استعلام کارت بازرگانی

کارت بازرگانی، از جمله مدارک مورد نیاز برای تجارت با طرف خارجی به حساب می‌آید. برقراری ارتباط کاری با خارج از کشور و انجام صادرات و واردات انواع محصول، نیازمند مجوزی است که اجاره چنین کاری را به تجار بدهد.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی وظیفه صدور این مجوز را برعهده دارد. زمانی که این کارت صادر می‌شود تاریخ انقضای مشخصی دارد که به محض به پایان رسیدن تاریخ آن، لازم است برای ادامه کار، تمدید شود. به همین دلیل است که استعلام کارت بازرگانی، برای طرف‌های قرارداد اهمیت پیدا می‌کند.

نحوه استعلام کارت بازرگانی

اگر قصد انجام فعالیت‌ در هر زمینه تجاری را دارید، به گرفتن مجوز یا مجوزهایی از مسئولان مربوطه نیاز خواهید داشت؛ چرا که نداشتن این مجوزها از فعالیت شما جلوگیری کرده و حتی ممکن است شما را تحت پیگرد قانونی قرار دهد. برای تجارت در کشورهای خارجی و انجام واردات و صادرات، نیاز است تا کارت بازرگانی داشته باشید. این کارت باید توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران صادر شود. لازم به توجه است که مدت اعتبار این کارت محدود بوده و پس از اتمام نیاز به تمدید خواهد داشت.

از آنجا که مدت اعتبار کارت بازرگانی موقتی است، همیشه فعالان این حوزه پیش از هر چیزی به استعلام اعتبار کارت عضویت بازرگانی طرف مقابل خود می‌پردازند. باید توجه داشت که هر بار تمدید اعتبار کارت بازرگانی، نیازمند استعلام وضعیت مالیاتی دارنده کارت خواهد بود.

استعلام کارت بازرگانی چیست؟

کارت بازرگانی، جزو مدارک ضروری جهت واردات و صادرات محصول با خارج از کشور، محسوب می‌شود. چنانچه شخص اقدامات لازم را جهت دریافت کارت بازرگانی انجام ندهد، موانعی بر سر راه او ایجاد می‌شود که باید به قوه قضائیه پاسخگو باشد.

حال، با صادرشدن کارت بازرگانی از سوی ادارات مربوطه، تاریخ مشخصی برای این کارت درنظر گرفته می‌شود که شخص مطابق با این تاریخ می‌تواند از مزایای کارت بهره ببرد. برقراری ارتباط بین افراد در زمینه تجارت خارجی، مستلزم استعلام کارت بازرگانی هرکدام از طرفین است که برای انجام این کار، باید شرایط مالیاتی شخص اعتبارسنجی شود.

استعلام کارت بازرگانی حقیقی

همه افراد حقیقی که توانسته‌اند مراحل اخذ کارت بازرگانی را بگذرانند و موفق به دریافت این کارت شده‌اند، مسلماً بعد از مدتی نیاز به استعلام کارت خود دارند. این افراد می‌توانند به سامانه آگاه ثبت، مراجعه کنند و جهت تمدید کارت خود، مدارک زیر را ارائه نمایند.

  • ارائه دو صفحه فرم کارت بازرگانی
  • به همراه داشتن 2 قطعه عکس 6 در 4 اگر همه صفحات کارت بازرگانی پر شده است.
  • در دست داشتن نسخه اصلی کارت بازرگانی به همراه استعلام کارت بازرگانی
  • ارائه یک قطعه عکس از شخص مدیرعامل، در اندازه 6 در 4 یا 3 در 4
  • ارائه نسخه اصلی و کپی ازسند شش‌دانگی که به اسم دارنده کارت است به آدرس اظهارنامه
  • ارائه نسخه اصلی و کپی از اجاره‌نامه‌ای که به اسم دارنده کارت است و به تأیید محضر رسیده است برای مکانی که در آن کار انجام می‌شود.
  • اگر سند مالکیت به اسم شخصی غیر از دارنده کارت است، اصل و کپی این سند به همراه اصل و کپی اجاره‌نامه عادی که به اسم دارنده کارت است به همراه کد رهگیری برای محل انجام کار به آدرس دفتر کار که دو شاهد آن را امضا کرده است، ضروری است.
  • ارائه اصل مفاصا حساب بیمه تأمین اجتماعی مربوط به زمینه‌های واحد تولیدی و صادرات پوست و روده
  • ارائه برگه ماده 186 قانون مالیات که بر عدم وجود اشکال و تمدید کارت بازرگانی درسال جاری، تأیید دارد به همراه همه برگ‌های قطعی و تشخیص مالیات از سال 79 تا الان، به آدرسی که در کارت بازرگانی درج شده است.
  • ارائه اظهارنامه از نحوه عملکرد در طی سال‌های 90، 91، 92و 93 همچنین ارائه 4 دوره اظهارنامه مالیات بر ارزش‌افزوده در طی سال‌های 90، 91، 92، 93و 94 و دوره اول در سال 95
  • اگر دفتر محل کار، اجاره‌ای است با دردست داشتن اجاره‌نامه محضری آن و در صورت موجود بودن اجاره‌نامه تمدیدی، کدرهگیری آن، لازم است.
  • اگر محل کار تغییر کرده باشد، باید اظهارنامه تغییر آدرس از اداره ثبت شرکت‌ها دریافت شود و به همراه یک مورد از مدارک مالکیت، ارائه شود.
  • دریافت مدرکی معتبر از وزارت خانه تولید، به منظور انجام کار تولیدی (این بند به صنوف تولیدی که پروانه کسب دارند تعلق نمی‌گیرد)
  • دریافت فیش حق تمبر از دارایی و ارائه آن

