن این داده ها باید از حوزه مالیات بر ارزش افزوده استفاده کنید.

برای دریافت کد اقتصادی جدید به چه مدارکی نیاز است؟

  • کپی مدارک شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره
  • گواهی امضای افرادی که حق امضا دارند و مجاز شرکت خطاب به اداره مالیات
  • اظهارنامه ثبتی و در صورت تغییرات، تغییرجدید ثبتی در دو نسخه
  • روزنامه رسمی، یا کپی آگهی روزنامه رسمی ثبت شرکت
  • روزنامه رسمی، یا کپی آگهی روزنامه رسمی ثبت تغییرات شرکت
  • کپی جواز تأسیس اگر موجود است؛ یا کپی پروانه‌ بهره‌برداری
  • کپی سند ملکی یا اجاره نامه رسمی و هولوگرام دار برای ملک استیجاری
  • قبص برق و قبض تلفن ملک
  • نامه‌ شروع فعالیت و کپی آن بعد از ثبت دبیرخانه
  • و دیگر مدارک درخواستی ذکر شده در سای باید تهیه شود.
  • همچنین باید هزینه مالیاتی حق تمبر به اداره‌ دارایی پرداخت شود.

عدم لزوم به اخذ کد اقتصادی

برای مکان هایی مثل مساجد و تکایا و حسینیه‌ها نیاز به دریافت کد اقتصادی وجود ندارد؛ همچنین افرادی که در زمینه های هنری مانند فیلم‌سازی و فعالیت‌های مرتبط، طراحی، خطاطی، نقاشی، مترجمی کتاب، گرافیک کاری، ویراستاری و نویسندگی فعالیت دارند الزامی به دریافت کد اقتصادی ندارند و مشکلی برای زمینه کاری آنها به وجود نمی آید.

وهمچنین در دسته سوم، اشخاص حقیقی که به فعالیت پیمانکاری مشغول هستنر به شرط آنکه شامل شرایط قانونی نباشند و ارزش پیمان یا مبلغ دریافتی کل پیمان‌های آنها در یک‌سال شمسی از مبلغ مصوب شده توسط سازمان اداره مالیات فراتر نرود، از دریافت کد اقتصادی معاف هستند.

تخلفات کد اقتصادی

  • عدم رعایت دستورالعمل­های اداره مالیاتی از طرف اشخاص مشمول، مانند عدم ارائه یا درج کد اقتصادی طرفین معامله در صورت‌حساب در فروش کالا یا ارائه خدمات، خلاف قانون است و متخلفین باید پاسخ گو باشند.
  • استفاده اشخاص حقوقی و حقیقی از کد اقتصادی دیگران تحت هر عنوان غیرمجاز است و اداره مالیات شخصی که از کد اقتصادی او استفاده شده است را مورد بازخواست  قرار می­دهد.
  • جعل، تقلب، سو استفاده یا تبانی بین افراد معامله پیرامون کد اقتصادی خلاف مقررات است و با تخطی گران باید دربرابر قانون پاسخ گو باشند.
  • هیچ وجه اضافه بر ارزش کالا با هدف درج یا عدم درج  کد اقتصادی خریدار در یک معامله نباید گرفته شود و با متخلفین براساس مقررات برخورد خواهد شد.
  • مشمولان مالیاتی در صورت ارتکاب به هریک از تخلفات و رعایت نکردن از دستورالعمل‌های مربوطه علاوه بر بی‌اعتباری دفاتر قانونی از نظر مالیاتی و جرایم مندرج در ماده‌ ۸ قانون تعزیرات حکومتی، شامل جرایم زیر می­شوند.
  •  جریمه مرتبه اول به صورت نقدی است. در صورت تکرار برای بار دوم، تعطیلی محل کسب یا توقف فعالیت حسب مورد به مدت ۳ ماه اعمال می­شود. جریمه برای تخلف در مرتبه 3 حبس تعزیری بین 3-6 ماه برای متخلفان و در مورد اشخاص حقوقی برای مسئول ذی ربط است.
  • در ضمن وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان‌های وابسته، در صورت اثبات تخلف مودیان از ارائه هرگونه تسهیلات به آنها خودداری می نماید. اگر یک کالا بدون کد اقتصادی فروشنده خریداری شود یا فروشنده برای ارائه شرط دریافت مبلغی بیشتری از ارزش خرید کالا کند، معامله مانعی ندارد و فقط باید گزارش امتناع فروشنده وجزئیات جهت پیگیری قانونی، حداکثر ظرف یک ماه به اداره‌ کل اطلاعات و خدمات مالیاتی به صورت مکتوب و مستند ارائه داده شود.سخن پایانی

شما می توانید جهت دریافت کد اقتصادی جدید و قدیم از طریق سامانه آگاه ثبت، کلیه پیگیری های لازم را بصورت اینترنتی یا حضوری انجام دهید. در سامانه ثبت شرکت آگاه ثبت خدمات اخذ این کد در سریع ترین زمان با شرایط آسان و بصورت فوری انجام خواهد شد. جهت این کار کافیست با ما تماس گرفته یا فرم های درج شده در صفحه کد اقتصادی را تکمیل نمایید.

آیا می تواند کد اقتصادی قدیم را به جدید تبدیل کرد؟

بله شما می توانید با پیگیری از سامانه آگاه ثبت، کد اقتصادی قدیم خود را به جدید تبدیل کنید.

تفاوت تعداد ارقام کد اقتصادی جدید با قدیم در چیست؟

هر 2 کد 12 رقمی بوده و کد های اقتصادی قدیم به عدد 4 شروع می شوند.

برای مشاوره رایگان فرم زیر را ارسال کنید:

  • 12 − 3 =

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *