تفاوت شرکت مسئولیت محدود با سهامی خاص

تفاوت شرکت مسئولیت محدود با سهامی خاص چیست

شرکت مسئولیت محدود تعریف و ویژگی‌های خاص خود را دارد و دارای تفاوت‌هایی با شرکت با سهامی خاص است. به طور کلی شرکت سهامی خاص شرکتی است که در همان ابتدای تاسیس تمام سرمایه آن توسط موسسین تامین می‌شود در حالی که شرکت با مسئولیت محدود تنها بین ۲ یا ۳ نفر به منظور امور تجاری تشکیل شده است و هر کس به اندازه سرمایه و سهامی که در شرکت دارد سهیم در قرض‌های شرکت و تعهدات آن است.

شرکت سهامی همان‌طور که از اسمش مشخص است سرمایه آن به سهام تقسیم می‌شود و مسئولیت هر شخص در آن شرکت بسته به سهامی است که دارد. این شرکت بلافاصله بعد از ثبت، در دسته شرکت‌های بازرگانی قرار می‌گیرد، هر چند که موضوع آن بازرگانی نباشد. در شرکت سهامی خاص در همان ابتدا باید کمتر از نیمی از سرمایه فرد در حسابی مخصوص به عنوان سپرده قرار داده شود.

شرکت مسئولیت محدود چیست؟

شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین ۲ یا ۳ نفر به منظور اهداف تجارتی قابل تشکیل است و عمدتا بین افراد نزدیک مثل دوستان، خانواده، فامیل و غیره است. برای ثبت شرکت مسئولیت محدود نیاز به حداقل سرمایه خاصی نیست و هر شخص با توجه به سرمایه‌ای که در کار گذاشته است در سود و زیان و مسئولیت‌ها شریک است.

همانطور که بالاتر گفته شد این شرکت دارای موضوع تجاری است و غیر از موضوعات تجاری برخلاف شرکت سهامی خاص و… مسائل دیگری جز تجارت در آن دخیل نیست. همین امر آن را از بسیاری شرکت‌های موجود متمایز نموده است. به منظور تشکیل چنین شرکتی باید یک‌سری قوانین رعایت شود که برای اولین مورد باید به اسم شرکت اشاره کرد که حتما باید عبارت با مسئولیت محدود در آن باشد. در اسم آن نباید از شرکا و اسم‌های آنان چیزی باشد.

در صورتی که تصمیم به ایجاد شرکت با مسئولیت محدود داشته باشید، باید مراحلی را انجام دهید که یکی از آن‌ها شرکت‌نامه هست که باید تنظیم و سپس آن را امضا نمایید، در صورت تنظیم نکردن شرکت‌نامه باعث می‌شود که در ثبت شرکت به مشکل خورده و حتی این کار باعث باطل شدن شرکت شود.

در این شرکت نامه باید سهم هر یک از اعضای شرکت، ذکر شده باشد. در مرحله دوم باید کل سرمایه لازم برای شرکت را پرداخت کنید و آن قسمت که به صورت غیر نقدی است مشخص شود، اگر چنانچه هزینه لازم پرداخت نشود آن شرکت باطل است.

دقیقا برعکس سایر شرکت‌های موجود که اعضای آن با پرداخت ۳۵ درصد مبلغ لازم مي‌توانند شرکت را تاسیس کنند. در مرحله سوم باید در اداره ثبت کل شرکت‌ها یا سامانه آگاه ثبت، شرکت خود را به ثبت برسانید و همانطور که گفته شد نباید اسم هیچ یک از شرکا را داشته باشد و نباید به اعتبار هیچ یک متصل باشد.

شرکت سهامی خاص چیست؟

شرکت سهامی خاص همان‌طور که از اسمش پیداست، شرکتی است که تمام سرمایه موجود در آن به سهام تقسیم شده است و سهام داران شرکت، هر کدام باتوجه به سهامی که دارند مسئولیتشان مشخص است. این شرکت یک شرکت بازرگانی بوده، حتی اگر موضوع عملیات آن بازرگانی نباشد؛ در نتیجه بلافاصله بعد از این که شما شرکت سهامی خود را ثبت کنید، این شرکت در گروه شرکت‌های تجاری قرار خواهد گرفت.

به طور کلی شرکت‌های سهامی در دو دسته هستند، شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص. به منظور تاسیس شرکت سهامی خاص مانند تاسیس سایر شرکت‌ها باید یک‌سری قوانین و مقررات رعایت شود. اولین مورد برای ثبت شرکت سهامی خاص سرمایه اولیه است؛ چراکه سرمایه اولیه نباید از مبلغ یک میلیون ریال کمتر در نظر گرفته شود.