استعلام کارت بازرگانی حقوقی

سایت استعلام کارت بازرگانی

به منظور استعلام کارت بازرگانی حقوقی و تمدید آن، مدارکی موردنیاز است که در زیر به آن اشاره می‌کنیم:

  • در دست داشتن نسخه اصلی کارت بازرگانی
  • ارائه دو نسخه از فرم کارت بازرگانی که امضای مدیرعامل و مهر شرکت روی آن موجود باشد. اگر مدیرعامل عوض شده است نیاز است دفتر اسنادرسمی، فرم مربوطه را گواهی امضا کند.
  • ارائه اصل مفاصا حساب مالیاتی مربوط به آخرین سال کارکرد تا مشخص شود امکان تمدید کارت بازرگانی در سال جاری وجود دارد، ضمن اینکه باید تمامی مدارک مربوط به برگ‌های قطعی و تشخیص مالیات مربوط به سال 79 تا سال جاری نیز، موجود باشد.
  • اگر تمامی صفحات کارت بازرگانی استفاده شود و یا اینکه مدیرعامل تغییر کند باید دو قطعه عکس 6 در 4 نیز، موجود باشد.
  • ارائه برگه ماده 186 قانون مالیات که بر عدم وجود اشکال و تمدید کارت بازرگانی در سال جاری تأیید دارد به همراه همه برگ‌های قطعی و تشخیص مالیات از سال 79 تا الان، به آدرسی که در کارت بازرگانی درج شده است.
  • ارائه اظهارنامه از نحوه عملکرد در طی سال‌های 90، 91، 92و 93 همچنین ارائه 4 دوره اظهارنامه مالیات بر ارزش‌افزوده در طی سال‌های 90، 91، 92، 93و 94 و دوره اول در سال 95. در صورتی که عدم مشمولیت قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، وجود دارد، باید نامه آن را از حوزه مالیاتی دریافت کنید.
  • اگر دفتر محل کار، اجاره‌ای است با دردست داشتن اجاره‌نامه محضری آن و در صورت موجود بودن اجاره‌نامه تمدیدی، کدرهگیری آن، لازم است.
  • ارائه کپی روزنامه رسمی که تغییرات شرکت را ثبت کرده است.

استعلام کارت بازرگانی تولیدی

کارت بازرگانی تولیدی، به افراد حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد که با هدف تولید محصول، کاری را شروع کرده‌اند. این افراد می‌توانند مواداولیه و تمامی آن چیزی که برای تولید محصول خود نیاز دارند را از دیگر کشورها دریافت کنند. ضمن اینکه می‌توانند کالای تولیدی را صادر کنند. همه این‌ها با در دست داشتن کارت بازرگانی، به راحتی قابل انجام است. تاریخ انقضای این کارت، برای کسانی که در زمینه تولید مشغول به کار هستند 5 سال است.

استعلام کارت بازرگانی موردی

افرادی هستند که تمایل دارند فقط برای یک‌بار کار واردات و صادرات را انجام دهند، به همین دلیل اداره بازرگانی شرایطی ویژه را برای این افراد فراهم کرده است که بدون طی کردن مراحل زمان‌بر دریافت کارت بازرگانی، بتوانند کار خود را انجام دهند. کارت بازرگانی موردی، مناسب این افراد است که مجوز آن تنها یک‌بار به افراد داده می‌شود.

استعلام کارت بازرگانی با شماره ملی

در حال حاضر استعلام کارت بازرگانی با شماره ملی، به صورت غیرحضوری و آنلاین انجام می‌شود. به منظور استعلام این کارت، باید درخواست شخص برای گواهی ماده 186 قانون مالیات‌های مستقیم انجام شود. این گواهی نشان می‌دهد که شخص، هیچ بدهی مالیاتی ندارد تا این امکان فراهم شود که کارت وی صادر و یا تمدید شود.

نحوه استعلام آنلاین کارت بازرگانی

استعلام آنلاین از کارت بازرگانی

شما همواره می‌توانید از طریق این صفحه از سامانه آگاه ثبت، به صورت آنلاین اقدام به استعلام کارت بازرگانی خود نمایید. این سامانه در ابتدا، کارت بازرگانی برای افرادی که شرایط لازم را برای دریافت آن دارند صادر می‌کند. پس از گذشت زمان لازم از انقضای آن، نیاز است افراد نسبت به استعلام و تمدید کارت خود اقدام کنند که سامانه ما شرایط لازم را برای این کار فراهم کرده است. برای این کار، کافیست فرم درج شده در این صفحه را بصورت کامل تکمیل نمایید یا برای راهنمایی بیشتر با ما تماس بگیرید.

هزینه استعلام کارت بازرگانی

نحوه استعلام کارت بازرگانی

زمانی که کارت بازرگانی برای فرد صادر می‌شود مدت زمانی که این کارت اعتبار دارد یک سال است. پس از گذشت یک سال نیاز هست که این کارت مجدداً تمدید شود. چنانچه به صورت سه سال متوالی کارت تمدید شود، فرد می‌تواند تمدید سال چهارم را با 3 سال تاریخ استفاده، دریافت کند. این قانون برای سه دوره 3 ساله وجود دارد. پس از آن، قانونی وجود دارد که کارت تا تاریخ 5 سال، قابل استفاده باشد. همه این کارها در سامانه آگاه ثبت به صورت رایگان انجام می‌شود.

نحوه استعلام اعتبار کارت عضویت بازرگانی

خوب است پیش از هر چیز به ماده 3 قانون مقررات واردات و صادرات مصوب 1372 اشاره کنیم که می‌گوید تمام افرادی که به کار صادرات و واردات اشتغال داشته و شرایط دریافت کارت بازرگانی را دارند، باید برای اخذ کارت بازرگانی اقدام نمایند. به بیانی دیگر می‌توان گفت که فقط با داشتن این کارت می‌توان تجارت کرده و به صادرات و واردات کالا پرداخت.

شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید که پس از صادر کردن کارت بازرگانی، این کارت به مدت یک سال اعتبار خواهد داشت. زمانی که یک کارت بازرگانی به مدت سه دوره یک سال تمدید شد، حال دارنده آن اجازه خواهد داشت تا این کارت را برای دوره‌های دو سال و سه سال تمدید نماید. در صورتی که شما قادر باشید تا کارت بازرگانی خود را برای سه دوره سه سال تمدید کنید، امکان تمدید این کارت در دوره‌های پنج سال برای شما فعال خواهد شد.

حال که متوجه شدید که کارت بازرگانی مدت اعتبار محدودی دارد، طبیعی است که پیش از هر معامله، از اعتبار داشتن کارت بازرگانی طرف مقابل خود استعلام بگیرید. از طرفی از آنجا که دوره‌های تمدیدی این کارت طولانی هستند، ممکن است فراموش کنید که کارت بازرگانی‌تان تا چه زمانی اعتبار دارد؛ پس نیاز خواهید داشت تا از آن استعلام بگیرید. خوشبختانه اتاق بازرگانی برای راحتی هر چه بیشتر شما عزیزان، سامانه استعلام اعتبار عضویت را راه‌اندازی کرده است. حال شما قادر خواهید بود تا با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، از مدت زمان اعتبار کارت بازرگانی خود یا دیگران، باخبر شوید.

راهنمای نحوه استعلام اعتبار کارت عضویت بازرگانی

در ادامه این مطلب به راهنمای نحوه استعلام اعتبار کارت عضویت بازرگانی، اشاره خواهیم کرد.

    1. در مرحله اول به آدرس پورتال خدمات الکترونیکی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مراجعه نمایید.

طریقه استعلام آنلاین کارت بازرگانی

    1. پس از ورود به سامانه از طریق سربرگ سامانه‌های خدماتی، گزینه استعلام اعتبار عضویت را انتخاب کنید.
    2. حال با وارد کردن شماره کارت و شماره ملی دارنده کارت بازرگانی و فشردن دکمه تایید، قادر خواهید بود تا مدت زمان اعتبار کارت بازرگانی شخص را مشاهده نمایید.