تعداد مدیران و حتی سهام‌داران موجود باید ۳ نفر یا بیشتر باشد. در این شرکت‌ها اوراق قرضه وجود دارند که به هیچ عنوان قابل انتشار نخواهند بود. درباره سهام خود شرکت باید گفت که تحت هیچ شرایطی قابل عرضه در بازار بورس نخواهد بود و به منظور انتقال آن به فرد دیگر، باید تمامی مدیران و سهام‌داران آن شرکت راضی باشند و انتقال آن را تایید نمایند‌‌.

در نهایت درباره اسم خود شرکت باید که واژه‌ای خاص، چه قبل از نام اصلی و چه بعد از آن حتما ذکر شود. همینطور هم تا پایان، در تمام نوشته‌های موجود در شرکت باید باشد؛ همچنین برای نام گذاری شرکت مسئولیت محدود قوانین دیگری نیز وجود دارد، برای نمونه در اسم شرکت نباید اسم یا نام خانوادگی شخص خاصی ذکر شود، نباید اسم مورد نظر شما قبلا توسط شرکت دیگری ارائه شده باشد.

نام پیشنهادی باید دارای معنی و مفهوم بوده و گنگ و مخالف فرهنگ جمهوری اسلامی نباشد؛ همچنین در نام پیشنهادی از آوردن عدد و حروف چه به لاتین و چه غیر لاتین پرهیز شود. در آخر اسم شرکت باید شامل ۳ کلمه باشد که اگر شما اسم شهر و رنگ در نام پیشنهادی داشته باشید مانعی ندارد، اما جزو کلمات اصلی محسوب نخواهد شد.

تفاوت اعضای شرکت مسئولیت محدود با سهامی خاص

اعضای شرکتهای سهامی خاص و مسئولیت محدود

از جمله تفاوت‌هایی که دو شرکت مسئولیت محدود و نیز شرکت سهامی خاص با هم دارند، همین تعداد اعضای تشکیل‌دهنده آن‌ها است؛ چراکه تعداد شریک‌های موجود در شرکت مسئولیت محدود حداقل ۲ نفر و در شرکت مقابل یعنی سهامی خاص ۳ نفر است. از لحاظ داشتن بازرس اصلی و علی‌البدل، در شرکت سهامی خاص کاملا الزامی، اما در شرکت دیگر کاملا اختیاری است.

در هر شرکت تاسیس شده، باید یک فرد برای سمت مدیریت انتخاب شود، که در شرکت سهامی خاص، فرد تعیین شده حداکثر دو سال می‌تواند در این سمت باقی بماند که البته قابل تمدید است؛ اما در شرکت سهامی خاص این قابلیت بیشتر است و فرد می‌تواند به مدت نامحدود و حتی دائمی آن را داشته باشد.

مزایای شرکت مسئولیت محدود

از جمله مزایای شرکت مسئولیت محدود به سرمایه لازم برای آن می‌توان اشاره کرد؛ چراکه برای ثبت این شرکت حتی نیاز به حداقل سرمایه نیست و همین که مسئولین موسسه اقرار به پرداخت سرمایه لازم به صندوق شرکت کنند، کافی است. شرکت با مسئولیت محدود با وجود حداقل دو شریک قابل تاسیس است. در این شرکت اداره آن توسط یک یا چند نفر از مدیران موظف یا غیر موظف که هم قابل انتخاب از بین شریک‌های شرکت و هم خارج از آن‌ها است، قابل انتخاب هستند و مسئولیت شرکت کاملا جدا از مسئولیت شریکان است.

مزایای شرکت سهامی خاص

به منظور تشکیل شرکت سهامی خاص وجود حداقل سه سهامدار الزامی است. در شرکت سهامی خاص وجود یک حداقل سرمایه به مبلغ یک ملیون ریال و همچنین پرداخت ۳۵ درصد سرمایه اولیه، تعریف شده است. در این شرکت مدیران انتخاب شده برای مدت حداکثر ۲ سال انتخاب می‌شوند و امکان تمدید آن نیز وجود دارد.

سخن پایانی

در مطالب بالا درباره ویژگی‌های مختلف، مزایا و چگونگی هر یک از شرکت‌های مسئولیت محدود و سهامی خاص صحبت شد. همانطور که گفته شد به منظور تاسیس هر گونه شرکتی برای قانونی بودن و مورد اعتماد بودن آن لازم به ثبت در اداره ثبت دارد، که البته چه به صورت حضوری و چه از طریق سامانه ثبت برند و ثبت شرکت، قابل انجام است.

هر فرد یا گروهی که تمایل به ثبت شرکت مسئولیت محدود یا سهامی خاص دارند با توجه به تعداد و سرمایه‌ای که دارا هستند، می‌توانند یکی از دو شرکت نام‌برده را در نظر گرفته و برای تاسیس آن اقدام کنند. در صورت داشتن هر گونه سوال در این زمینه می‌توانید از طریق همین سایت اقدام کنید و آن را با ما به اشتراک بگذارید.

برای مشاوره رایگان فرم زیر را ارسال کنید:

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…