استعلام از کارت عضویت بازرگانی

نحوه استعلام مالیاتی کارت عضویت بازرگانی

ماده 186 قانون مالیات های مستقیم بیان می‌کند که: «صدور یا تجدید یا تمدید کارت بازرگانی و پروانه کسب یا کار اشخاص حقیقی یا حقوقی از طرف مراجع صلاحیت‌دار منوط به ارائه گواهی از اداره امور مالیاتی ذی‌ربط مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده می‌‌باشد و در صورت عدم رعایت این حکم مسئولان امر نسبت به پرداخت‌ مالیات‌های مزبور با مودی مسئولیت تضامنی خواهند داشت.» در زمان استعلام مالیاتی کارت عضویت بازرگانی، حتماً نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • صدور گواهی مالیاتی موضوع ماده 186 قانون مالیات‌های مستقیم تنها با استعلام اتاق بازرگانی انجام شده و بنابراین متقاضیان صدور یا تمدید کارت بازرگانی نمی‌توانند شخصاً درخواست صدور گواهی ماده مذکور را به واحد مالیاتی مربوطه ارائه دهند.
  • برای صدور گواهی مالیاتی لازم است که مودی مالیاتی نه تنها در پرونده مالیاتی مرتبط با کارت بازرگانی، فاقد بدهی باشد، بلکه باید در هیچ یک از پرونده‌های مالیاتی دیگر در هر موضوعی، بدهی به اداره مالیات نداشته باشد.
  • پیش شرط صدور گواهی مالیاتی، تکمیل بودن ثبت نام کد اقتصادی در سامانه مالیات است. بنابراین پیش از هر گونه اقدام، لازم است که متقاضی، با مراجعه به سامانه مالیات به نشانی gov.ir مراحل ثبت نام خود را کامل نموده و به وضعیت 45 برسد.
  • پس از صدور گواهی مالیاتی، در قسمت مشخصات کامل متقاضی در کارتابل وی در سایت اتاق بازرگانی، با انتخاب گزینه «نمایش اطلاعات مالیات»، می‌توان وضعیت مالیاتی درخواست کننده کارت بازرگانی را مشاهده نمود.

در صورت وجود هر گونه پرسش با کارشناسان وب سایت دنیای ثبت تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

سخن پایانی

اگر تمایل دارید در زمینه کاری با کشورهای خارجی ارتباط برقرار کنید و در این زمینه واردات و صادرات کالا را انجام دهید، دریافت کارت بازرگانی از اداره مربوطه، جزو الزامات است. کارتی که برای شما صادر می‌شود تاریخ مشخصی برای استفاده دارد که باید بعد از گذشت این زمان، نسبت به استعلام و تمدید این کارت اقدام نمایید. سامانه آگاه ثبت شرایط لازم را برای ثبت‌نام افراد برای دریافت کارت بازرگانی فراهم کرده است. این سامانه استعلام کارت مربوطه را به صورت رایگان انجام می‌دهد.

نحوه استعلام اعتبار کارت عضویت بازرگانی از طریق چه سایتی است؟

استعلام اعتبار کارت عضویت بازرگانی را می‌توانید از طریق پورتال خدمات الکترونیکی اتاق بازرگانی ایران پیگیری کنید.

برای استعلام اعتبار کارت عضویت بازرگانی چه اطلاعاتی مورد نیاز خواهد بود؟

برای استعلام اعتبار کارت بازرگانی به شماره کارت بازرگانی و کد ملی شخص دارنده کارت، نیاز خواهید داشت.

آیا استعلام مالیاتی کارت عضویت بازرگانی توسط اشخاص امکان پذیر است؟

خیر این کار فقط می‌تواند توسط اتاق بازرگانی صورت پذیرد.

برای مشاوره رایگان فرم زیر را ارسال کنید:

دیدگاه های دیگران
هیچ نظری وجود ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

آخرین مقالات

مشاهده همه

تمدید برند

از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل و کسب و کارهای موفق، داشتن علامت تجاری و برند است. اما هر برند ثبت شده دارای اعتبار محدود می‌باشد و برای استفاده…

ثبت شرکت رایگان

ثبت شرکت رایگان در انواع شرکتهای : سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، دانش بنیان و … توسط سامانه…

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت

شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، گاهاً قصد دارند کسب و کار و فعالیت خود را گسترش دهند و خدمات مربوط به کسب و کار خود را در نقاط…

ثبت مؤسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی در دو نوع غیرانتفاعی یا غیرتجاری با هدف انجام اموری غیر از فعالیت‌های تجاری راه اندازی می‌شوند. این مؤسسات می‌توانند به عنوان امور خیریه، پژوهش‌های…